0 350 visningar

15 svar

Vad är detta?

Dieter Endom

16 dec 2008 kl. 16:24

Hittade dessa i den kvarvarande delen av det som hette Ingentingskogen i Solna, bakom Ängskärrsskolan.
Tickorna växte på en mycket gammal tallstubbe.
Serie två växte på död alkvist.
Serie tre växte på björk. Kan det vara ostronmussling? Sista bilden är en sporbild.
Tacksam för hjälp.

vad heter tickan?

0

Dieter Endom

16 dec 2008 kl. 16:26

är detta någon krös?

0

Dieter Endom

16 dec 2008 kl. 16:28

Kan det vara ostronmussling? Isf är den mycket olikt mina vanliga fynd.

0

klas jaederfeldt

16 dec 2008 kl. 16:33

om det verkligen är en tallstubbe så bör tickan vara den sällsynta Tallharticka Inonotus triqueter, är det en lövstubbe blr svaret alticka

0

klas jaederfeldt

16 dec 2008 kl. 16:35

tror mera på Alticka ,jag har aldrig sett Tallhartickan växa så tillsammans ,oftast är de bara enstaka

0

Klas/Vad är detta?

Dieter Endom

16 dec 2008 kl. 16:42

Tack Klas, jag ska gå tillbaka i morgon och kolla lite nogrannare.
Det växer en del stora tallar där därför tror jag att det är en tallstubbe. Du få besked i morgon.

0

Klas/Vad är detta?

Enelie, Linköping

16 dec 2008 kl. 19:18

De där tickorna var verkligen häftiga. Det ska bli spännande att se vad svaret blir till slut.

Gissar på dina krös:
1-2 Ekkrös?
3 Vårtkrös?

Jag blir förhoppningsvis rättad av någon som kan det här:)

0

Irene A

16 dec 2008 kl. 19:51

Tycker inte att det ser ut som tallbark på stubben..

Övriga är ekkrös och någon sorts ostronmussling.

0

Klas/Vad är detta?

Dieter Endom

17 dec 2008 kl. 16:28

som du sa så är det alticka. Det var antingen en alstubbe eller lönnstubbe. Jag kollade vilka höstlöv som ligger intill stubben och fann både al- och lönnlöv.

0

Enelie/Vad är detta?

Dieter Endom

17 dec 2008 kl. 16:32

Du och Irene hade rätt. Det är ekkrös. Alla tre bilder var samma art men tagna med och utan blixt, därför skifta utseendet. Tack för hjälpen.

0

Irene/Vad är detta?

Dieter Endom

17 dec 2008 kl. 16:35

Det var en ekkvist och inte al som kröset växte på. Nu undrar jag bara vilken art av ostronmussling det kan vara! Gogglade men blir inte klok på dom.
Tack iaf för hjälpen

0

Irene/Vad är detta?

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 17:45

Ostronmusslingen är lite knepig, jag är rät övertygad om att de jag hittar här nere är av samma art men de kan skilja sig betydligt i färgen. När de blir lite äldre eller har haft det lite torrt så blir de brungula, dina är rätt ålderstigna de gulnar på skivorna av sporerna och de ser ut som de gamla jag hittar i Skåne. Du kan kolla min tråd “Tillbaks från skogen!” där ser du några olika färgvarianter. Om du orkar så kan du kolla mina trådar som angående Ostronmusslingar där finns ännu fler färgvarianter.

0

JAS/Vad är detta?

Dieter Endom

17 dec 2008 kl. 18:02

Ska kolla dina bilder.
Det som gör mig osäker är att mina mussslingar har vita sporer. Ostronmussling har genomskinliga sporer (hyalina)och borde inte ge så tydlig sporbild som jag fick.

0

Ostronmussling

Irene A

17 dec 2008 kl. 18:47

Dieter, det finns inga svampar som har vita sporer. Alla som ger ett vitt sporavtryck har hyalina sporer.

Pleurotus ostreatus kan ge vitt till ljust violett sporavtryck, dessutom brukar de ge ifrån sig osannolika mängder med sporer..
Jag tror nog att det är den du har där, med tanke på årstiden, formen, och att den har lite blågrå ton på hattkanten.

0

Ostronmussling

Dieter Endom

17 dec 2008 kl. 18:52

Tack Irene, nu har jag lärt mig något nytt om sporerna.

0

Ostronmussling

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 20:12

Ok, jag vet ju att de ger ett vitt sporspår på varandras hattar det syns tydligt när man plockar dem, och så trodde jag att sporerna blev gulare när de mognade!? För så fort de blir äldre och mognar, svamparna alltså, så blir de gulare och mörkare på skivorna? Svampar som börjar bli lite mörka på skivorna torkar jag och gör mjöl av, det duger de alldeles utmärkt till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone