0 887 visningar

24 svar

Slemsvampar, de rör sig!

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 09:15

Nu kommer det några serier med slemsvampar. Serie 1 första bilden på en som varit med tidigare och som jag fotat under 2 veckor nu, det händer inget synbart med den. bild 2+3 fotade jag igår och första gången den 8/12 och här håller det på att hända saker. Det är troligen en Badhamia utricularis

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 09:18

Serie 2, här är det absolut en som är ute och kravlar rundor, skall se om jag får tid till att kolla upp den de närmaste dagarna. Tyvärr är bilderna inte de bästa.

0

anithau

17 dec 2008 kl. 09:23

JA!
Vilken/a bok/böcker har du till hands, när du anger exvis “Badhamia utricularis”?
Jag kollade i min Ryman/Holmåsen, där fanns den inte. Finns det ett svenskt namn på den, kan du i så fall ange det?
Tack på förhand.

0

Anitha

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 11:02

Nej den finns inte där och jag har ingen litteratur där den finns utan jag har fått hjälp av Tina och så har jag fått det av Irene eller Hans förra året så har jag kollat på nätet. Inget Svenskt namn. Undar om du får paket idag?

0

JAS!

anithau

17 dec 2008 kl. 11:27

Jag får väl googla och se om det kommer fram någon info.

Det ska bli spännande. Posten har inte varit ännu.
Jag undrar detsamma för din del.
Paketet gick iväg i går förmiddag.

Du får respons.

0

Tina Nordberg Kolsva

17 dec 2008 kl. 13:01

Jädrans vad spännande att hitta sådant.  Grattis.

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 13:33

Ja, och så tänkte jag åka och kolla den nu på förmiddagen och slå 2 flugor i en smäll, jag hittade dem nämligen straxt bakom Väla köpcentrum straxt nordost om HBG. Men vad hände då? Jo biltusan gick sönder, bakvagns upphängningen gick åt pipsvängen och det var precis att jag tog mig till verkstaden. Phhuu, jag börjar bli van nu men det är tusan inget kul mitt i julstöket =((

0

Tina Nordberg Kolsva

17 dec 2008 kl. 13:35

Skit åt.

0

Lena J

17 dec 2008 kl. 14:56

JAS!
Kan någon av dessa vara ett tidigare stadium av “dina” slemsvampar?
Fick ett svar att de är mer eller mindre obestämbara i plasmodiestdiet(från Hans v E)

Se “hjälp med svampfoton”

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 15:51

Ja du Lena J, Hans är ju den som kan de här rackarna och om inte han vad du har på dina bilder så är det inte lätt. Så här såg i alla fall Badhamia utricularis ut för någon vecka sedan.

0

Glöm Badhamia utricularis!

Hans v E

17 dec 2008 kl. 22:45

Den har f.ö. inte något svenskt namn, vad jag vet.
Jag är inte speciellt bra på slemsvampar, men jag gillar dem (näst efter skålsvampar). Kan bara ett 20tal arter.
Men: Slemsvampar går tyvärr bara att bestämma i MOGET STADIUM, d.v.s. när de INTE ÄR SLEM längre, utan torra kulor med eller utan skaft eller kuddar etc.
Slemstadiet kallas plasmodium och de flesta bilder av slemsvampar här på guiden visar detta stadium.
JAS första bild här visar dock en mogen slemsvamp och där gissar jag på grund av den röda färgen på bukettullklubba - Metatrichia vesparium. Den ser man ofta övervintrad på våren.

0

Erik

17 dec 2008 kl. 23:47

Det här är ett himla intressant område. Läste en gammal artikel i svensk botanisk tidskrift, från 1977 tror jag (kan kolla om någon är intresserad) igår, om just slemsvampar.

De ska variera i färg står det, går det att avgöra så säkert med färg som grund i så fall Hans?

Det här är ett område som det inte finns så väldans mycket skrivet om. Skulle va kul om fler intresserade sig.

(plasmodium är för de som inte vet en benämning på innehållet i en enda cell, med flera cellkärnor och organeller i en enda sörja. Jfr. cellplasma, det som finns i alla celler med en kärna, och med fria organeller.)

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2008 kl. 12:03

Tack Hans och Erik, man lär sig:) Jag skall hålla koll på (Badhamia utricularis!) och se vad det blir av den, sedan får jag väl ta ett prov och stoppa under någons mikroskop. förtsättning följer alltså.

0

De har slutat kravla

"JAS" Helsingborg

18 dec 2008 kl. 19:48

Så här ser slemsvampen i serie 2 ut nu, den kravlar inte längre!

0

De har slutat kravla

Irene A

18 dec 2008 kl. 20:15

Och vad blev det då - stiftsvamp kanske?

0

De har slutat kravla

"JAS" Helsingborg

18 dec 2008 kl. 20:59

Ja du Irene A det är väl inte klart än, får åka och kolla om någon vecka igen.

0

De har slutat kravla

"JAS" Helsingborg

18 dec 2008 kl. 21:15

Vad tror ni om att det kan vara denna Dictydiaethalium plumbeum.

0

De har slutat kravla

hotstaff

18 dec 2008 kl. 21:23

Wat´s up? slemmsvamp?
oki!
Se vad jag finner imorrn, i svartåns gamla urskog, mina kamrater:)

0

Dictydiaethalium

Irene A

18 dec 2008 kl. 22:26

är något jag adrig har sett, men oj, vad det var likt i färg och uppförande! Den måste jag försöka lägga på minnet.

0

Dictydiaethalium

"JAS" Helsingborg

18 dec 2008 kl. 23:14

Undrar vad som kommer att hända med den, måste få tid att hålla koll på den, spännande =0)

0

De har slutat kravla

Jan A, Uppsala

18 dec 2008 kl. 23:55

JAS, skaffade du den här förra gången jag propagerade för den:
http://www.gotbot.se/forlag.html
”Uno Eliasson: Myxomyceter. Slemsvampar i Göteborgs Botaniska Trädgårds Naturpark, utgiven 1976, häftad, 76 s. Format: A5.
En populärvetenskaplig framställning av den speciella grupp av organismer som kallas myxomyceter eller slemsvampar utifrån deras förekomst i vår naturpark (Vitsippsdalen), där det naturliga kretsloppet tillåts att fortgå ostört.
Pris: 10:-”

Beskrivningar, nycklar, förklaringar – och 32 färgfoton av slemmisar + svartvita foton + teckningar. Och lägg märke till priset!.

0

De har slutat kravla

Erik

19 dec 2008 kl. 10:44

Intressant! Förler utvecklingen med spänning ;)

Jan A; Tack för tipset

0

De har slutat kravla

"JAS" Helsingborg

19 dec 2008 kl. 16:36

Hej Jan! Nej, kan inte ens påminna mig att jag har sett den innan, var möjligtvis borta då men nu så. Tackar och bockar.

0

De har slutat kravla

Irene A

19 dec 2008 kl. 18:50

Eliassons Myxomyceter är utan tvekan prisvärd, med nycklar och beskrivningar till nästan 90 arter. Trots att det bara är en bråkdel av de som finns, ger den en bra översikt.
För den som vill börja så smått med mikroskopering, är slemsvamparna en trivsam svampgrupp med tydliga karaktärer, men då behövs lite mer bildmaterial att jämföra med: Några riktigt bra sajter är dessa:
http://www.nivicol.de
http://slimemold.uark.edu/martin.htm

Tyvärr är det svårt att hitta info om plasmodiernas utseende hos respektive art, trots att de är mycket karakteristiska för många av dem (långtifrån alla). Men det kanske kommer med tiden det också...

0

De har slutat kravla

"JAS" Helsingborg

19 dec 2008 kl. 23:32

Tack för detta Irene men som sagt just nu är det natti natti som gäller.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone