Hittade dessa i den kvarvarande delen av det som hette Ingentingskogen i Solna, bakom Ängskärrsskolan.
Tickorna växte på en mycket gammal tallstubbe.
Serie två växte på död alkvist.
Serie tre växte på björk. Kan det vara ostronmussling? Sista bilden är en sporbild.
Tacksam för hjälp.
vad heter tickan?
Ostronmusslingen är lite knepig, jag är rät övertygad om att de jag hittar här nere är av samma art men de kan skilja sig betydligt i färgen. När de blir lite äldre eller har haft det lite torrt så blir de brungula, dina är rätt ålderstigna de gulnar på skivorna av sporerna och de ser ut som de gamla jag hittar i Skåne. Du kan kolla min tråd “Tillbaks från skogen!” där ser du några olika färgvarianter. Om du orkar så kan du kolla mina trådar som angående Ostronmusslingar där finns ännu fler färgvarianter.
Dieter, det finns inga svampar som har vita sporer. Alla som ger ett vitt sporavtryck har hyalina sporer.
Pleurotus ostreatus kan ge vitt till ljust violett sporavtryck, dessutom brukar de ge ifrån sig osannolika mängder med sporer..
Jag tror nog att det är den du har där, med tanke på årstiden, formen, och att den har lite blågrå ton på hattkanten.
Ok, jag vet ju att de ger ett vitt sporspår på varandras hattar det syns tydligt när man plockar dem, och så trodde jag att sporerna blev gulare när de mognade!? För så fort de blir äldre och mognar, svamparna alltså, så blir de gulare och mörkare på skivorna? Svampar som börjar bli lite mörka på skivorna torkar jag och gör mjöl av, det duger de alldeles utmärkt till.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.