Häromdagen såg jag en svamp som jag inte hittar i mina böcker eller på internett.
Ljus beige med mörkare mitt, hatt klockformad. Skivorna var täta i en mörk färg, gråbeige. Foten ljus, smal. De växte i en grubb på ett tiotal i en beteshage. (liknar rökslöjskivlingen i hattfärgen )Vad kan de vara ?
Lena
Det är svårt att beskriva svamparna korrekt, men de var lik vitsprödingen ( i det lilla formatet ) Tycker att hatten var lite mer gulbeige och lite pudrad på toppen. Skivornas färg var väldigt mörka och täta, kanske mer åt grålila. det finns mycket gamla granar runtom hagen ! Lena
Lena, när du skriver att hatten är lite pudrad, låter det inte riktigt som vitspröding, och då har jag en annan gissning:
En art som också kan dyka upp på försommaren är glitterbläcksvamp, Coprinus micaceus. Den brukar vara ganska tydligt strimmig på hatten.
Växer i täta klungor på ved, oftast dolda vedrester i näringsrik mark. Det finns flera snarlika arter, men jag tror att glitterbläcksvampen är den vanligaste av dem. Det är en mer beständig art än de flesta andra bläcksvampar som snabbt bryts ned till svart bläck.
Här är ett bildexempel:
http://www.mycolim.be/fotogalerij/Coprinus_micaceus1.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.