0 323 visningar

11 svar

Gunhild

klas jaederfeldt

16 dec 2008 kl. 01:11

hittade ett särtryck av sv,bot, tidskrift 1967 av Åke Strid, det handlar om Trollhand, kanske lite för gamla uppgifter för dej

0

glömde bilder

klas jaederfeldt

16 dec 2008 kl. 01:12

kommer nu

0

glömde bilder

klas jaederfeldt

16 dec 2008 kl. 01:13

sista 3 sidorna

0

Tack Klas

gunhild i Kåddis

16 dec 2008 kl. 09:47

Jag tar emot och läser allt om trollhand. Börjar bli klar med mitt arbete nu väntar bara på en bild av sporsäckarna, kanske för sent på året får väl vänta till våren. Kjell O har hjälpt mig med bilder av konidierna.

0

Tack Klas

Bo E i Örebro

16 dec 2008 kl. 11:04

Jaha, den verkar ha västlig utbredning. Kanske därför jag aldrig träffat på den då närmaste fynd ser ut att komma från området mellan Karlskoga och Kristinehamn.
Där lär det vara bra svampmarker, men sällan man tar sig dit.

0

Trollens utbredning

gunhild i Kåddis

17 dec 2008 kl. 12:26

Dom kan nog finnas på fler ställen an vad kartan visar, även hos dig i Örebro Bo, så spana du.

0

Trollens utbredning

Bo E

17 dec 2008 kl. 14:01

Hupp!
Det var en nyare karta och visst har förekomsten dragit österut!

Svårt att se exakt på kartan men markeringarna närmast västra Hjälmaren ligger def. inom mitt “sökområde”!

0

Trollens utbredning

Hans Åke

17 dec 2008 kl. 17:38

Hej Bo E söder om örebro vid sjön sottern och nere vid bystad finns mycket med strandsnår hassel och vide växer ibland med kantöra.

0

Trollens utbredning

Hans Åke.

17 dec 2008 kl. 18:03

jag menar att trollhand växer ibland med kantöra.

0

gunhild i Kåddis

17 dec 2008 kl. 21:09

Den finns rapporterad från Nrk Örebrotrakten redan 1991, trollhand alltså.

0

snövit

18 dec 2008 kl. 19:23

Trollhänder finns nog på många ställen.Dom som observerar och rapporterar, är ju flitigast runt södra vänern. Fast på soffbord eller trämöbler dyker dom nog aldrig upp.

0

Snövit

gunhild i Kåddis

18 dec 2008 kl. 22:54

Du har nog rätt, man måste nog ta sig ur soffan om man ska ha en chans att hitta nåt spännande.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone