0 583 visningar

4 svar

Fries, latin och annat

Jan A, Uppsala

12 dec 2008 kl. 12:54

Apropå Fries Systema i tråden “Sockerkrös”.

För rätt länge sen lade jag ut dessa tips om ffa latin men också om andra språk.
Filen är nyreviderad men jag har inte letat upp flera källor. För gratis hemladdning/-tagning av Fries, se “Sockerkrös”!

Cavallin, Christian. Latinskt lexicon. 1-2. Revid. uppl. Sthm 1873.

CAVALLIN, CHR. Latinskt Skol-lexikon. I alfabetisk uppställning utarbetadt.
(Detta verk är jag lycklig ägare till.  Finns i massor av utgåvor, min från 1919)
(Cavallin: docent i romersk vältalighet och poesi; småningom professor i grekiska i Lund)

Ffa Latinskt Skol-lexikon förekommer ibland på Tradera-aukrioner. Brukar inte bli dyra.

JANSON, TORE: Latin; Kulturen, historien, språket. Wahlström & Widstrand, 2002. 264 s. “Latin är en presentation av det latinska språket och dess betydelse för Europas kultur och historia, hur och när språket användes och hur det påverkat andra språk.”
(Vanlig på bokreorna)

“Latinska” betydelser

Corneliuson, Jens
Växternas namn: vetenskapliga växtnamns etymologi: språkligt ursprung och kulturell bakgrund
(Stockholm: Wahlström & Widstrand, 2000. ISBN 91-46-17679-9)
Bibel på över 600 sidor med inledande kapitel om växtnamnens uppkomst, därefter alfabetisk uppslagsdel med 11300 latinska släkt- och artnamn som spåras bakåt så långt det går.
(Den här boken brukar förekomma på bokreorna!)

Lyttkens, August
Svenska växtnamn: I-II
(Lund: Walter Ekstrand, 1981. ISBN 91-7408-058-X)
Faksimil av första upplagan tryckt 1904-1906 (del 1, slutar mitt i Rumex) respektive 1911-1916 (del 2). Växterna är ordnade familjevis och deras namn ges på latin, grekiska, svenska, tyska, danska, engelska m.m. så långt tillbaka som kan spåras, vilket på folkspråken vanligen är 1100-talet. Drygt 40 sidor kronologiskt ordnad litteraturförteckning (romerska författare till svenska språkforskare i början av 1900-talet).

Anell, Ivar
Vad betyder växtens latinska namn?
(Stockholm: Forum, 1976. ISBN 91-37-06121-6)
Förtecknar de flesta vilda växter i Sverige, ibland med små kulturhistoriska notiser. Ger släkt- och artnamnens ursprung och betydelse och i förekommande fall också danska, norska, finska, engelska och franska namn.

Fries, Theodor Magnus
Svenska växtnamn Arkiv för botanik; band 3, nr 14
(Stockholm: Norstedt, 1904)
Genomgång och listning av svenska växtnamn så som de uppträder i framför allt läkeböcker. “Ingen del av svenska språket synes mer blivit missvårdad än de inhemska naturalstrens namn. Egentliga språkforskare har saknat erforderlig bekantskap med naturen och hithörande litteratur - och naturforskarna har, av förkärlek till sina självdiktade namn, mer sökt undertrycka än uppfatta folkspråket.”
(apropå folksvenska namn!)

DESSA LÄNKAR rekommenderas:
http://www.bsis.org/Dokument/latnamn.pdf
(Den här bör många på detta forum känna till…)

http://www.thesauruslex.se/lexikon/fackordbok/fackord.htm
innehåller oerhört MYCKET

http://www.archives.nd.edu/cgi-bin/words.exe
Latin till engelska.  Kan “ibland” laddas ner som .pdf
Mycket bra!

0

Boman

12 dec 2008 kl. 14:45

Tackar! Strålande användbara länkar.

0

"JAS" Helsingborg

12 dec 2008 kl. 14:45

Tack för detta Jan A. Gud vad du är flitig, snöar det hos dig oxå, jag sorterar bilder idag. Trevlig helg, hälsa frugan.

0

Fries, latin och snö

Jan A, Uppsala

12 dec 2008 kl. 14:51

Jotack, det snöar här, men det finns bara nån cm - än så länge - de 60 tinade bort just när vi skottat färdigt. Och JAS, den här fliten var gammal, minns inte från när. Och trevlig helg till alla som läser denna tråd!

0

Fries, latin och snö

Enelie, Linköping

12 dec 2008 kl. 21:26

Trevlig helg till dig också Jan!
Lexiconlänken har jag haft mycket nöje och nytta av från tidigare tips.

Jag hoppas att du slipper skotta mer snö på tomten;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone