0 1093 visningar

18 svar

Konstig björk

Nilla59

12 dec 2008 kl. 16:10

De här björkarna har jag gått och glott på ett tag. Jag kan inte förstå vad som hänt med nedre delen av stammen. Som ett enormt sprängticke angrepp. Jag kunde tyvärr inte fota gränsen mellan normal björkbark och detta för då tog batteriet slut #¤%&? kamera.
Men någon som vet hur det blivit så här?

0

Nilla59

12 dec 2008 kl. 16:12

Ps Plötsligt så övergår denna bisarra bark till att bli vanlig hederlig slät björkbark. Ds

0

Jan A, Uppsala

12 dec 2008 kl. 16:16

Det kan/bör vara en masurbjörk, alltså en genetiskt “speciell” vårtbjörk.

0

Alf Pallin

12 dec 2008 kl. 22:05

Håller med Jan A. Tror också på masurbjörk.

0

Nilla59

13 dec 2008 kl. 12:26

Tack för svar, är det möjligt att det finns någon bra bild på nätet eller text som förklarar just detta utseendet. Jag har letat men inte funnit.

0

Nilla59

13 dec 2008 kl. 14:06

Bild på övergången

0

Robban O-hamn

13 dec 2008 kl. 14:33

Jag tror inte det är Masur.
Troligen en jäkla massa Flamm i den veden. Tycker det ser ut som trädet lutar eller är sned vuxet, då förstärker trädet sig självt.

0

Skogsfrun i Obbola

13 dec 2008 kl. 15:01

Jag tyckte inte att den såg så extremt konstig ut. Gamla vårtbjörkar får ju skorpbark i nedre delen (anpassning till brand, precis som hos tallen). Är inte denna bara ovanligt välutvecklad?

Kan man se utanpå om en björk har masurved eller ej?

0

Robban O-hamn

13 dec 2008 kl. 15:12

Ja skogsfrun det kan man, men man vet inte hur mycket masur det är förens man skär faner eller sågar den. Man odlar i dag masur men det är av sämre kvalitet än fri vuxen.

0

Gula

13 dec 2008 kl. 15:16

0

Robban O-hamn

13 dec 2008 kl. 23:39

Bra länk Gula,tack. men jag med den envisas dårskap häller inte med om allt. Detta baserat på 15 års arbete inom faner skärning. På detta har jag jobbar som basare arbetsledare inom skärningen.

0

Marixia

13 dec 2008 kl. 23:48

Gamla björkar blir så på stammen, även min hängbjörk i ålder ca 80 år ser ut så på stammen. Tror helt enkelt att gammal björk ser ut så. Och då menar jag från 30-40 år och uppåt. Den du plåtat ser ut att ha haft svårt att växa till sig men åldern är nog hög.

0

Bo E

15 dec 2008 kl. 12:55

Håller med er som tror att det är ett vanligt utseende på gamla björkar.

Men hur gammal då?

30-40 år låter inte som nån hög ålder.

Har sett verkliga typexempel på denna typ av bark på vårtbjörk, och då tror jag björkarna varit ca 80 år, kanske uppåt 100 för de finns på ett foto som bedöms vara från ca 1910-20-tal och de ser inte helt nyplanterade ut där heller! Om nu barken börjar utvecklas vid ca 30 år så skulle de björkarna varit planterade på 1800-talet.

0

Marixia

16 dec 2008 kl. 19:52

Bo E!
Kan tänka mig att du idag behöver åtminstone tre-fyra armar om du vill nå runt ditt träd.
Var tyvärr tvungen att ta ned några sådana då de lutade mer och mer mot huset. Så synd!

0

Bo E

17 dec 2008 kl. 10:33

Nja..de var inte så grova, men desto mer knöliga i barken och vuxna lite snett o vridet.

Jag gillar gamla träd, de har charm och så blir man lite tagen av historiens vingslag lixom när de växt genom flera människoåldrar.

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 14:23

0

Jätteträd

Bo E

17 dec 2008 kl. 14:47

Mycket intressant sida.

Saknar uppgifter om t ex den ihåliga eken vid Hjälmarsbergs gård som jag visat foton inifrån här på guiden.
Det blir väl att dra dit med ett måttband o kolla om den inte platsar!

Väldigt lite från Närke över huvudtaget tyckte jag.
Vi har tex en rekordgran som bevarats i liggande nedsågat skick under specialskydd nära Göksholms gård.
Men den föll visst nångång på 1980-talet.
Jag minns den som landmärke när man var sjöfarare på Hjälmaren under 1960-70-talen.

Det blir att utrusta sig med måttband vid skogspromenaderna då...

0

Jätteträd

Bo E

17 dec 2008 kl. 16:14

sökte på gamla inlägg men tydligen var det inte i år jag visasde de bilderna.
verkar som om det inte går att komma åt material från före 2008.

får väl skicka dem igen om o när jag kommer till den datorn där jag sparat bilderna.

finns säkert nya besökare som inte sett dem

på ett sådant gammalt träd borde oxå finnas intressant svamp men hittills ingenting.

det är väl bra för trädet men jag skulle gärna dra dit med min fotografkompis o plåta lite igen i den fina hagmarken där

massor av hassel oxå om man ska leta efter den sällsynta trollhanden

0

Jätteträd

Marixia

17 dec 2008 kl. 21:40

JAS!
Tack för för tipset! Imorgon ska jag mäta min “jättebjörk”. Hoppas att den platsar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone