0 511 visningar

8 svar

Några Hättor, vilka?

"JAS" Helsingborg

22 dec 2008 kl. 20:35

Det kommer några serier med hättor igen, skulle vilja ha hjälp med namnen om det går. Någon har jag haft innan men har strulat till det lite bland alla bilderna! Serie 1 kommer här.

0

"JAS" Helsingborg

22 dec 2008 kl. 20:36

Serie 2

0

"JAS" Helsingborg

22 dec 2008 kl. 20:38

Serie 3

0

"JAS" Helsingborg

22 dec 2008 kl. 20:39

Serie 4

0

"JAS" Helsingborg

22 dec 2008 kl. 23:55

Ingen hätt kunnig på forumet i kväll?

0

Alf Pallin

23 dec 2008 kl. 00:39

Fina bilder “JAS”, tyvärr har jag inget namnförslag.

0

Joachim Krumlinde

23 dec 2008 kl. 08:48

Låt mig gissa att det är fläckhätta på serie 2.

0

Michael Krikorev

23 dec 2008 kl. 15:11

Hej JAS!

Jag känner en del hättor, men vågar inte säga nåt säkert enbart efter bilderna. Den första är iallfall ingen hätta utan ser ut som en brunsporig svamp.

Hade underlättat att få en känsla för storleken men serie 1 KAN vara Mycena vitilis och serie 3 kanske rynkhätta. Serie 2 har jag mina misstankar men kan inte ta enbart efter bilden.

Jag hälsade till dig via Sven-Åke när jag var i Skåne, hörde att du hade träffat honom.

0

Michael Krikorev*

"JAS" Helsingborg

23 dec 2008 kl. 15:20

Hej på dig! Ja Sven-Åke hat lovat hjälpa mig att artbestämma mina hättor (och annan svamp) i framtiden så att jag lär mig dem ordentligt. Jag har oxå gott med i Puggehatten så jag hoppas på att det blir bättre ordning på mig i framtiden. Jag anade att den första kanske inte var någon hätta. God jul på dig Michael, hoppas det går bra med “rökisarna” Tack för hjälpen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone