Violticka tror jag inte på, men jag skulle inte utesluta rosenporing (Ceriporia excelsa). Den är ganska ljus som ung men blir violett med åldern.
Jag har ett misstänkt fynd av rosenporing från en boklåga vid Maltesholms slott. Slö som jag är har jag inte mikroskoperat den än, men tror jag har kollekt sparad nånstans så jag hoppas kunna få ett namn på den om/när jag får tid.. kanske efter pensioneringen?
Vad säger Klasse? Det finns väl en Ceriporia purpurea också.. finns det fler rosa-violetta arter?
Tack för det Michael, det var ju en ny och intressant vändning.
Jag har tittat i Ryvarden och han har också en Trichaptum biforme som växer på lövträd, dock enligt R inga fynd från Södra Skandinavien, heller ingen uppgift att den kan vara resupinat.
Men Ceriporia purpurea kan vara en god kandidar efter vad jag kan se, också efter att ha läst i Ryvarden.
Jga har sparat en bit av den, skickar den gärna till någon som är bättre på att mikroskopera tickor än vad jag är.
Tack också till Irene och Alf för intresse för fyndet.
visst är det en Ceriporia excelsa,klockrent. vill du ha tillbaka svampen Joakim, skall jag kasta den? eller vill du att jag lämmnar den i höst (2009) till riksmuseet, i så fall behövs substrat, landskap, socken, närmare lokalangivelse, biotopbeskrivning, (ev kord.) datum för insamlingen, insamlarens namn
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.