0 706 visningar

14 svar

En Ticka på Ek ?

"JAS" Helsingborg

15 dec 2008 kl. 20:22

Går det att säga något om denna, satt högt upp så bilderna är inte de bästa. vad kan det vara?

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2008 kl. 20:23

serie 2. är detta Svedticka?

0

Alf Pallin

15 dec 2008 kl. 22:16

Bilder i serie ett kan vara gammal korkmussling, växer på ek.

0

Can Non

15 dec 2008 kl. 22:59

Att du bara orkar plåga oss!!

0

Hans v E

16 dec 2008 kl. 10:51

Korkmussling, men inte gammal utan ung skulle jag säga, och kanske korkticka.

0

Hans

klas jaederfeldt

16 dec 2008 kl. 11:37

Korktickan ser mer eller mindre ut som borst,slingerticka eller björkmussning på översidan, skillnaden mellan dem är att korktickan har radiärt utdragna porer

0

Hans

Enelie, Linköping

16 dec 2008 kl. 20:03

Hej Jas!
Jag såg att du hade inte fått något svar på din 2:a fråga.
Jag har inget bra förslag men jag har för mig att porerna är små och runda på Svedticka.

0

Klas

"JAS" Helsingborg

16 dec 2008 kl. 20:39

Den sitter 4m. upp på stammen så att komma åt ovansidan blir svårt och så växer den i Ramlösa parken och jag vill inte rota runt med långa grenar eller så för att peta ned något av den. Det får väl förbli ett mysterium då. Men något bra svar på 2an då. Enelie tror ju inte på mitt förslag.

0

klas jaederfelt

16 dec 2008 kl. 20:56

2an vet inte, ja e så dålig på bilder,kan vara svedticka uppifrån. porlagret verkar som hjortticka,tyvärr törs inte svara
svarar från fel dator därför får du ingen stjärna

0

Klas

Enelie, Linköping

16 dec 2008 kl. 21:32

Nu Jas är jag med igen.
Mitt jä.... internet lägger ner hela tiden:((

Jag har fått hjälp med artbetsämning av Svedticka 1 ggr. Jag tycker att poröppningarna på den är helt olika din. Se bifogad bild 1.

Här är också en länk till bilder, Svedticka.

0

Länken JAS

Enelie, Linköping

16 dec 2008 kl. 21:34

http://www.grzyby.pl/gatunki/Bjerkandera_adusta.htm

Glömde att byta rubrik på förra inlägget. Det var till JAS naturligtvis.

0

Länken JAS

Irene A

16 dec 2008 kl. 22:09

Kan inte 2:an vara tegelticka, lite udda utseende, men ändå?

0

Enelie, Linköping

"JAS" Helsingborg

16 dec 2008 kl. 22:36

Tack för hjälpen Enelie, helt klart inte Svedticka. Har kollat mina foton och tidigare tickfrågor och har kommit till samma slutsatts som du. Nu är frågan då om Irene är inne på rätt spår?

0

Enelie, Linköping

16 dec 2008 kl. 23:01

Jag har svårt att avgöra om det är en Tegelticka men undersidan är i alla fall väldigt lik.
Jag vet inte vilka fler tickor som är liknande under.
Lycka till med efterforskningarna i alla fall.

0

"JAS" Helsingborg

16 dec 2008 kl. 23:34

Den växer på Hassel om det kan vara till någon hjälp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone