Fick just ett samtal från ett hemligt nummer,där en engelsk röst berättade att jag vunnit en resa till Karibien, och jag skulle slå 9an, där slutade jag eftersom jag läst i tidningen om de som hade blivit lurade att sedan lämna sitt kortnummer för att få pengar. Bara att slå 9an kostar pengar, så se upp.
Telesamtal har jag inte fått men ett mail med samma innehåll nyligen. Det hade inte fastnat i filtret utan låg om ett “vanligt” mail.
Jag öppnade det av misstag men klickade inte på länken i det.
En annan varning nu i juletider:
http://www.aftonbladet.se/pryl/article250242.ab
helt plötsligt ringer min mobil, det är ett utlandsnummer, något konstigt prefix, inget jag kännde igen annars skulle jag svarat (har bekanta utomlands). det ringde bara en signal, inget mer. jag googlade landsnumret och fick veta att det var ett sattelit prefix, ofta använt för att lura folk på pengar. meningen var altså att man skulle ringa upp det missade samtalet (som kostade flera 100kr i minuten) och sen sitta i telefonkö ett bra tag. tur att man e misstänksam av sig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.