0 342 visningar

14 svar

En vågig en

Tina Nordberg Kolsva

12 dec 2008 kl. 16:37

Växte där vi slänger ris löv och gräsklipp i en aspdunge. Ser lite ut som riskor men ingen mjölsaft.Mildsmak och mossig lukt.
Kom upp början på oktober och fanns kvar till förra veckan.
Kan ni hjälpa mig?

0

Irene A

12 dec 2008 kl. 16:52

En Lepista skulle jag säga. Vilken art - ja, det tål att fundera på.

0

Jan A, Uppsala

12 dec 2008 kl. 17:18

Droppfläckig trattskivling skulle jag säga.

0

En vågig en, Jan

Irene A

12 dec 2008 kl. 19:18

Mnjaa.. den är onekligen droppfläckig i kanten - men skulle du säga Lepista gilva eller flaccida?

0

En vågig en Irene

Jan A, Uppsala

12 dec 2008 kl. 19:45

Jag är en hängiven gilva-anhängare - och tror att också du är det! ;)

0

En vågig en, Jan

Irene A

12 dec 2008 kl. 21:18

Jaa, jag är gilva-anhängare, men jag vill att den ska vara gul, som den här:

0

En vågig en, Irene

Jan A, Uppsala

12 dec 2008 kl. 21:59

Visst, men jag tycker att Tinas duger; vet heller inte riktigt NÄR de är fotade och en del variation förekommer ju. Gilva har jag skördat i mer än 60 år och har sett många lätt olikfärgade!

0

En vågig en, Irene

Tina Nordberg Kolsva

12 dec 2008 kl. 22:23

De små  är fotade 6 oktober och de vuxna den 14 oktober i år.

0

Irene A

12 dec 2008 kl. 23:08

Jag tror att vi kan vara överens om att det är en droppfläckig trattskivling. Om det bara rör sig om en art med droppfläckar, kallar vi den Lepista gilva (för tillfället).

Ett problem är att många Lepista-arter kan uppträda med droppfläckar, som Lepista irina, luscina och flera andra. Så jag är inte helt övertygad om att det bara finns en “droppfläckig” trattskivling heller.

Ett annat problem är att det finns åsikten att Lepista flaccida, gilva och inversa är en och samma art, så det är riktigt rörigt och lönlöst att söka och jämföra med bilder på webben på arter med dessa tre namn…

0

En vågig en/Jan A, Uppsala

"JAS" Helsingborg

13 dec 2008 kl. 10:35

Hej Jan! Du skriver att du skördat den mer än 60år, äter du den? Hittar den bara som ätlig i äldre literatur.

0

En vågig en/Jan A, Uppsala

Jan A, Uppsala

13 dec 2008 kl. 11:11

Jadu JAS, det är den litteraturen jag är uppfödd med!

0

En vågig en, Irene

Jan A, Uppsala

13 dec 2008 kl. 11:35

Måste säga att jag är mycket förvånad att du nämner L. irina och luscina i detta sammanhang. De har väl inget annat gemensamt med lepista än just att också de kan ha droppfläckar. Inte ens jag klarar av att blanda ihop just dessa ...
Jag tycker så illa om att gilva är degraderad till att ingå i flaccida s.lat., åtminstone ibland – och av vissa -  de smakar ju inte ens likadant! Hoppas att makroskopiska skillnader ’återupprättas’!

0

En vågig en, Irene

Irene A

13 dec 2008 kl. 20:03

Jag nämnde inte luscina och irina för att de skulle vara förväxlingsarter (åtminstone inte till gilva), utan bara för att poängtera att det finns fler Lepista-arter som kan vara droppfläckiga.

Att flaccida-inversa-gilva har blivit en gulbrun röra, är förmodligen Krieglsteiners fel. Han upptäckte att samma växtplats ibland uppvisade fruktkroppar med droppfläckar, ibland utan, och drog slutsatsen av det, att det var en och samma art. Sen har hans uppfattningar i det stora verket “Flora Agaricina Neerlandica” blivit som en bibel för mykologer i Europa.

I den danska “Svampe” nr. 35 finns en artikel med nyckel, beskrivningar och bilder av Lepista-arterna. Samtliga bilder utom två är från Danmark. För att få med en bild av gilva måste dom låna en av Ryman från Uppsala (och multiformis från Grönland).

Frågan är om Krieglsteiner alls hade sett någon gilva, eller om det han såg helt enkelt var en flaccida som råkade ha droppfläckar ibland?

0

En vågig en, Irene

Jan A, Uppsala

13 dec 2008 kl. 23:30

Jaså, jag förbinder honom (Krieglsteiner) med bl.a. ’Die Großpilze Baden-Württembergs’.  ’Flora Agaricina Neerlandica’ förbinder jag med Noordeloos et al.

Jag trodde egentligen inte att du nämnde irina och luscina som förväxlingsarter, men tycker ändå att det var en aning ”märkligt” att du öht nämnde dem!

Jodå, jag har Svampe 35 med Lepista och har använt den bl.a. vid en UU-exkursion i höstas…

Skillnaderna mellan gilva och de rödbruna släktingarna är så stora – tycker jag - att “någon” borde vågat säga ifrån – satt ner foten - vem som än hittat på sammanslagningen!  Hoppas röran blir utredd.

0

En vågig en, Jan

Irene A

13 dec 2008 kl. 23:52

Du har alldeles rätt om Flora Agaricina Neerlandica: Noordeloos & Kuyper m.fl, men det var i alla fall Krieglsteiner som gjorde hopslagningen av arterna (i någon publikation 1991).

Jag hoppas också på en riktig utredning med modern teknik och kollekter från både norr och söder..

Bifogar bild på en som vållade mycket diskussioner ett höst i Borgsjö. Jag var tyvärr inte med den gången så jag vet inte hur resonemangen gick.
Själv skulle jag ha röstat på en gilva (utan droppfläckar).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone