0 1259 visningar

17 svar

dieter m.fl

stisse/mjölby

21 dec 2008 kl. 17:52

Jag tänkte en gång för alla försöka få reda på hur det förhåller sig med oxalsyra i citrongul slemskivling.Enligt dig dieter är påståendet en skröna.jag läste i boken min svampbok av Pelle holmberg och Görel kristina näslund att svampen innehåller oxalsyra.boken är från 80-talet.har nya rön kommit fram?.

0

stisse/mjölby

22 dec 2008 kl. 14:02

Kom igen nu blåstjärnor!.vet ingen något om oxalsyra i citrongul slemskivling?.ursäkta om jag tjatar!.

0

Helge

22 dec 2008 kl. 14:57

Tänkte hålla en strikt diet i vinter och bara käka tallkvistar.

Är det oxalsyra i dom?

0

"JAS" Helsingborg

22 dec 2008 kl. 16:43

För att citera Klas J. Så här skriver han i sin svampbok och den är utkommen i år. ” Citrongul slemskivling är en god och bra matsvamp som man kan äta om man tål att t.ex. rabarber. Svampen innehåller nämligen ganska stora mängder oxalsyra.

0

"JAS" Helsingborg

22 dec 2008 kl. 16:44

Hoppade över “äta” i texten, jag felciterade alltså =)

0

oxalsyra

klas jaederfeldt

22 dec 2008 kl. 19:45

det är vad jag hört och läst, har inte kollat källan, kanske jag som flera andra svampboksförfattare far me osanning, vem vet

0

BirgittaD

22 dec 2008 kl. 20:14

I samband med vår svampkunskapsutbildning ( oj vilket långt ord)jämförde vi olika böcker från Bengt Cortinis tid. De flesta hade nästan exakt samma ordlydelse så inte mycket har hänt i forskningen.

0

klas jaederfeldt*

"JAS" Helsingborg

22 dec 2008 kl. 20:25

Vad? Man kan alltså inte lita på uppgifterna i era/dina svampböcker, nu drog jag alla över en kam men vadå. Är det så att ni som skriver kopierar andra utsagor och kanske till och med gamla uppgifter som inte är relevanta längre, vad menas?? Då kan ju jag oxå göra en svampbok, foton har jag och sedan är det bara att omarbeta lite t.ex. från här och där!!!

0

klas jaederfeldt*

Magnus

22 dec 2008 kl. 21:18

I den utmärkta “Nya svampboken” står följande att läsa angående eventuellt innehåll av oxalsyra i citronslemskivling: “Ett envist rykte säger att citronslemskivlingen innehåller oxalsyra. Vi har dock inte kunnat finna källan till denna uppgift”.

Just Nya svampboken tycker jag är en mycket vederhäftig bok och författarna till den verkar verkligen försökt gå till botten för att hitta fakta till texterna.
Så den boken vill jag varmt rekommendera.

0

oxalsyra vad i hela?

Hasse

23 dec 2008 kl. 10:29

Har inte trådskapare lust att förklara vad nu oxalsyra är? Jag har ätit citronslemskivling (och rosenslemskivling)och jag borde fått imig denna substans, vad händer? Finns där anledning till oro så här i helgdfriden.

0

oxalsyra vad i hela?

"JAS" Helsingborg

23 dec 2008 kl. 10:32

Hasse ingen fara om du inte känt av något!
Oxalsyra (HOOC-COOH) är i ren form ett vitt, vattenlösligt ämne. Det är en relativt stark karboxylsyra som finns i flera olika växter, exempelvis harsyra och rabarber. Namnet kommer från det vetenskapliga namnet för harsyra, Oxalis acetosella.

Ämnet är svagt giftigt, och irriterar mag- och tarmkanalen vid intag. Dess kalciumsalt (kalciumoxalat) är svårlösligt och man kan därmed få kalciumbrist vid alltför stort intag av oxalsyra eller andra oxalater (salter av oxalsyra). Dock anses det ofarligt för friska individer att äta måttliga mängder av produkter med oxalsyra/oxalater.

Vissa metaller kan angripas av, även måttliga koncentrationer, oxalsyra. Exempel på sådana metaller är olika aluminiumlegeringar. Även galvaniserade ytor reagerar starkt med oxalsyra.

Oxalsyra kan med fördel användas för att ta bort rostfläckar, så kallad flygrost, metallspån från dubb och plogblad som kan fastna i lacken på bilar under vintern.

Oxalsyra kan även användas för att bleka mörknade föremål av ek, exempelvis trösklar.

Kalciumoxalat ingår dessutom i en vanlig form av njursten, ofta tillsammans med kalciumfosfat.

0

harsyra och njursten

Hasse

23 dec 2008 kl. 21:39

tackar JAS det var mkt utförligt. Jag vill minnas att jag någon gång för länge sen hört att man inte ska äta harsyra när man har njursten. Ändå lite oroväckande, vi brukar nämligen göra en harsyresoppa sommartid som är ruskigt god. Avnjutes kall och brukar vara mkt uppfriskande, men då är det stora mängder faktiskt.
Men än har jag inte känt något så det kanske krävs dagliga ransoner.
god jul

0

harsyra och njursten

svampstaff

23 dec 2008 kl. 21:44

Betänk att naturen är skapad för människan.
Dom gifter som finns i svampar och växter är nog lååååångt ifrån så farliga, som den skit vi får i oss via den vanliga maten med alla E-ämnen??

0

harsyra och njursten

"JAS" Helsingborg

8 jan 2009 kl. 23:10

Men svampstaff så du käkar utan vidare lite KURARE och mår finfint efteråt? Eller varför inte lite av det som vi andra kallar för korskors elände. Åt hel-ve. med E:na men inte är väl naturen skapad för människan, människan är väl snarare ett misstag av evolutionen åtminstone om man tittar på de ekologiska effekterna i har haft på vår miljö och natur. Jösses inte trodde jag att du tror på GUD.

0

Oxalsyra m.m

Jan A, Uppsala

8 jan 2009 kl. 23:32

Här finns en lättläst artikelom mykorrhizasvampar, socker,  barrträdens näringsupptag och oxalsyra m.m.
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktaskog/pdf98/S98-08.pdf

0

oxalsyra vad i hela?

Dieter Endom

9 jan 2009 kl. 10:49

Tror att Hasse syfta på mig, är dock inte skaparen av tråden!
Var inte på guiden sen före jul (firade helgerna på landstället) och kunde förklara varför det inte finns oxalsyra i citronslemskivling. Så här är det: Jag är överkänslig mot tre saker! Tranbär-Acetylsalicylsyra och Oxalsyra som ger mig svårartat nässelfeber med andningsproblem som kräver akut läkarvård. Jag har aldrig fått några som helst syntom av citronslemskivling som jag dessutom använder mycket i och till fiskrätter. Det kan finnas oxalsyra i slemlagret men det rensa jag noga bort. Jag vet att det finns svampar som innehåller oxalsyra i sådan koncentration att jag inte använder dessa i matlagningen, t ex oxtungesvamp.
Tack Jan för länken angående oxalsyra i svamp.
Gott fortsättning till er alla.

0

oxalsyra vad i hela?

Dieter Endom

9 jan 2009 kl. 10:54

Symtom ska det vara och inget annat!

0

oxalsyra vad i hela?

Sofia, Skåne

9 jan 2009 kl. 20:44

Så intressant tråd! Gud, vad mycket man lär sig. Jag har precis köpt en ekbyrå som jag tycket ser så dyster och mörk ut. Jag kanske ska gnida in den med citronslemskivling ;)

Det är förbaskat gott med oxalsyra. Har ni provat ängsyresoppa med hårdkokta ägg? Det är en favorit i vår släkt. Jag förmodar att smaken påminner om harsyresoppa. Fast den har jag aldrig smakat. Så synd Dieter att du inte tål det, du som är en sådan gourmé. Och tranbär dessutom.

Eftersom nu Dieter tål citronslemskivlingen, då måste man ju dra slutsatsen att citronslemskivlingen knappast innehåller någon oxalsyra i de ätbara delarna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone