Kniven är 20 cm och som du ser så “hänger” hatten lite i kanterna så när den var plockad och låg på köksbordet tillplattad så var det exakta måtten 26,8cm men detta innebär så klart inte att det är den största som är funnen. Vi har diskuterat lite under åren, just om hus stora svamparna kan bli och om jag har förstått det hela rätt så är det ingen som vet och några uppgifter verkar inte finnas på detta område. Så nu har du fått ett nytt mål svampstaff, det är bara att börja samla in uppgifter om storleken på våra svampar och sammanställa det i ett prospekt ;)
Lite chockad och förvånad ändå!?
För inte finns såna svampar i östergötland? i december??
Dom var i utmärkt skick dessutom??
Är vad jag menar, att ingen har egentligen en susning om vad som finns, i markerna i december!
Vem reser på röven då?
utom vi som reser på röven?
Är bombsäker på att det finns mkt.mkt. mer som inte setts…
Det snackas en del om “vintersvamp” och att t.ex. Vinterskivlingen har någon form av “glykol” men jag har inte hört det i samband med Ostronmussling och jag vet ju att de tål -g. ner mot 10g i minst 8 dagar, därefter så fortsäter de att växa. Jag har plockat dem i minusgrader och fått skrapa eller bryta bort isen på hattarna innan jag plockat dem. Vi har haft den väderleken som jag beskriver i år och ni i Östergötland har väll haft ännu värre och likförb. så växer det så det knakar eller hur. Det bästa med detta är egentligen att man får ha alla godsakerna för sig själv, för som du skriver ingen lyfter på röven, jo det är klart att det är många av forumsbesökarna som ränner i skogarna men gemene man letar INTE svamp så här års. Jätte bra då blir det mer till oss:)) God jul förresten, Tjohoo.
22cm är kanon, oavsett var du är. Man skall ta tillvara på mysel och så borrar man ett 5cm djupt hol med ett 10-12mm. borr ochstoppar i myselet, sedan pluggar man med en träplugg, sedan får man vänta ett år eller så. Dottern ser på 5an och garvar som tusan så jag får väll lägga en flukt jag oxå.
Det är nog inte det värsta som kan hända. Hörde om någon som var i skogen och skulle borra så mötta han en dam som tittade undrande och lite förskräckt på honom, han gick med en svart laddningsbar så klar och efter en stund kom polisen och undrade vad det var för vapen han gick omkring med, tjuvjagade han månne? Detta skulle ha utspelat sig i en av “skogsdungarna” i HBG trakten. Borra kanske inte är nödvändigt det går väl att pilla in mycelet i någon spricka eller så men borra är ett bar sätt även om det verkar lite knasigt. Jävligt rolig buktalare :))
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.