De här björkarna har jag gått och glott på ett tag. Jag kan inte förstå vad som hänt med nedre delen av stammen. Som ett enormt sprängticke angrepp. Jag kunde tyvärr inte fota gränsen mellan normal björkbark och detta för då tog batteriet slut #¤%&? kamera.
Men någon som vet hur det blivit så här?
Håller med er som tror att det är ett vanligt utseende på gamla björkar.
Men hur gammal då?
30-40 år låter inte som nån hög ålder.
Har sett verkliga typexempel på denna typ av bark på vårtbjörk, och då tror jag björkarna varit ca 80 år, kanske uppåt 100 för de finns på ett foto som bedöms vara från ca 1910-20-tal och de ser inte helt nyplanterade ut där heller! Om nu barken börjar utvecklas vid ca 30 år så skulle de björkarna varit planterade på 1800-talet.
Har ni kollat här ? http://www.naturcentrum.se/jattetrad/default.html
Mycket intressant sida.
Saknar uppgifter om t ex den ihåliga eken vid Hjälmarsbergs gård som jag visat foton inifrån här på guiden.
Det blir väl att dra dit med ett måttband o kolla om den inte platsar!
Väldigt lite från Närke över huvudtaget tyckte jag.
Vi har tex en rekordgran som bevarats i liggande nedsågat skick under specialskydd nära Göksholms gård.
Men den föll visst nångång på 1980-talet.
Jag minns den som landmärke när man var sjöfarare på Hjälmaren under 1960-70-talen.
Det blir att utrusta sig med måttband vid skogspromenaderna då...
sökte på gamla inlägg men tydligen var det inte i år jag visasde de bilderna.
verkar som om det inte går att komma åt material från före 2008.
får väl skicka dem igen om o när jag kommer till den datorn där jag sparat bilderna.
finns säkert nya besökare som inte sett dem
på ett sådant gammalt träd borde oxå finnas intressant svamp men hittills ingenting.
det är väl bra för trädet men jag skulle gärna dra dit med min fotografkompis o plåta lite igen i den fina hagmarken där
massor av hassel oxå om man ska leta efter den sällsynta trollhanden
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.