0 654 visningar

9 svar

Ätlig matsvamp idag.

Jan A, Uppsala

18 dec 2008 kl. 22:13

Hustrun och hunden kom på em. hem med fyra olika ätliga matsvampar.
Betydligt tidigare hade jag kommit hem med en.
Det blev ju inte någon stor hög (1), men alltid något…
De tre små i mitten är helt fräscha och oskadade kantareller från samma mycel som jag nämnt här http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=127744&fnr=1&sok=jan
Nu har vi haft rätt milt ända sedan den dryga halvmetern snö kom för tre fyra veckor sen. Kanske ett extra bra mycel…
Övriga arter är väl lätta, utom den större kl. 9-10.20. Luktar fränt och otäckt.
De här (2) hittade iaf JAG på en sälgbas alldeles intill en lystickehassel med MÅNGA så frk. Den vågräta hasselpinnen (3) har ingen ”fast förbindelse” med stammen, kantöronen har klistrat ihop dem. Inga trollhänder!
Måste nog ut i Salix-markerna och hämta ’sammetsfotad vinternagelskivling’!

18 december

0

Irene A

18 dec 2008 kl. 22:30

Vinterskivling, ja - undrar hur stora de kan bli egentligen. Den här går inte av för hackor:
http://mushroomobserver.org/images/640/32531.jpg

0

hotstaff

18 dec 2008 kl. 22:32

Vinterskivling och sammetsöron ser jag!
Tyvärr, ingen stjärna..

0

Jan A, Uppsala

18 dec 2008 kl. 22:55

Irene, och du trodde inte på Gunnar Kocks kantarell som jag visade en gång…;)

0

Jan A, Uppsala

18 dec 2008 kl. 22:57

Öronen är allt kantigare än så, hotstaff!

0

svampstaff

18 dec 2008 kl. 22:59

Klart Irene ska va värst:)
Men vi knäcker henne Jas:)
Eller hur?

0

Jan A, Uppsala

18 dec 2008 kl. 23:06

Här har du en riktig svamp, svampstaff!
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=87362&fnr=1&sok=jan

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2008 kl. 23:10

Det är inte storleken som räknas det är antalet växlar, g-kraften och kilona som är viktigast.

0

Bo E

19 dec 2008 kl. 10:03

Jag tycker mig se rökslöjskivling, kantareller, vinterskivling, frostvaxskivling och möjligen nån mindre vaxing till vänster.
Men den stora i mitten som du inte tycker luktar så bra har jag ingen aning om vad det kan vara.
Nån gammal frostskadad spindel- eller rimskivling kanske?

0

Jan A, Uppsala

19 dec 2008 kl. 13:49

Ja, men det lilla kräket till vänster, ½9, är en vintermussling. Den större, kl. 9-10, är nog en fränskivling eller likn., av lukten att döma. Men Bo, ser du inte den bleka taggsvampen kl. 12?

Men just nu har vi över fem grader varmt, så i skogen växer svampen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone