0 2156 visningar

15 svar

Svampar i Thailand

Tanja V

16 dec 2008 kl. 22:00

Snön ligger djup här i Dalarna, men jag har precis kommit hem från 2 veckor i Thailand och under en vandring i en nationalpark passade jag på att fota lite svampar. Har ingen aning om vad det är, tänkte bara att det skulle vara kul att visa lite nytagna kort i vinterrusket :-) Om bilderna inte är så bra beror det på att jag tagit de flesta med zoom, jag gick INTE på sidan av stigen i mina sandaler!! Det fanns mer än svamp där…

0

Tanja V

16 dec 2008 kl. 22:01

Fler bilder

0

Tanja i Gagnef

16 dec 2008 kl. 22:06

Jag kan ju kommentera bilderna lite. Svamp 1 växte på nån stubbe, ingen aning om trädart, nån palm kanske :-) Svamp 2 såg ut att växa på en termitstack eller liknande. Svamp 3 på en trädstam och svamp 4 på nedfallna kvistar.
Och så kom jag på att jag bytte signatur för länge sen…

0

Blev lite fel..

Tanja i Gagnef

16 dec 2008 kl. 22:11

Bilden på svamp nr 3 försvann, hoppas det funkar nu!

0

Blev lite fel..

Enelie, Linköping

16 dec 2008 kl. 23:05

Roliga bilder.
Det är kul att få se några andra varianter än de vi har här.

Nr.1 Kanske är en släkting till Sidentickan???
Nr 3 döper jag till “Currytryffel”;)
(Fast det är kanske en röksvamp ändå.)
Den har en mycket vacker gul färg som skymtar fram i sprickorna.

0

Tanja

"JAS" Helsingborg

16 dec 2008 kl. 23:47

Tanjaa, va roligt, min polare bor där halva året och jag får skicka svamp till honom för det finns ingen där säger han, HA nu får han plocka själv om han törs vill säga.

0

JAS

Tanja i Gagnef

17 dec 2008 kl. 06:00

Precis ;-) Säg åt honom att i nationalparken i Kao Lak fanns det i alla fall mycket svamp!

0

Tanja

Norma

17 dec 2008 kl. 06:12

Hej jag också varit i Khao lak precis! Visst är där fint! längtar ner igen.

0

Norma

Tanja i Gagnef

17 dec 2008 kl. 14:31

Det var första gången jag var dit o jag blev positivt överraskad! Det blir nog fler resor, och kanske införskaffande av en internationell svampbok ;-)

0

Norma

Bo E

17 dec 2008 kl. 16:09

Var det inte där Micke K var o studerade svamp för nåt år eller halvår sen?

0

Bo E

Tanja i Gagnef

17 dec 2008 kl. 18:23

Oj, det visste jag inte! Undrar om han hittade nåt spännande?

0

Micke

klas jaederfeldt

17 dec 2008 kl. 21:41

han var väl mest på borneo

0

klas

Bo E

18 dec 2008 kl. 15:15

Tack för rättelsen!
Minns i alla fall att han lade ut en del “exotiska” bilder från resan.

0

Helena i Lund

18 dec 2008 kl. 18:21

Jag hörde av en thailändsk kvinna jag jobbade ihop med för många år sen, att i bergen växer det hur mycket kantareller som helst, och att det går kantarellbussar med turister dit, thailändarna själva bryr sej inte om dem… Sanning eller skröna? Hon kan ju ha skämtat aprillo med mej, det är inte svårt! ;)

0

Tanja i Gagnef

19 dec 2008 kl. 00:23

Eftersom vi hade en så bra semester där kommer vi förmodligen att åka tillbaka igen om ett par år, då ska jag komma ihåg att fråga efter kantareller ;-)

0

Bo E

19 dec 2008 kl. 09:55

Det är nog möjligt att det kan finnas kantareller borta i ostasien.
Jag jobbade för en organisation som drev en lunchrestaurang för ett par år sedan och blev då lite förvånad när jag såg att det användes konserverade kantareller importerade från Kina i stora burkar.
Tyder ju på att de är många och plockas av billig arbetskraft, för inte ens kineser har väl lyckats odla dem?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone