0 356 visningar

14 svar

Lite hjälp?

Madde Småland

16 dec 2008 kl. 16:22

Har idag haft en skön promenad i skogen där jag hittade lite som är nytt för mig. Tyvärr måste jag varna för suddiga bilder för jag var darrig på handen idag och kameran ville inte riktigt samarbeta..
Första serien så växer 1 & 2 på död gren av körsbär. Bild 3 på trolig stubbe av gran. Till vänster ngt mörkbrunt, i mitten ngt rosa och nära högra övre hörnet ngt ljusbrunt.
Kanske lite svårt att se men kameran gav upp efter det kortet så jag kunde inte ta fler.

0

Madde Småland

16 dec 2008 kl. 16:24

Här kommer ngt lila som växte på björklåga. Tyvärr riktigt suddiga bilder men ni kanske kan se ändå?

0

Madde Småland

16 dec 2008 kl. 16:27

Har sett bilder på liknande det här men kommer inte ihåg vad de heter. Bild på växtplats (är dålig på lövträd och buskar) kommer med i nästa seie.

0

Madde Småland

16 dec 2008 kl. 16:29

Första bilden som jag skrev innan är vad föregående växte på. Bild 2 ngt litet rosa på ca 3-4mm. Bild 3 vad det lila rosa växte på

0

Madde Småland

16 dec 2008 kl. 16:34

Sista serien. Kort 1 växte på pinne i närheten av de föregående 2 sorterna. Fanns även björk i närheten. Bild 2 växte i mossa bland granbarr på en sten. Bild 3 är det här skägglav? Läst att den i så fall är sällsynt.
Efter det här blir det inte fler bilder. I morgon kan ni pusta ut då åker jag till kalmar istället för att springa i skogen. :)

0

Bo E

16 dec 2008 kl. 16:49

Bild 4 och 6 tror jag är judasöra.

Sista bilderna tror jag är frostvaxing (fast inte om de växte på en pinne, eller???) nåpgon hätta samt skägglav.

0

Madde Småland

16 dec 2008 kl. 16:55

Jodå de växte på en pinne. Pinnen var ca 20 cm lång och det växte kanske 15 st på den. Största var ca 4 cm i diametern.
Judasöra, är inte det ovanligt i småland. Eller minns jag fel? Tack för snabbt svar.

0

anithau

16 dec 2008 kl. 17:13

Heja Madde!
Nu är du i gasen.
Inte behöver vi ha ledigt från dig.
Jag har mina aningar, men jag avvaktar andras uttalanden.
Härliga bilder

Ha det så trevligt i Kalmar

0

Skogsfrun i Obbola

16 dec 2008 kl. 17:27

Jag nöjer mig med laven! Det är inte en skägglav utan garnlav, Alectoria sarmentosa. Det ser man på att den är oregelbundet (trassligt) förgrenad och inte har s.k. fibriller, smågrenar vinkelrätt mot stammen, som julgransglitter.

Skägglavar finns det ett antal arter av, och alla är inte sällsynta.

0

Enelie, Linköping

16 dec 2008 kl. 19:27

Det verkar att ha varit en givande utflykt för dig idag.

Jag har ingen direkt att tillföra vad det är för svamp.
Jag hoppas att du får hjälp med artbetämmningen.

Vem vet, det kanske blir lite bilder från Kalmar också;) Det gör absolut ingenting.

0

Irene A

16 dec 2008 kl. 19:56

Första serien var knepig, tror vargmjölk på första bilden iaf.

Serie 2 purpurskinn
Serie 3 snurrkrös
Serie 4 cinnobergömming
Första i serie 5 toffelskräling

0

Madde Småland

16 dec 2008 kl. 20:37

Tack allihop för svaren! Blir nog inga kort från kalmar men jag hoppas på en ny runda på torsdag.
Då tänkte jag se vad bokskogen har att bjuda på. :)

0

Madde Småland

17 dec 2008 kl. 00:00

Har nu haft tid att kolla upp förslagen och det stämmer det Irene skrev. Vargmjölk är det enda jag är osäker på då jag sett de här i 2 veckor och de har haft samma färg hela tiden. Enda skillnaden är att de vuxit ngt.

Tycker också att Skogsfruns förslag på garnlav, Alectoria sarmentosa, verkar stämma.

Är det ngn som har förslag på de andra? Speciell bild 2 & 3 i första serien är jag nyfiken på.

Tack igen allihop och jag hoppas jag kan bjuda på fler fynd senare i veckan.

0

Madde Småland

18 dec 2008 kl. 17:00

Nu har jag tagit kort igen på bild 1 & 2 i serie 1. En bild på genomskärning av den lilla bruna (vargmjölk?) och närbild på den “luddiga”. Tog med båda in och fick känslan av att den luddiga är ett gammalt, nästan förmultnat löv som det börja växa mossa eller lav på. Ngn som kan bekräfta det?

0

Madde Småland

18 dec 2008 kl. 17:08

Glömde skriva att det som ligger bakom på båda bilderna är en vanlig tändsticka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone