De här 3 växte på en mycket murken lövlåga som verkar ha brunnit längre tillbaks. Bilderna är från 21/10-08.
Bildserie 1 och 2.
De här växte både på veden och bredvid stammen i jord.
Jag har skrivit Svartnavling? på bilderna men tvivlar på att det är det.
Tack före hjälpen Madde!
Jag har kollat inlägg här och på nätet, det verkar stämma rätt bra.
Men det verkar finnas hur många variationer på utseende som helst.
Jag köper ditt svar.
(Den växte definitivt på lövlåga men det kanske inte är så ovanligt.)
En undran: har den bytt namn?
Jag uppfattar det som att Galerina marginata och G. autumnalis är samma?
Jag vet inte som sista ordet är sagt om gifthättingarna, där flera former har slagits ihop till en, Galerina marginata. Galerina autumnalis är en av dem, men det finns en del som hävdar att det är en egen art. Jag vet inte så noga - tycker det är ganska behändigt att det bara är en art nu :-)
Musslingen är en med skarp smak och sågtandade skivor, Lentinellus castoreus eller ursinus (bäver- eller björnmussling, om de nu är olika arter).
Tack Irene!
När jag sökte på gifthätting så blev det lite förvirrande med de olika namnen. Det var svårt att veta vad som var vad. Jag letade bilder på nätet och det verkade vara olika benämningar.
Tack för hjälpen med musslingen också. Jag trodde inte att det gick att säga något om en så gammal svamp.
Jag hittade också ett inlägg från Hans v E nu när jag hade ett namn att gå efter.
Tack!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.