Jag lovade ju att meddela när jag fått svar från Nils ang. de svenska svampnamnen…
Kantarellens namn har diskuterats grundligt i kommittén, senast i samband med utgivningen av Olle Perssons och Bo Mossbergs bok “Kantareller” (1994), och åsikten är att Cantharellus cibarius ska fortsätta heta “kantarell” därför att de flesta har kallat den så genom tiderna.
Kantarellen hanteras lite speciellt i det fallet, eftersom den förmodligen är Sveriges mest kända svamp. Däremot är det många andra arter som namnkommittén har sett behov av att komplettera namnen på. Som exempel nämns Pluteus cervinus (=atricapillus), den vanliga sköldskivlingen. Först hette den bara “skölding”, men det ansågs för generellt, så den fick sedan namnet “hjortskölding”.
Det lutar också åt att blodriskorna ska få heta “granblodriska” resp. tallblodriska”, även om de flesta svampplockare antagligen kallar båda för enbart “blodriska”.
Jag har följt debatten om kantarellens namn. Gjorde ett ovetenskapligt test idag. Jag höll i en svampig poängpromenad för några av mina arbetskamrater. Ena frågan visade en bild av en kantarell med alternativen Gul kantarell, kantarell och gulsvamp. Samtliga 18 personer svarade Kantarell. Jag pratade inte med alla efteråt men 4 stycken trodde att det även fanns en svamp som hette Gul kantarell :-)
Hjortskölding är en översättning av Pluteus cervinus vilket svampen i fråga tidigare har hetat för att den är hjortbrun.
Det var väl skönt att den hätska debatten nu är över tack vare Michaels diplomatiska inlägg och Irenes brevväxling med sakkunskapen.
Men jag är inte övertygad om att vi slipper inlägg om GK i fortsättningen.
Det här är väl ett forum så gott som något att diskutera svampnamn på?
Det finns fortfarande många arter som saknar svenska namn, och namnkommittén välkomnar förslag, både på nya namn och namnbyten ifall tidigare namn har varit mindre lyckade och inte slagit igenom så bra.
Det är bl.a. många skålsvampar som saknar svenska namn, och nästan alla slemsvampar. Bl.a. är flera relativt vanliga trådskivlingar och rödskivlingar också namnlösa.
Det finns tankar på att publicera en ny namnlista framöver. Namnkommittén har en hel del nya namn på lager som inte är officiella än.
Jag tror att tanken har varit att Artdatabankens ekologiska katalog skulle få ersätta “Svenska svampnamn”, men där har det inte gjorts några uppdateringar på väldigt länge. Ska man gissa att Artdatabanken just nu och de närmaste åren framöver sätter in alla sina resurser på de kommande volymerna av Nationalnyckeln istället?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.