0 254 visningar

5 svar

Förbluffad / Svampböcker

"JAS" Helsingborg

22 dec 2008 kl. 20:28

(SE TRÅDEN “dieter m.fl”. Klas jaederfeldt Vad? Man kan alltså inte lita på uppgifterna i era/dina svampböcker, nu drog jag alla över en kam men vadå. Är det så att ni som skriver kopierar andra utsagor och kanske till och med gamla uppgifter som inte är relevanta längre, vad menas?? Då kan ju jag oxå göra en svampbok, foton har jag och sedan är det bara att omarbeta lite t.ex. från här och där!!!

0

svampstaff

22 dec 2008 kl. 20:45

Nä varför ska man lita på allt JAS?
Om några lärda säger att en svamp t.ex är mkt. sällsynt?
Sen går man ut och hittar mängder lite varstans?
Vad är det som säger att inventeringar och uppskattningar stämmer.
Tror inte mkt. på det själv, men det är bara min åsikt..
Ska vi göra en bok JAS:)
Utifrån verkligheten:)

0

klas jaederfeldt

22 dec 2008 kl. 21:02

ok jag hade kanske klarat mej lite bättre om jag skrivit “det sägs att den innhåller oxalsyra” osv. men det är lätt att vara efterklok

0

svampstaff

22 dec 2008 kl. 21:10

Du överlever nog Klas:)

0

Magnus

22 dec 2008 kl. 21:17

I den utmärkta “Nya svampboken” står följande att läsa angående eventuellt innehåll av oxalsyra i citronslemskivling: “Ett envist rykte säger att citronslemskivlingen innehåller oxalsyra. Vi har dock inte kunnat finna källan till denna uppgift”.

Just Nya svampboken tycker jag är en mycket vederhäftig bok och författarna till den verkar verkligen försökt gå till botten för att hitta fakta till texterna.
Så den boken vill jag varmt rekommendera.

0

klas jaederfeldt*

"JAS" Helsingborg

22 dec 2008 kl. 22:44

Men det är bättre att vara efterklok än inte klok alls Klas, och jag tror säkert att ni är seriösa i ert författarskap, ville bara tetas lite ;). Någon lite plump får man så klart stå ut med bara det inte blir något allvarligt fel men det tror jag inte skulle slinka igenom korrekturläsningen, hoppas jag i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone