0 192 visningar

6 svar

Nya arter

Lena M

26 maj 2006 kl. 09:19

Hoppas ni som jag att finna och prova några nya arter denna säsong ?
Isåfall vad ? Vore kul att höra era önskemål.

Själv vill jag prova blomkålssvamo och goliatmusseron vore inte fel .

Jag vill gärna se jordstjärnor. Och det finns så många vackra tickor och taggsvampar som det vore intressant att se live. Lena

0

Birgitta

26 maj 2006 kl. 09:23

Jag vill också plocka blomkålssvamp, problemet är väl bara att hitta den. Goliatmusseron vore inte helt fel heller men det är dyrt och alltför stor chansning att åka fråm Småland till Norrland för att kanske hitta den.

0

klas jaederfeldt

26 maj 2006 kl. 17:07

Birgitta, det finns ett fynd av Goliat i småland åt Halland till

0

klas jaederfeldt

26 maj 2006 kl. 17:13

här har du goliatlokalen , bara åka dit å leta
Reg. nr. F13886
Artnamn Tricholoma nauseosum (A. Blytt) Kytöv.
Bestämningar Conf Klas jaederfeldt
Typinformation  
Insamlare comm. Mary-Anne Ståhl
Datum 2000-08-05 - 2000-08-07
Lokal Småland - Halland, vid väg 117 Knäred -Halmstad Skogaby vid en sjö
Kontinent Europe
Land Sweden
Landskap/region  
Socken  
Växtmiljö i anslutning till granskog som gallrats
Exsickat  

0

Birgitta

26 maj 2006 kl. 20:08

Tack klas. Visserligen bor jag i Tranås men som pensionär kan man ju röra på sig och Västkusten är ju alltid intressant. Bridgeveckan i Falkenerg är sista veckan i juli är det för tidigt tror du?

0

Lars Jonsson

27 maj 2006 kl. 09:33

Birgitta: Titta i länek som bifogas längst ned. Där finns det bilder på goliatmusseronens växtplatser i södra delen av landet (söder om Norrland).

Sök upp en hällmark med gammal tallskog under augusti ett år när det regnat rätt mycket så tror jag att du kommer att hitta goliatmusseron.

Jag har själv hittat den utanför Nyköping på liknande marker som det finns bilder på i länken.

http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/ex/Lotta/bilder5.htm

0

Line, Vetlanda

29 maj 2006 kl. 13:44

Hejsan! Jag provade blomkålssvamp förra säsongen. Den var ganska pepprig och intressant i smaken, har hört att den fungerar utmärkt att fritera. De två exemplaren jag hittade växte alldeles intill tallar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone