0 923 visningar

15 svar

Vilken bok?

Svampsmurfen

18 dec 2008 kl. 21:24

Vilken bok, ute på marknaden eller inte, anser ni vara den bästa och mest omfattande för alla svampar, och som visar bäst bilder på svamparna?

0

klas jaederfeldt

18 dec 2008 kl. 22:26

min bok e bra, kanske inte så omfattande, mn bra bilder (de flesta)

0

hotstaff

18 dec 2008 kl. 22:28

Klas bok, borde man få med sprutorna tycker jag??

0

Nilla59

18 dec 2008 kl. 22:33

Jag tycker Nordstedts stora svampbok är bra med bra och många bilder. Finns här just nu: http://www.tradera.com/Stora_svampboken_i_utmarkt_skick_-auktion-80275406
Jag köpte min på Bokborsen.se

0

hotstaff

klas jaederfeldt

18 dec 2008 kl. 22:55

jag har ingen bok kvar

0

svampstaff

18 dec 2008 kl. 22:56

Svampböcker är bra! Stjärngossar och blåstjärnor imponerar på mig.Men för egen del måste jag bilda mig en egen uppfattning i skogens värld.et här är ett livslångt lärande.Inget man fixar på en kafferast…Just nu klurar jag bara på urskogar, jag upplevt som fiskare i 30år!!Har sett dom, men minns inte var riktigt:)
Och klureriet fachinerar mig! Vad man hittar härnäst..
Mig slipper nig inte så lätt:)

0

svampstaff

Julnisse

19 dec 2008 kl. 04:47

Vad fiskar man i urskogar??

0

Thurneman

19 dec 2008 kl. 06:15

“Just nu klurar jag bara på urskogar, jag upplevt som fiskare i 30år!!”

Ta bort dina utropstecken så blir din framtoning mycket trevligare!!!!!!!!!!!

0

Lasse

19 dec 2008 kl. 08:12

Har du intresse av matsvamp så är “Nya svampboken” av Holmberg och Marklund den klart bästa. Mycket pedagogiskt upplagd och jättefina bilder.

Den mest omfattande allmänna svampboken som jag känner till på svenska är: “Svampar” av Ryman och Holmåsen.

0

Jan A, Uppsala

19 dec 2008 kl. 09:02

Här kan du se många tidigare trådar som rör svampböcker. Många tips och synpunkter: http://svampguiden.com/forum_lista.asp?Start=100&Offset=50&fnr=1&sok=svampbok

0

Helena i Lund

19 dec 2008 kl. 18:17

Min första rejäla var Nordstedts nya, jag har lärt mej mycket, men efter hand har jag skaffat fler och fler böcker, ofta är det bättre att jämföra från flera bilder än från en enda. Ett problem med Nordstedts är att den är så tung, inget att släpa med sej på promenaden precis!

0

gunhild i Kåddis

19 dec 2008 kl. 18:53

Min första svampbok var Svampar i naturen av Mossberg B och Nilsson S.(svampkurs för Nitare) Sen blev det Nya svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund. Dom har följts av många fler eftersom mitt intresse utvidgades att gälla mer än bara matsvampar. Ryman Holmåsens bok har varit min “bibel”. och Tickboken av vår vän Klas är ordentligt nött, beroende på att vedlevande svampar är ett av mina stora intressen. Jag har också en hel del böcker om svampekologi,matlagning,färgning,papperstillverkning m.m. Skogsstyrelsens Signalarter har gett mig mycket glädje. Vissa som Lindblads från början av århundradet är kul att fördjupa sig i. Nyhlen och Cortin finns också i min hylla. Skulle ta för mycket plats att räkna upp alla. Brukar alltid fynda nån på rean.
Alltså är det svårt att säga vilken bok som är bäst. Om jag måste välja en bok och slänga övriga (hemska tanke)då behöll jag nog Ryman/Holmåsen.

0

Irene A

19 dec 2008 kl. 19:44

Precis som Gunhild vill jag rekommendera Rymans “Svampar”, som verkar finnas till ett bra pris just nu, bl.a. hos Bokus.

Övriga böcker som jag gillar, verkar vara svårare att få tag i, men Nillas tips om Norstedts Stora Svampbok på bokbörsen är bra.
Det kanske går att hitta Marcel Bons “Svampar” och Bo Nyléns “Svampar i Norden och Europa” på liknande sätt. Det är böcker som jag använder flitigt.
Den enda vettiga bok som finns med tickbilder om man är intresserad av dem, är Klas Jaederfeldts “Tickboken”, men jag vet inte om den finns att få tag på längre..

0

tickboken

klas jaederfeldt

21 dec 2008 kl. 01:30

SMF säljer tydligen den fortfarande, och jagf tror inte att Riksmuseet lyckats sälja sina 500 ex

0

tickboken

BirgittaD

28 dec 2008 kl. 14:33

Riksmuseet harinte kvar boken men den finns på hos Mykologiförbundet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone