0 404 visningar

9 svar

Skivling på sälg

Skogsfrun i Obbola

19 dec 2008 kl. 14:38

Äntligen en dag utan regn! Skön skogspromenad. Så värst mycket svamp fanns det inte, men på en sälg hittade jag denna lilla skivling. De små är bara centimeterhöga, men jag tror att det är samma som de större. De växte på olika stammar av samma sälg. Skivorna var gula-orange-krämfärgade, foten likaså, men mörkare brun vid basen. Någon som kan säga vad det är, om så bara på ett ungefär?

0

Skogsfrun i Obbola

19 dec 2008 kl. 14:38

Det kanske går lättare med bilder?

0

Tina Nordberg Kolsva

19 dec 2008 kl. 14:42

Låter som vinterskivling men den har du väl koll på.

Har du bild?

0

Skogsfrun i Obbola

19 dec 2008 kl. 14:49

(Rodnar) Nej, jag har inte koll på vinterskivling… Är ruskigt smal i mina svampkunskaper, men försöker bredda mig!

0

Skogsfrun i Obbola

19 dec 2008 kl. 14:52

När jag kollar i databasen så verkar det onekligen väldigt likt vinterskivling. Jag får gå tillbaka när det ljusnar igen (nattsvart här nu) och kolla om den har en luden fot!

0

Skogsfrun i Obbola

19 dec 2008 kl. 17:40

Jag fick intrycket av att Tina svarade innan bilderna var utlagda. Någon som har tittat på bilderna och tycker att det stämmer med vinterskivling?

0

Jan A, Uppsala

19 dec 2008 kl. 17:44

Håller med Tina, även med bilder!

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2008 kl. 17:46

Jo nog ser det ut som Vinterskivling, de ser lite bleka ut men det finns ju en blek variant men om den växer i dina trakter vet jag inte. du kan få några bilder att gemföra med men de är på den “vanliga”

0

gunhild i Kåddis

19 dec 2008 kl. 18:11

Vad då vanliga? Så här ser dom ut i dag här uppe hos oss. Det kan bara inte vara nåt annat. Har du kollat min tråd Det som göms i snö?

0

Skogsfrun i Obbola

19 dec 2008 kl. 18:31

Tackar tackar! Då har man lärt sig en art igen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone