0 363 visningar

6 svar

Vårsvamp

Lena M

25 maj 2006 kl. 07:50

Häromdagen såg jag en svamp som jag inte hittar i mina böcker eller på internett.
Ljus beige med mörkare mitt, hatt klockformad. Skivorna var täta i en mörk färg, gråbeige. Foten ljus, smal. De växte i en grubb på ett tiotal i en beteshage.  (liknar rökslöjskivlingen i hattfärgen )Vad kan de vara ?
        Lena

0

Irene A

25 maj 2006 kl. 10:02

Det låter som om det skulle kunna vara vitspröding, Psathyrella candolleana, en art som kan komma tidigt på sommaren. Hattarna är vanligtvis ca 3-6 cm breda och blir helt vita i torka. Jämför med bilder på Google och Svampguidens databas.

0

klas jaederfeldt

25 maj 2006 kl. 12:20

kan inte vara säker på vad det är efter din beskrivning, men kan berätta att höstsvamparna Rökslöjskivling och Föränderlig tofsskivling dyker upp en kort tid på våren (sista veckorna i Maj) åtminstonde i Södermanland där jag bor

0

Lena M

25 maj 2006 kl. 13:55

Det är svårt att beskriva svamparna korrekt, men de var lik vitsprödingen ( i det lilla formatet ) Tycker att hatten var lite mer gulbeige och lite pudrad på toppen. Skivornas färg var väldigt mörka och täta, kanske mer åt grålila. det finns mycket gamla granar runtom hagen !  Lena

0

Birgitta

25 maj 2006 kl. 14:40

Jag hittade en beige svamp i morse. Den vitnar allt mer ju längre den torkar. Den liknar vitsprödingen men skivorna som är täta vidhäftande är ljust ljust beiga liksom foten. Vad kan det vara?

0

Irene A

26 maj 2006 kl. 09:53

Lena, när du skriver att hatten är lite pudrad, låter det inte riktigt som vitspröding, och då har jag en annan gissning:
En art som också kan dyka upp på försommaren är glitterbläcksvamp, Coprinus micaceus. Den brukar vara ganska tydligt strimmig på hatten.
Växer i täta klungor på ved, oftast dolda vedrester i näringsrik mark. Det finns flera snarlika arter, men jag tror att glitterbläcksvampen är den vanligaste av dem. Det är en mer beständig art än de flesta andra bläcksvampar som snabbt bryts ned till svart bläck.
Här är ett bildexempel:
http://www.mycolim.be/fotogalerij/Coprinus_micaceus1.htm

0

Lena M

26 maj 2006 kl. 10:31

Ja, den var mera lik. Minns ej om den var rynkad på hatten, men jag skall kika på den igen. Och de var ju små, förmodligen unga ex. Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone