Trollhand på mer än 30 värdväxter/substrat lär dessa ha redovisat:
NIEMELÄ, T. & NORDIN, I., 1985. Hypocreopsis lichenoides (Ascomycetes) in North Europe. Karstenia, 25, pp. 75-80.
Är det någon som har artikeln och kan lägga ut den här, så är jag mycket tacksam – och det är säkert Gunhild också!
(Även jag tackar varmt Klas för Strid-artikeln!)
Apropå Ingvar Nordin, medförfattare till artikeln, så har jag beställt:
”Caloplaca, sect. Gasparrinia i Nordeuropa.
Taxonomiska och ekologiska studier.
Akademisk avhandling, Uppsala 1972.
”Ett intressant sammanträffande” att han studerat både ’trollhand’ och släktet ’Caloplaca’. Det är just de lavar som ’trollhanden’ liknar och som jag tipsade om, i de just nu sista inläggen, i Mickes tråd http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=93976&fnr=1&sok=michael&Start=0&Offset=50&8
Dessa lavar är nästan lika fascinerande som trollhanden – och jag tror att några till på Forumet tycker det.
Jag har rotat lite i ’Caloplaca’ och hittat flera bra betämningsnycklar m.m. som kanske kommer i en annan tråd
när avhandlingen kommit.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.