0 463 visningar

13 svar

Endast tomten är vaken......

zingo

14 dec 2008 kl. 15:50

Så här kan det se ut om man fotar
på natten när det är fullmåne..

0

"JAS" Helsingborg

14 dec 2008 kl. 15:55

Men var är tomten eller är det tomten du syftar på :) Det kanske är en bétonings fråga?

0

Endast JAS är vaken......

zingo

14 dec 2008 kl. 18:43

Jag är hemskt ledsen att det inte syns på bilden - men tomten sitter på tomten i syrénbusken bakom granen.
Kan inte förstå
hur det kunde bli så
Men månen är fin ändå
;-)

0

Endast JAS är vaken......

"JAS" Helsingborg

14 dec 2008 kl. 19:26

Ja, där är han! Själv så har jag dåligt med hår på skallen så man är sin egen måne, full hela tiden ;0. Fina bilder zingo.

0

Passande, så här i juletid!

RasBohlin

15 dec 2008 kl. 16:51

Kung Davids stjärna är ju rasande grann när den lyser upp din tomt!!!

0

Passande, så här i juletid!

zingo

15 dec 2008 kl. 20:53

Ja det är rasande vackert i verkligheten.
Jag var ute och njöt av månljuset flera gånger under kvällen och jag kunde inte lägga mig innan jag varit ute och provfångat det med kameran - kl tre !! på natten : )

0

Månen...

RasBohlin

15 dec 2008 kl. 22:23

Vet du kanske vad det beror på att den antar just den formen genom ett objektiv??
Var ju ett solklart julkort med sex uddar på “stjärnan”! =)

0

Månen...

zingo

15 dec 2008 kl. 23:35

It’s magic…
nej skämt å sido - när det gäller kamerateknik och inställningar så kan jag jämföras med en analfabet. Det hjälper inte att jag har en fotograf i familjen -  som tyvärr befinner sig i Norge -så jag kan inte fråga just nu.
Det finns bra fotografer här på forumet som förmodligen både vill och kan svara på detta..
Frågan är ju intressant - när man annars försöker få fram effekter med kameran så är det ju mer eller mindre hopplöst.
Jag tänker på stämningsbilder, dimmor och ljus och fina bäckar med mjukt vatten osv…

0

Gällande bäckarna...

RasBohlin

15 dec 2008 kl. 23:39

...så är det väl bara att ha jättelång slutartid, eller?

0

Gällande bäckarna...

Eva K

16 dec 2008 kl. 10:45

och har man jättelång slutartid måste man väl nästan ha stativ?
..i alla fall jag.

Darrig 70-talist som jag är!
;)

Men visst är det så, ang slutartiden?
(jag håller på att lära mig min kamera som säkert är urenkel, men vissa saker fattar jag inte riktigt ..så jag har tom börjat snegla på instruktionsboken)

0

Gällande bäckarna...

zingo

16 dec 2008 kl. 13:10

slutartid, bländare, exponeringskompensation….
whlää... jag blir skogstokig på dessa bakvända logiker…jag får det förklarat gång efter annan för mig men fixar inte att ta in det ändå..
Det tyder väl på ett bristande intresse att fördjupa sig -men själva grunden skulle jag trots allt kunna ha användning för…

0

Gällande bäckarna...

RasBohlin

16 dec 2008 kl. 13:21

Jag har lekt en del med mors helmekaniska systemkamera av märket Canon från 70/80-talet. Det var ju ett förträffligt sätt att lära sig på tycker jag! Kan tänka mig att en helmekanisk kostar hemskt mycket att köpa idag, så det är ju tur att folk inte har kastat sina gamla!!! =)

0

Gällande bäckarna...

Eva Kr

16 dec 2008 kl. 13:21

Kanske är vi tillhörande gruppen “learning by doing”
gåre så gåre

“Många” tycker nog att jag är det ifråga om ätbara svampar - har jag förstått. ;)

0

Gällande bäckarna...

zingo

16 dec 2008 kl. 13:45

Eva
det är verkligen learning by doing, jag märker att muskelminnet tar över mer och mer.
Det kanske tar lite längre tid men å andra sidan sitter det bättre.
Det är ett ganska intressant fenomen. I och för sig handlar nästan alla mina förehavanden om praktiska saker så det blir väl mest naturligt så. Sen är vi ju olika som människor. Många skyller på att de blir för gamla för att lära sig nytt - jag tror det handlar om ovana -bekvämlighet -rädsla.
Det är klart att man lär sig nya saker om man måste - man läser väl inte på sånt man absolut inte måste veta??
Vi får fortsätta ratta på våra kameror - nån gång kommer den där aha-känslan! ; )

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone