0 423 visningar

14 svar

Några blandade från i höst vilka?

"JAS" Helsingborg

15 dec 2008 kl. 20:17

Serie 1, vadå.

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2008 kl. 20:18

Serie 2.?

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2008 kl. 20:19

serie 3 Lika mycket ??

0

Bo E

16 dec 2008 kl. 15:20

Var detta så svårt?
Joo ganska…

Jag försöker gissa i alla fall:

1. ingen aning
2-3.kamskivling

4-5.pudrad trattskivling

6-7.ingen aning

0

SvenD

16 dec 2008 kl. 19:24

Serie 1 ev. någon form av sjölding,kanske hjortskölding.

0

SvenD

16 dec 2008 kl. 19:25

Skölding heter det naturligtvis - numera! Fast jag tycker det gamla namnet sköldskivling lät bättre!!

0

Irene A

16 dec 2008 kl. 19:47

1. hjortskölding
2. pudrad trattskivling
3. porslinsskivling :-)

0

Irene A* /porslinsskivling

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 08:48

Hej Irene A, Porslinskivling en av dina favoriter om inte jag minns fel men skall den inte ha ring? Jag kunde inte hitta några rester ens av någon ring på dessa därför blev jag osäker annars var mitt förslag oxå Porslinsskivling. Oj höll på att glömma att tacka för hjälpen, tack, tack. Till Bo E vill jag säga tack och så är det så att jag nästan aldrig blandar 2 arter i samma serie utan att det tydligt framgår av texten i så fall.

0

Serie 3

Irene A

17 dec 2008 kl. 09:18

Nej, ingen ring, och porslinsskivlingen borde inte bli så mörk heller. Jag har ett annat, kanske roligare förslag:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/mar_wynn.PDF

0

Serie 3

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 14:04

Men? Detta är väl ändå Porslinsskivling, jag kanske är lite dum nu men vad kallas det den har runt foten en bit under hatten? Tyvärr så är det nog inte Föränderlig brosking eller denna växte på boklåga lite märkligt är det att om det är Porslinsskivling så är den nog den senaste för i år jag hittade den den 9/11, det kanske är en porsak till varför den är så mörk.

0

Bo E

17 dec 2008 kl. 14:19

OK!
Då är bild 1 samma art som 2 och 3 och def. ingen kamskivling.
Sköldskivling borde jag känt igen.
Skärpning!

Får väl försvara mig med att bild 1 är väldigt mörk på min skärm, men när man VET att det är sköldskivling så ser den faktiskt bekantare ut!

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 14:31

Det är en mörk bild Bo E. Och vadå ibland ser jag något som jag så väl känner igen men det rätta namnet kommer bara inte utan det gurglar bara en massa andra namn i skallen, det är tur att man inte sitter i någon stol i en frågetävling och det står en massa pengar på spel i de lägena.

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2008 kl. 23:16

Ring eller inte?

0

Michael Krikorev

18 dec 2008 kl. 23:33

Jag tror på Irenes första förslag på alla tre arter.

Porslinsskivlingen kan ibland tappa den tunna ringen, och hatten är ibland brunaktig och något rynkad (som hos högra frkrp, första bilden).

0

"JAS" Helsingborg

20 dec 2008 kl. 21:17

Ok Michael Krikorev! Jag var där i torsdags men det fanns inte ett spår kvar. De var/är väldigt lika porslinsskivlingen det var bara det där med “ringen” som förbryllade mig. Hoppas det går bra med rökisarna;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone