0 379 visningar

11 svar

svampstaff

gunhild i Kåddis

12 dec 2008 kl. 14:42

Vet du exakt var du hittat platt-tickan med gallbildningarn (har du kanske gps?)Jag har kontakt med en entomolog Struwe i Värmland som antecknar alla fyndplatser. Han har också lyckats kläcka fram en fluga (från Umeå). Han är intresserad av att veta var du funnit dina.
Bifogar en egen bild.

0

gunhild i Kåddis

12 dec 2008 kl. 21:11

Lyfter tråden så att svampstaff ser den.

0

Tina Nordberg Kolsva

12 dec 2008 kl. 23:05

Det där är ju en hel sångkör med bruna mössor.

0

svampstaff

12 dec 2008 kl. 23:13

skojar du Gunhild:) Gps:n sitter i huvudet..kan ta nya kort i morrn eller när det passar..kan nog med lite jobb ge koordinaterna oxå..Nr1 var från ljungsbro,gamla strömfåran.Nr2 var från djurkälla/motala. Nr3 från staffanstorps naturreservat.

0

svampstaff

12 dec 2008 kl. 23:22

Eller vill han fota eller se dom? Bara att kontakta mig:) är gärna behjälplig….kontakta mig bara.// rfredriksson62@spray.se

Men undrar?hittat en varje dag i tre dar? Då är det väl inte sällsynt?Men hjälper gärna till som sagt…

0

gunhild i Kåddis

12 dec 2008 kl. 23:31

Du kommer nog att höra av entomologen.

0

svampstaff

13 dec 2008 kl. 00:02

En annan e ju nattjobbare;) så jag kör väl Gunhild:
Bild.1. N58´31´9,39”
      E15´28´49,53”
Ljungsbro.gamla strömfåran på AL/Alm låga? över ett vattenfall, säkert över 100år gammalt.

0

svampstaff

13 dec 2008 kl. 00:07

Bild.2 från djurkälla/motala intill vättern:
N58´34´9,28”
E14´56´39,48”

0

Birgitta D

13 dec 2008 kl. 00:07

Han får väl göra som vi andra omsluta tickan med en tygpåse.

0

svampstaff

13 dec 2008 kl. 00:13

en tredje igår från staffanstorps naturreservat:
N58´31´49,76”
E15´15´23,11”

piss off cake:) utan GPS. Har aldrig haft svårt för det där:) Tack vare en lång arriär som sportfiskare bl.a…
Förstår väl ite upphetsningen bara över några galltickor??
Ska jag fota fler?
Själv letar jag bara trollhänder:)
Kanske kunde få några koordinater i min närhet i gengäld:)

0

anithau

13 dec 2008 kl. 06:43

Svampstaff!
Har någon talat om för dig hur små de flesta trollhänder är i verkligheten. De är jättesvåra att se. De bilder som visats här på forumet, gör att man kan tro att de är mycket större.
Det handlar oftast om mm-storlek.
Att känna till detta kan underlätta ditt sökande. De gillar att vara i närheten av fuktiga miljöert och kantöron.

Citat från en som såg trollhanden första gången: “Åh, är de så här små, jag har letat efter större”.

0

svampstaff

13 dec 2008 kl. 11:38

Jodå jag har förstått det.Jag letar vidare:)
Var i ett videkärr i förrgår, men varken kantöron eller pytehänder.Men jag har hela livet på mig förhoppningsvis:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone