Är det någon här som är bra på skinn?
Jag hittade häromdagen en ullticka med små gulvita fläckar på. Det är inte lönt att ta någon bild på dem; det rör sig om fläckar som är några millimeter i diameter. Jag tog med mig lite hem för att kolla om det kanske var ulltickaporing i vardande. Så var det dock inte. Men det är inte alltid så lätt att veta vad det är man har hittat!
Hymeniet är i det närmaste slätt och som sagt gulvitt. I mikroskop ser man kraftigt inkrusterade hyfer med söljor. Att det inte är ulltickeporing ser man på sporerna, som är ellipsoida och mäter ungefär 3-3,5x2 mikrometer.
Med hjälp av Mycokey och Corticiaceae of North Europe hamnar jag på fingröppa, Ceraceomyces sublaevis. Den ska vara väldigt vanlig. Men brukar den växa på tickor? Eller finns det någon annan tänkbar art som jag har råkat missa?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.