Jag har varit en sväng i skogarna runt HBG, jag skulle bara samla in lite svampar för artbestämningens skull och letade efter en Hätta som Michael undrade över förra året men den har lyst med sin frånvaro tyvärr. Men korgen fick så klart följa med. Det blev mycket mer än jag räknat med så jag har gett bort till två vänner, de fick dela på halva skörden, det blev så klart Ostronmusslingar. Lite bilder på dem och det jag tog med hem :)Jag vill ännu en gång visa några bilder på hur stor färgskillnaden kan vara på denna svamp. 2 serier.
Den “Vanliga” förgen
Grattis till fynden!
Otroligt att ni fortfarande har så mycket matnyttigt i skogen!
Färgvarianterna är bekanta och jag tror faktiskt att det var blek ostronmussling jag plockade på asp i somras.
Betydligt ljusare än de flesta bilder på guiden.
Det var enda gången jag funnit den i större mängd, men tyvärr hade masken gått i de största exemplaren.
Dina ser ju fortfarande fräscha ut!
Här håller det på att töa nu men is o snö och närmast oframkomligt till skogen ännu!
Hej Bo E! Här i trakterna så har tillväxten av Ostronmusslingarna bara börjat, nja de håller ju på året runt om det är tillräckligt blött men det är väldigt mycket på gång nu och jag tycker att de är bäst på vinterhalvåret. Det blir lätt en korg i veckan nu om det inte blir för kallt.
Hej GretheF. Jag vet inte riktigt vilket träd du syftar på men du vet där jag träffade dig och din man, så lite längre norr över finns en bra låga som kommer att ge mer jag har plockat 5 kg på den. Så om man går gången in förbi “grillplatsen” öster ut och kommer till korsvägen så till höger om den stora boken ligger en stock som jag plockat ca. 3 kg på och där kommer det att bli en hel del till, mittemot den ligger en låga med massor av småstammar & grenar där plockade jag innan semestern och en gång till + idag. Jag har ett ställe till där det brukar vara gott om dem och det är en stor låga nere vid hästgården. Idag var jag även vid sliprännorna, Gantofta och så på ett av mina ställen i Ramlösa parken och om ingen plockar så blir det säkert 5kg där.
Jag vaknade av att telefonen ringde, en orolig granne ovanpå som trodde att huset rasade, själv sov jag som en gris! GretheF tänk på att Välaskogen är ett naturskyddsområde angående mossan alltså. (PS mossa får man överhuvudet taget inte plocka utan markägarens tillstånd och i “gamla” Kristianstads län var det helt förbjudet inte ens markägarens tillstånd räckte, det satt en kontorsnisse på någon naturenhet där som hade noll koll. Han påstod att mossa på sten blir uråldrig och om man plockar den så tar det 50 år innan ny har etablerat sig ???
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.