eller Vinternagelskivling, satt och läste i den maffiga boken Funga Nordica (alla nordens skivlingar) och upptäkte att man skilde på ifall svampen växer på Sälg och Populusarter och i fall den finns på annan ved.
på sälg o asp (kollade och bild idag) lite slämmigare samt att den har större sporer
Flammulina elastica (Lasch)Redhead &Pedersen (F.velutipes (Curtis:fr.)P.Karst.f.longispora Bas)
andra lövträd, och med mindre sporer Flammulina velutipes(Curtis:Fr.)P.Karst.var.velutipes
det kanske inte är alla här som har mikroskop, men ni kan väl kolla om ni tycker att ni ser skillnader på svamparna beroende vad de växer
bild 1 F elastica bild 2 F, velutipes
Största skillnaden jag lagt märke till är att foten kan vara mer eller mindre mörkbrun, svartbrun.
På bilderna ser det ut att vara varianten Flammulina elastica då.
Har inte tänkt speciellt på om det är ett samband mellan färgen på foten och vilket trädslag de växer på. Men de senaste jag plockade hem var från sälg och jag vill minnas att jag rensade bort svartbruna fötter, alt. lät dem sitta kvar på substratet och bara nöp hattarna!
Har även plockat på alm och ask, men det var längre sen så jag minns inte så exakt.
Men visst, jag har observerat rätt tydliga skillnader i färgnyanser och även storlek mellan olika förekomster av vinterskivling.
Kolla in denna bild från svampstaff.
Visst är det Flammulina velutipes på den i så fall?
http://svampguiden.com/forum/visa/132733
Ljusare fötter eller hur?
? På savmpstaffs första bild är foten ljus på bild 2 betydligt möskare så 2 arter alltså, eller fattar jag nada? Men vad är det för trädslag på dessa bilder jag tycker att det ser ut att vara samma på alla bilderna, är jag galet på det om jag säger att det ser ut som Alm? Är det färgen eller sporena som gör skillnaden eller hänger det ihop och om det har med olika trädslag att göra, ja då blir det ett stort? jag ser ingen skillnad på rärgen på dessa och de 2 första på sälg , den 3an. på Alm.
Nog är väl de på bild 1 betydligt mörkare?
Nu ser ju hela svampen mörkare ut och är betydligt äldre än exemplaren på bild 2 och 3, men kollar man på bild 1 så ser det ut som om det svartnar mot fotbasen…eller?
Svårt med bilder, man vet ju inte riktigt exakt hur det såg ut i verkligheten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.