0 449 visningar

13 svar

Mer slemsvampar

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 11:39

serie 1. Vad är på gång och vad skall det bli?

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 11:41

serie 2. Ja vad är detta då, undrar om inte Tina hade något liknande eller om hon svarade på en tidigare tråd från mig, hittar den inte.

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 11:42

3an. Då undrar jag om detta kan vara samma som i serie 2 fast i ett annat stadium?

0

Lena M

17 dec 2008 kl. 12:21

Vet inte, kan det vara vargmjölk , men nu ? ( bild 1 )

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2008 kl. 13:27

Lena, alla är pyttesmå, de på första serien är ett par m.m. men jag vet inte hur Vargmjölken börjar, så dina gissningar är lika bra/dåliga som mina.

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2008 kl. 23:15

Ingen annan som har något förslag?

0

Jan A, Uppsala

18 dec 2008 kl. 23:28

JAS, här har du en vargunge som just lämnat lyan ...

0

Jan A, Uppsala

18 dec 2008 kl. 23:29

0

Irene A

19 dec 2008 kl. 09:18

Jag är inte säker på att någon av bilderna här föreställer slemsvampar, men vad det kan vara istället blir bara vilda gissningar:
Den första skulle kunna vara en Nectria, och även de andra olika stadier av någon kärnsvamp. Det finns ludna arter också.

0

Tina Nordberg Kolsva

19 dec 2008 kl. 11:54

Serie 3 tycker jag liknar Lasiosphaera ovina filtgömming.

0

Mer slemsvampar/Tina

"JAS" Helsingborg

19 dec 2008 kl. 17:03

Hej Tina har du någon länk eller så jag har kollat både på det Svenska och latinska namnet. Inget på Svenska och på det latinska kommer det bara upp en massa medicinalsiter från Asien?
Jag vet att du nämnde detta namn i anslutning till en av mina tidigare trådar men det vet i tusan vilken.

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2008 kl. 17:40

Hej Irene A. Det enda jag hittar som liknar det jag har här är förstadiet till Cinnobergömming och så små är de inte i denna tråd. Har du något närmare förslag?

0

Irene A

19 dec 2008 kl. 19:20

Nej, jag har inget bra förslag. Det närmast liknande jag hittar är Nectria peziza, men den är också mycket mindre.

Apropå filtgömmingen - testa att lägga till ett “i” och googla på Lasiosphaeria ovina istället.

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2008 kl. 23:30

Jaa, tänk vad ett litet streck med en prick kan göra. Tack Irene, skall kolla mer i morgon nu är det bingen som gäller. Natti natti.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone