0 1340 visningar

14 svar

Violticka?

Joachim Krumlinde

18 dec 2008 kl. 16:28

Är detta violticka på boklåga? Vet inte vad det annars kan vara. Jag tror heller aldrig att jag sett den växa resupinat tidigare.

0

Irene A

18 dec 2008 kl. 17:39

Violtickan kan växa resupinat, och det finns fynd av den på bok, men jag vet inte om den ser annorlunda ut då. Vet inte heller vad det kan vara annars..

0

Hans Åke.

18 dec 2008 kl. 18:10

Hej Irene A violticka har jag bara funnit på gran men violtätskinn finns på bok, hasell asp sälg.

0

Irene A

18 dec 2008 kl. 18:48

Jag har hittat violticka på gråal en gång, men den var hattbildande och såg ut som ett mellanting mellan violticka och -tagging.

0

Violticka? Resupinat

Alf Pallin

18 dec 2008 kl. 19:39

Skickar bilder på resupinat violticka, denna växer på granplanka.

0

Joachim Krumlinde

18 dec 2008 kl. 19:40

Violtätskinn är det i alla fall inte. Jag hittar inga alternativ till violticka.

0

Alf

Joachim Krumlinde

18 dec 2008 kl. 19:42

Ja, det ser ju ganska likt ut med min.

0

Alf

klas jaederfeldt

18 dec 2008 kl. 21:50

resupinat violticka tycker jag är ganska vanligt, om man tittar på lågornas undersida

0

Alf

Jan A, Uppsala

18 dec 2008 kl. 22:18

Kanske svårt att vara annat än resupinat om man måste bo så!

0

Michael Krikorev

18 dec 2008 kl. 23:54

Violticka tror jag inte på, men jag skulle inte utesluta rosenporing (Ceriporia excelsa). Den är ganska ljus som ung men blir violett med åldern.

Jag har ett misstänkt fynd av rosenporing från en boklåga vid Maltesholms slott. Slö som jag är har jag inte mikroskoperat den än, men tror jag har kollekt sparad nånstans så jag hoppas kunna få ett namn på den om/när jag får tid.. kanske efter pensioneringen?

Vad säger Klasse? Det finns väl en Ceriporia purpurea också.. finns det fler rosa-violetta arter?

0

Joachim Krumlinde

19 dec 2008 kl. 21:26

Tack för det Michael, det var ju en ny och intressant vändning.

Jag har tittat i Ryvarden och han har också en Trichaptum biforme som växer på lövträd, dock enligt R inga fynd från Södra Skandinavien, heller ingen uppgift att den kan vara resupinat.

Men Ceriporia purpurea kan vara en god kandidar efter vad jag kan se, också efter att ha läst i Ryvarden.
Jga har sparat en bit av den, skickar den gärna till någon som är bättre på att mikroskopera tickor än vad jag är.

Tack också till Irene och Alf för intresse för fyndet.

0

Joachim

klas jaederfeldt

20 dec 2008 kl. 11:47

jag kan titta på den om du vill

vadsbrovägen 16 15336 järna

0

Klas

Joachim Krumlinde

20 dec 2008 kl. 18:56

Tack för det Klas!

Jag skickar en bit med posten i morgon. Färgen har lite grand mist sin lyster nu när den har torkat.

Ska bli roligt att få veta svaret.
God Jul.

0

bra Micke

klas jaederfeldt

22 dec 2008 kl. 20:50

visst är det en Ceriporia excelsa,klockrent. vill du ha tillbaka svampen Joakim, skall jag kasta den? eller vill du att jag lämmnar den i höst (2009) till riksmuseet, i så fall behövs substrat, landskap, socken, närmare lokalangivelse, biotopbeskrivning, (ev kord.) datum för insamlingen, insamlarens namn

0

Rosenporing

Joachim Krumlinde

22 dec 2008 kl. 22:11

Tack Klas för bestämningen.
Jag skickar ett mail till dig

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone