0 453 visningar

12 svar

Varning för telefonbedragare.

gunhild i Kåddis

12 dec 2008 kl. 16:47

Fick just ett samtal från ett hemligt nummer,där en engelsk röst berättade att jag vunnit en resa till Karibien, och jag skulle slå 9an, där slutade jag eftersom jag läst i tidningen om de som hade blivit lurade att sedan lämna sitt kortnummer för att få pengar. Bara att slå 9an kostar pengar, så se upp.

0

"JEF"

12 dec 2008 kl. 17:12

Satt precis o läste ditt inlägg då telefon ringde.
“Congratulations” var det enda jag hörde av en kvinnlig röst innan jag slängde på luren. Känns lite otrevligt faktiskt…

0

GretheF Skåne

12 dec 2008 kl. 17:13

Vilken tur du han reagere, stakkers dom som inte gör det, jag har hört om detta

0

Skogsfrun i Obbola

12 dec 2008 kl. 17:22

Lustigt, jag fick också ett sådant samtal vid ungefär samma tidpunkt. Trodde inte heller på den väna stämman…

0

anithau

12 dec 2008 kl. 19:39

Även jag fick en påhälsning, jag svarade aldrig, det stod OKÄNT NUMMER i displayen.

0

Birgitta D

12 dec 2008 kl. 21:28

Var uteför samma sak för ungefär 2 år sedan. Det skall polisanmälas.

0

Enelie, Linköping

12 dec 2008 kl. 21:35

Telesamtal har jag inte fått men ett mail med samma innehåll nyligen. Det hade inte fastnat i filtret utan låg om ett “vanligt” mail.
Jag öppnade det av misstag men klickade inte på länken i det.

En annan varning nu i juletider:

http://www.aftonbladet.se/pryl/article250242.ab

0

Jeanette P, Luleå

12 dec 2008 kl. 22:23

Jag fick själv ett sms av en bekant som hade råkat ut för att svara på ett 118 700 nummer, tyvärr kostade det henne 5000kr.

Hemskt när man måste se upp då det ringer folk =(

0

Martina

13 dec 2008 kl. 02:03

helt plötsligt ringer min mobil, det är ett utlandsnummer, något konstigt prefix, inget jag kännde igen annars skulle jag svarat (har bekanta utomlands). det ringde bara en signal, inget mer. jag googlade landsnumret och fick veta att det var ett sattelit prefix, ofta använt för att lura folk på pengar. meningen var altså att man skulle ringa upp det missade samtalet (som kostade flera 100kr i minuten) och sen sitta i telefonkö ett bra tag. tur att man e misstänksam av sig.

0

Boman

13 dec 2008 kl. 09:35

Martina, bra tips det där med att kolla hemliga nummer som ringt upp en innan man ringer tillbaka. Så har vi gjort länge och klarat oss, peppar, peppar.

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2008 kl. 10:40

Jag svarar eller rättare sagt ringer aldrig upp okända nummer som bara ringer en eller max två singnaler. Vill de mig något och det är viktigt så får de ringa igen, så resonerar jag. Svarar eller aldrig på okända sms och öppnar aldrig okända mail.

0

Till "JAS" Helsingborg

Stina i Luddvilka

13 dec 2008 kl. 11:30

Vadå aldrig öppnar okända mail? Då finns det ju ingen mening att skicka mail till dig då du måste veta vad det innehåller för du skall öppna det.

0

Stina

Irene A

13 dec 2008 kl. 11:42

Låt bli att skriva “Congratulations!!!!” i rubriken, så går det nog bra att maila till “JAS” också :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone