0 375 visningar

8 svar

Vinterskivling

klas jaederfeldt

22 dec 2008 kl. 14:37

eller Vinternagelskivling, satt och läste i den maffiga boken Funga Nordica (alla nordens skivlingar) och upptäkte att man skilde på ifall svampen växer på Sälg och Populusarter och i fall den finns på annan ved.

på sälg o asp (kollade och bild idag) lite slämmigare samt att den har större sporer
Flammulina elastica (Lasch)Redhead &Pedersen (F.velutipes (Curtis:fr.)P.Karst.f.longispora Bas)

andra lövträd, och med mindre sporer Flammulina velutipes(Curtis:Fr.)P.Karst.var.velutipes

det kanske inte är alla här som har mikroskop, men ni kan väl kolla om ni tycker att ni ser skillnader på svamparna beroende vad de växer

bild 1 F elastica bild 2 F, velutipes

0

Bo E

22 dec 2008 kl. 14:54

Största skillnaden jag lagt märke till är att foten kan vara mer eller mindre mörkbrun, svartbrun.

På bilderna ser det ut att vara varianten Flammulina elastica då.

Har inte tänkt speciellt på om det är ett samband mellan färgen på foten och vilket trädslag de växer på. Men de senaste jag plockade hem var från sälg och jag vill minnas att jag rensade bort svartbruna fötter, alt. lät dem sitta kvar på substratet och bara nöp hattarna!

Har även plockat på alm och ask, men det var längre sen så jag minns inte så exakt.

Men visst, jag har observerat rätt tydliga skillnader i färgnyanser och även storlek mellan olika förekomster av vinterskivling.

0

Bo E

22 dec 2008 kl. 15:35

Kolla in denna bild från svampstaff.
Visst är det Flammulina velutipes på den i så fall?

http://svampguiden.com/forum/visa/132733

Ljusare fötter eller hur?

0

"JAS" Helsingborg

22 dec 2008 kl. 16:29

? På savmpstaffs första bild är foten ljus på bild 2 betydligt möskare så 2 arter alltså, eller fattar jag nada? Men vad är det för trädslag på dessa bilder jag tycker att det ser ut att vara samma på alla bilderna, är jag galet på det om jag säger att det ser ut som Alm? Är det färgen eller sporena som gör skillnaden eller hänger det ihop och om det har med olika trädslag att göra, ja då blir det ett stort? jag ser ingen skillnad på rärgen på dessa och de 2 första på sälg , den 3an. på Alm.

0

Bo E

22 dec 2008 kl. 16:44

Nog är väl de på bild 1 betydligt mörkare?

Nu ser ju hela svampen mörkare ut och är betydligt äldre än exemplaren på bild 2 och 3, men kollar man på bild 1 så ser det ut som om det svartnar mot fotbasen…eller?

Svårt med bilder, man vet ju inte riktigt exakt hur det såg ut i verkligheten.

0

svampstaff

22 dec 2008 kl. 17:58

Nog är det Alm.För hela skogen är nästan död av Almsjuka tror jag.Dom varierar mest tycker jag beroende på ålder.Sen är dom ju betydligt större på alm tycker jag?upp till en 10-12cm vissa.

0

svampstaff

22 dec 2008 kl. 18:01

Generellt mkt störe och mörkare på alm, än dom fnuttar jag hittat på andra ställen.

0

svampstaff

22 dec 2008 kl. 18:05

Bild1 Bo är riktigt unga ex. Bild2 äldre ex. med svartare fot.

0

svampstaff

22 dec 2008 kl. 18:59

Som sagt, lite större på alm tycker jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone