0 704 visningar

21 svar

stenmurklor

klas jaederfeldt

21 maj 2006 kl. 17:34

dåligt med murklor i Södertäljetrakten, jag var ute i 3 timmar, detta var allt jag hittade

0

k

21 maj 2006 kl. 17:38

tänk om dom varit lika stora i verkligheten

0

Lena M

21 maj 2006 kl. 18:18

Murklorna är sena iår och de jag såg för ca tre veckor sedan börjar bli plockbara. På ett ställe med många små var det renplockat, någon som blev glad iallafall.  Lena

0

Gun nilsson

21 maj 2006 kl. 20:49

Plockade flera kilo i stormområdet i småland idag. Håller på att förvälla dem. Inomhus. Känner mig dålig. Är det farligt. Har öppnat fönstret och har fläkten på.

0

bo e

22 maj 2006 kl. 11:05

var ute i söndags och promenerade ca 4 timmar.

hittade 3 stenmurklor under en rotvälta efter stormfälld asp som sedan sågats upp så bara en sned stubbe stod kvar.

De var i storlek minst 7-10 cm i diameter.
Var dina 4 lika stora så var det väl ett fint fynd.

Här är man inte bortskämd med musklor kilovis precis…

De 20-tal jag hittade tidigare var pyttesmå i jämförelse och vägde nog inte mycket efter torkning.

Vet någon hur länge murklor kan stå och växa? Hur stora blir de och blir de snabbt dåliga eller kan man gå tillbaka och plovcka dem efter nån veckas “tillväxt”?

Är väldigt ny på murklor…

0

Lena M

23 maj 2006 kl. 08:09

Hej Bo .
Som du märker blev det inga bilder. Men jag vet iallafall att du kan låta murklorna stå och växa ett bra tag. De första jag såg för ca tre veckor sedan står fortfarande kvar och växer på sig och det har gått sakta p.g.a kyligt väder.
Jag har hittat murklor in i juni som varit rejält stora. Lena

0

Bo E

23 maj 2006 kl. 12:14

Jo, det är ju bara så att man inte kan veta hur länge de stått. Vissa svampar kommer ju upp snabbt och är stora från början medan andra kan stå och växa väldigt sakta.
Jag antar att det kan bero på naturliga förutsättningar som näring i marken, sol och regn mm.
Hör murklor till de arter som inte blir snabbt dåliga? Vissa arter blir ju unkna och oaptitliga om man inte tar dem i knoppstadiet.
Hur förhåller det sig med giftet? Blir de giftigare med tiden de växer och tar upp ämnen ur marken eller finns giftet där redan från början?
Jag avstår numera helst från tillredning av murklor men det är ändå lite häftigt att hitta dem, då de för mig ännu framstår som rariteter.
Hittade mina första stenmurklor i maj-juni förra året, och de var rejäla svampar.

0

Paula

23 maj 2006 kl. 18:06

Här i södra Dalarna har vi hittat en hel del murklor. Stora fina exemplar, en del växer har liksom gyttrat ihop sig. Men så har vi också många kalhyggen…
Nu har det regnat oavbrutet senaste dagarna, väntar på en dag med lite uppehåll så jag får plocka mer. Snacka om bra motion över stock o sten!

0

Carina

24 maj 2006 kl. 00:33

Hej Gun!
  Om du går in och läser under giftsvampar på denna sida. Så kan du läsa om stenmurklan.
Det är en giftsvamp!Man skall inte förvälla den!!

0

murkelnisse

24 maj 2006 kl. 12:56

Naturligtvis måste den förvällas ordentligt enligt anvisningarna och gärna lite till!
Alternativet är att torka dem i minst tre månader.

Sen kan man ju naturligtvis avhålla sig från förtäring av stenmurkla överhuvudtaget, om det är det Carina menar, men om den ska ätas måste den förvällas!

0

Irene A

24 maj 2006 kl. 13:23

Det är bättre att tala om avkokning när det gäller stenmurklan. Uttrycket förvälla har använts för så många olika sätt att bereda svamp, så det kan lätt missuppfattas.

0

Carina

24 maj 2006 kl. 19:27

Förlåt!blev lite fel i mitt inlägg.

Naturligtvis skall de förvällas! och det med stor omsorg, helst ett par gånger, dessutom har jag också sköljt murklorna väl efter varje förvällning.Själv har jag slutat att äta murklor, pga av dess giftighet.Om man läser under giftsvampar här på forumet! så finns utförligt beskrivet hur man går tillväga när man bereder murklor. Om man nu skall förtära dessa.

0

Carina

24 maj 2006 kl. 19:33

Hej Irene!

Avkokning är det som man bör använda sig av, när man beskriver hur man tar tillvara stenmurklor. De är ju trots allt väldigt giftiga.

0

Karin

24 maj 2006 kl. 21:21

Hej!Hur många är nikotinister(varningstext på ciggaretter t.ex)hur många dricker alkohol(farligt för levern t.ex)
m.a.o NJUT!!vi leverbara en gång??

0

klas jaederfeldt

24 maj 2006 kl. 21:57

klart att man skall koka av sina murklor eller lufttorka dem i 2 månader för att få bort det farliga gyromitrinet, sedan sägs det att dom är så in i helvite canserframkallande, så du som köper din mat i hälsokosten skall nog låta bli murklor. Jag har frågat folk från livsmedelsverket hur farliga de är i jämförelse med att t.ex. röka 2 cigaretter om dagen eller att altid leva i sthlms, luften. Och fått till svar att så farliga är dom inte, så till slut är det en fråga om hur gifträdd du är

0

klas jaederfeldt

24 maj 2006 kl. 23:44

när jag frågade livsmedelsverket så var frågan ett mål murklor i veckan än att röka 2 cig om dagen eller att alltid vara i sthlmsluften

0

Affe

25 maj 2006 kl. 00:13

Har hört ungefär detsamma som Klas.
Just jämförelsen murklor rökning.

Dessutom, det är farligt att leva, man dör…

Kanske skall man inte oroa sig för mycket om det bara är i måttliga mängder.

0

Carina

26 maj 2006 kl. 12:54

Visst skall man äta murklor om man gillar dem! Bara man är noga med hur man förfar med dem. Jag har ätit murklor mer än en gång per vecka. På den tiden jag gillade dem, och inte har jag tagit någon skada. Man skall nog äta och njuta..

0

Karin Hedén

27 maj 2006 kl. 00:29

Hm ...
Det där med att beräkna risker är knepigt. Det går inte, för att man som enskild individ, ännu inte uppvisat några symptom som kan hänföras till en viss konsumtion - t.ex. murklor, säga något om risken att drabbas av sjukdom. Jämför med rökning; det finns individer som trots att de röker inte drabbas av lungcancer. Ser man däremot till gruppen rökare så vet vi att fler bland dom än bland ickerökarna drabbas. Det finns cancerogena ämnen i murklor. För vissa cancerformer kan det ta upp till 30 år innan sjukdomen visar sig. Visst är det trist när murklor är så gott! Var noga med torkning och avvkokning! Allt försvinner inte ändå. Summan av riskerna lär ju vara konstant så man får väl dra in på något annat!

0

Britt-Marie L

30 maj 2006 kl. 17:28

Plockade 5kg i småland idag, fick hjälp av en kille som planterade gran som ringde mig, de fanns på kalhyggen efter stormen gudrun vid stubbar. Men nu nästa problem hur jag ska fixa resten, har alldrig förfällt eller torkat murklor.

0

Paula

31 maj 2006 kl. 13:03

Här i södra Dalarna är det ett murkelår utav stora mått! Plockar o plockar o de tar aldrig slut! Hela vinden är full nu med murklor på tork! Än är det inte slut, ska ut på nya hyggen ännu denna vecka!

0

spruttan

31 maj 2006 kl. 17:58

Jag hittade stenmurklor alldeles intill där jag bor i söndags och några även i förmiddags. Blir sååå glad!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone