Alla vackra bilder som ni alla lagt upp fick mig att gå i närkamp med träden idag. Tyvärr är jag dålig på olika trädslag men ngt förslag kanske ni ändå kan ge? Pga blåst och skymning blev ngt kort suddigt och ngt blev mörkt.
Här kommer första serien. Lav?
Välkommen ut bland träden.
Snygga bilder. De där med rosa inslag har jag aldrig sett. Läckert.
Förslag: bild 3, första serien
Ribbgrynna
Sista serien, de 2 sista: Piggplätt
De gula känner jag igen, men blandar ihop och därför säger jag inget.
Visst är det kul att jag lite annat?
Serie 2 är några hättor, den stora möjligtvis Rynkhätta och den 3an. kanske Kvisthätta.
Det gula troligtvis Dacrymyces stillatus Vedplätt. Det rosa är “nog” det är mycket nog och kanske men jag är ingen stjärna bara en galen Smålänning, ja i alla fall lavarna “blommar” ju ibland så det är säkert något sådant. Får jag fråga var du bor Madde, pappa var här i helgen och han tycker det är röligt att kolla på forumet, han är 80år och sitter i Lidnäs, så fick han se ditt namn och då känner han en Madde som jobbar på Klondike byggvaror i Alvesta, är det du?
Nej det är inte jag. Men jag bor bara några km fågelvägen, ifrån Lidnäs. Har han bott där länge? Jag kanske sålde glass till honom för några år sen.. Minns en äldre man som alltid handlade och alltid gav mig en kram när jag åkte därifrån. Minns inte vad vägen heter men det var på den “långa” vägen i Lidnäs.
Härliga bilder! Jag såg alla underbara droppar i ditt inlägg tidigare. Har själv massor av natur bilder hemma men de är inte tagna med digital kamera.
Men men.. Har 4 härliga veckor att tillbringa ute i skogen nu så fler bilder hoppas jag på att kunna bjuda på.
Känner du till Lidnäs trädgård, en liten handelsträdgård på genomfartsvägen genom Lidnäs. Bott där länge, tja farfar köpte huset/trädgården 1939, pappa flyttade dit och tog hand om sina föräldrar 1985 tror jag sedan var därifrån ett tag och köpte “föräldragården” 1990 och har bott där sedan dess. Det skulle inte förvåna mig om det var han som kramade dig han är en kvinnoälskare tycker om att kramas och att dansa. Ett stenkast, var?
Känner du till Åboda? Hökaboda? Jag bor i Tage och Elvin Andersson föräldrahem. Det är Tage som äger ata timber.
Har kollat på karta över Lidnäs men den man som brukade handla bor på vägen som går ner till järnvägen. Men din far har kanske ändå hört talas om mig och min sambo. Ryktet spreds fort när vi köpte huset och redan veckan efter visste hela moheda och rydaholm om det.
Vår närmsta granne är Märta Karlsson även hon runt de 80.
Jag har utsikt över Hökasjön men brukar promenera utmed Yasjön. Jag känner inte igen namnet Skärbring. Kollade upp namnet och de verkade bo runt lammhult allihop. Är det ngn av dom som bor i åboda? Vad heter de i så fall i förnamn? Är dålig på att komma ihåg efternamn på folk.
Ja jag är “utsoknes”. :) Flyttade ut hit hösten 2001. Har inte märkt av det som sägs om små byar.. Att “utsoknes” folk inte blir accepterade. :)
Jag har hört många skräckhistorier om folk som flyttar ut till små byar.. Här verkar det vara annorlunda. Det är många ny inflyttade. Sen har vi vår granne som vakar över oss. Vi hjälper henne om hon behöver och hon hjälper oss om vi behöver hjälp. Sen har vi våran rottis flicka som vaktar även på grannens hus och säger till ifall ngn kommer dit.
Kanske det hjälpt till att få oss accepterade?
Kul att prata med ngn som känner till trakten. Världen är bra liten ibland.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.