0 6869 visningar

16 svar

Bildas gift vid uppvärmning 2a gången?

Matilda

19 dec 2008 kl. 11:20

Hej,
vet inte riktigt om denna fråga passar här men eftersom jag fått så bra svar förut från er kunniga besökare/experter så chansar jag.

Jag har märkt att jag får ont i magen av maträtter med champinjoner när rätten värms på DAGEN EFTER. Alltså inte då champinjonerna är färska eller nylagade, utan dagen efter. Trots nedkylning av maten enligt konstens alla regler.

Så min fråga, är det känt att något bildas efter ett dygn eller så i denna svamp, som kan orsaka magproblem?

0

Bo E

19 dec 2008 kl. 12:03

Frågan är väl synnerligen relevant på forumet.
Men jag vet tyvärr inte svaret…

Vänta lite så kommer det säkert nån som vet mer…

0

Boman

19 dec 2008 kl. 12:16

Redan som liten fick jag lära mig att aldrig spara svamprätter i kyl. Man får magont var svaret på mitt, varför?
Om det bildas gifter vet jag däremot inte, men risken för att ex vis jordbakterier förökar sig finns ju.
Snabb kylning och in i frysen, det kör jag med.

0

Eva K

19 dec 2008 kl. 13:15

Åh! Tack för informationen.
Jag har inte ens relaterat min risiga kista till svamp!
Nu ska jag tänka mig för.

0

Helena i Lund

19 dec 2008 kl. 17:49

Det finns kritiska punkter i tvåstegsberedning av livsmedel. Efter tillagning är det väldigt viktigt att nedkylningen går snabbt. Det är kärntempen som räknas.Mellan 10 o 45 grader förökar sej bakterier som mest. Då vill man att livsmedlet ska hålla denna temperatur så kort tid som möjligt. Vanliga hushållskylar är inte nåt vidare på nedkylning, så man får hjälpa till genom att tex sprida ut det man tillagat, så att det svalnar fortare. När det sen upphettas igen är det lika viktigt att det blir ordentligt upphettat, annars kommer bakterieutvecklingen igång igen. Det finns speciella regler för vissa livsmedel (tex spenat) men om just svamp/champinjoner är extra riskabla vet jag inte. Jag har massor med gånger förvällt svampen ena dagen, stekt den andra, och mår hur bra som helst. Förvisso är vi olika känsliga, men det kan faktiskt hänga på hantering och nedkylning!

0

Helena i Lund

19 dec 2008 kl. 17:54

Och Boman, vid långvarig upphettning dör till och med de envisaste jordbakterier, risken där finns mer i rensning, att man tex använder samma skärbräda, kniv eller torkar med samma trasa som när man handskades med jordig svamp! Men det kan absolut vara så, att många blir dåliga av svamp som varit upphettad 2 gånger, ofta är ju gamla regler sånt nya rön bygger på!

0

Bildas gift? Helena!

RasBohlin

20 dec 2008 kl. 11:37

Du får gärna berätta om spenaten! Jag har hört om det med gift vid återvärmning förr, men jag värmer den hejvilt och har aldrig mått dåligt..?

0

Bildas gift? Helena!

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 12:16

Personligen har jag aldrig haft problem med att äta svamp rätter 1 eller flera dagar senare. Då kan dessa stått framme ett par timmar innan de åkt in i kylen!

0

Bildas gift? Helena!

Hasse

20 dec 2008 kl. 12:18

Vissa livsmedel är speciellt gynsamma för bakterieåterväxt (efter uppvärmning), andra livsmedel kan angripas av speciellt lömska bakterier, som botulism exempelvis.
Efter ordentlig tillagning torde inte svamp vara något speciellt lämpat för bakterietillväxt, definitivt inte som räkor och andra skaldjur iaf. Men det är en lekmans utlåtande.

0

spenat:

buffy

20 dec 2008 kl. 13:00

Spenat innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit. Små barn är särskilt känsliga och man skall därför aldrig ge dem återuppvärmd spenat. Här en länk till livsmedelsverkets sida om nitrat(nitrit:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11300&epslanguage=SV

0

spenat:

Helena i Lund

20 dec 2008 kl. 16:29

Buffy hann före ang spenaten! I den hygienutbildning jag enligt lag måste genomgå vartannat år, tas spenaten upp som skräckexempel på vad som händer när man återuppvärmer för dåligt, det var flera personer på ett äldreboende/sjukhem som avled. Det är inte ofta sånt händer tack och lov, och jag hoppas det händer mer sällan allteftersom alla som jobbar med livsmedel som ska ätas av andra måste genomgå utbildning! Jag är ingalunda speciellt bra på vare sej kemi eller livmedelsmikrobiologi men jag har lärt mej hur jag ska handskas med maten så att ingen ska bli sjuk av det jag lagar, och peppar peppar, det har funkat hittils! :) De regler jag har att följa enligt “nya” livsmedelslagen är många, men de hjälper mej att göra ett bra och säkert arbete.

0

spenat:

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 16:39

Men Spenat äter jag ofta och gärna, uteslutande till fisk.(stuvad).
Låter det stå ofta en eller flera timmar på köksbänken innan jag gör lunch låda till jobbet dagen efter.
På jobbet in i mickro 2 min , varmt i kanterna kallt i mitten. Bara å ät, har aldrig känt mig dålig av det.

0

spenat: Robban

Helena i Lund

20 dec 2008 kl. 16:54

Det finns folk med absolut plåtmage, jag själv är en av dom! MEN vill det sej illa, så kan man alltså bli RIKTIGT sjuk av att inte hetta upp maten ordentligt! Eller av att inte kyla ner den snabbt nog, det är lika illa. Som jag sa innan, ljummet/svalt under en lite längre tid är det absolut farligaste, för då förökar sej bakterier med ljusets hastighet! Men om man tillagat maten ordentligt, och den ligger o svalnar några minuter, det är ingen fara. Det jag har att gå efter är 4 timmar. Om jag tex har brynt köttfärs för att använda dagen efter så MÅSTE den vara kall efter 4 timmar. Alltså kall rakt igenom. Hur man gör i sitt eget kök, med den mat man själv äter lyder inte under livsmedelslagen, och det kanske är därför de flesta förgiftningarna sker i hemmen… Sug på den du Robban! ;) Nu ska jag på fest, snackar vidare i morgon!

0

spenat?

RasBohlin

20 dec 2008 kl. 17:16

Jag tror jag blev lite missförstådd här…
Min fråga gäller om spenat ovilkorligen blir “giftig” av att man värmer den mer än en gång? Det påstår den äldre generationen och jag har alltid avfärdat det som struntprat! De hävdar bestämt att om man låtit spenat kallna så har man att äta den kall, om man inte vill bli “förgiftad”... Jag har visserligen “stålmage” men det kan ju vara något som är giftigt med det även om man inte blir dålig i magen, är det nitrit det handlar om eller? Jag förstår inte det här!

0

spenat? RasBohlin

Helena i Lund

20 dec 2008 kl. 22:13

Hittade detta på SLV’s sida:  Kan man äta uppvärmd spenat?
Rester av spenaträtter ska ställas in i kylskåpet genast efter måltiden. Om det har blivit mycket mat över kan man först kyla ner den i ett kallt vattenbad. Det går bra att värma resterna vid ett senare tillfälle, och man kan även äta maten kall.
  Orsaken är att spenat, både färsk och fryst, kan innehålla bakterier som bildar sporer. Bakterierna dör vid tillagning, eftersom de inte tål värme, men sporerna överlever. Om spenaträtten står i temperatur mellan 20 och 60 grader kan sporerna växa ut till nya bakterier på några timmar. Bakterierna kan omvandla det nitrat som finns naturligt i spenat till nitrit. Ibland kan nitrithalten bli hög. Detta innebär ingen risk för vuxna, men kan vara skadligt för små barn eftersom de är mer känsliga. Det är också anledningen till att man ska vänta med att ge spenat till barn under ett år.
Uppdaterad: 2008-11-06 Sidan uppdaterad av: Toxikologiska enheten

0

Artikel DN

Blåbär

21 dec 2008 kl. 07:42

Nitrat bra för blodtrycket

Ämnet nitrat som finns i bland annat spenat och rödbetor har positiva effekter på blodtrycket. Det visar en studie gjord vid Karolinska institutet, KI.

- Man vet att grönsaker är bra för blodtrycket, men man har inte vetat vad det är i grönsaker som ger effekten, säger Eddie Weitzberg, professor i anestesiologi och intensivvård vid Karolinska institutet.

Tillsammans med Jon Lundberg, professor i farmakologi, har de undersökt om nitrat kan vara det ämne i grönsakerna som ger lägre blodtryck. En testgrupp om 15 män och två kvinnor fick under två olika perioder inta nitrat respektive placebo. De som fick nitrat fick en tydlig sänkning av det undre blodtrycket.

Bland dem som fick placebo märktes ingen sådan effekt. Genom att utföra testet två gånger anser forskarna att resultatet är tillförlitliga. Resultaten presenteras i dagens nummer av New England Journal of Medicin.

Nitrat finns naturligt i bland annat rödbetor, spenat och sallad. Dess hälsoeffekter är omdiskuterade, särskilt eftersom det kan ombildas till nitrit. Livsmedelsverket har gränsvärden för hur mycket nitrat spenat och sallad får införa, och den 1 mars 2007 kommer också gränsvärden för mat till små barn. Sådan mat får bara innehålla ungefär en tiondel så mycket nitrat som tillåts i grönsaker.

Nitrit, som används som tillsats och konserveringsmedel i charkvaror som korv, skinka och bacon, är ett ämne som bland annat misstänkts för att kunna orsaka cancer.

Men nitrit bildas i munhålan när man äter nitrat, visar studien vid KI. Det sker med hjälp av bakterier i munhålan. Forskarna hoppas att deras resultat kan leda till en omvärdering av nitrat.

- Det som är kul är att nitrat är något som många tror är en farlig substans. Det här är en del i flera studier som visar att nitrat också kan ha positiva egenskaper, säger Jon Lundberg.

Nu vill forskarna gå vidare för att se exakt vilka mekanismer som ligger bakom sambandet mellan nitratintaget och blodtryckssänkningen, och om de positiva effekterna också kan ses hos dem som har förhöjt blodtryck.

En annan fråga är om det är nitratet ensamt som står för de positiva effekterna när man ökar intaget av frukt och grönsaker. C-vitaminer och antioxidanter brukar anges som de nyttiga och hälsofrämjande komponenterna i grönsaker.

- Det är väldigt svårt att säga vad det är som ger effekt. Man har trott på c-vitaminer och antioxidanter. Vi säger inte att det inte är det, det troliga är att det är flera faktorer.

0

spenat? RasBohlin

RasBohlin

21 dec 2008 kl. 10:32

Tack! Då förstår jag…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone