Har idag haft en skön promenad i skogen där jag hittade lite som är nytt för mig. Tyvärr måste jag varna för suddiga bilder för jag var darrig på handen idag och kameran ville inte riktigt samarbeta..
Första serien så växer 1 & 2 på död gren av körsbär. Bild 3 på trolig stubbe av gran. Till vänster ngt mörkbrunt, i mitten ngt rosa och nära högra övre hörnet ngt ljusbrunt.
Kanske lite svårt att se men kameran gav upp efter det kortet så jag kunde inte ta fler.
Sista serien. Kort 1 växte på pinne i närheten av de föregående 2 sorterna. Fanns även björk i närheten. Bild 2 växte i mossa bland granbarr på en sten. Bild 3 är det här skägglav? Läst att den i så fall är sällsynt.
Efter det här blir det inte fler bilder. I morgon kan ni pusta ut då åker jag till kalmar istället för att springa i skogen. :)
Jag nöjer mig med laven! Det är inte en skägglav utan garnlav, Alectoria sarmentosa. Det ser man på att den är oregelbundet (trassligt) förgrenad och inte har s.k. fibriller, smågrenar vinkelrätt mot stammen, som julgransglitter.
Skägglavar finns det ett antal arter av, och alla är inte sällsynta.
Har nu haft tid att kolla upp förslagen och det stämmer det Irene skrev. Vargmjölk är det enda jag är osäker på då jag sett de här i 2 veckor och de har haft samma färg hela tiden. Enda skillnaden är att de vuxit ngt.
Tycker också att Skogsfruns förslag på garnlav, Alectoria sarmentosa, verkar stämma.
Är det ngn som har förslag på de andra? Speciell bild 2 & 3 i första serien är jag nyfiken på.
Tack igen allihop och jag hoppas jag kan bjuda på fler fynd senare i veckan.
Nu har jag tagit kort igen på bild 1 & 2 i serie 1. En bild på genomskärning av den lilla bruna (vargmjölk?) och närbild på den “luddiga”. Tog med båda in och fick känslan av att den luddiga är ett gammalt, nästan förmultnat löv som det börja växa mossa eller lav på. Ngn som kan bekräfta det?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.