0 483 visningar

20 svar

Axplock från idag

NadaL, Umeå

27 dec 2008 kl. 16:14

1. violticka eller tagging på
  gråal,
2. sälgplätt,
3. alticka.

0

NadaL, Umeå

27 dec 2008 kl. 16:19

Tre till :)

0

NadaL, Umeå

27 dec 2008 kl. 16:19

Bilder:)

0

Viktoria, Finland

27 dec 2008 kl. 19:45

Häftiga bilder! Algtickorna var tuffa.

0

Tina Nordberg Kolsva

27 dec 2008 kl. 20:04

Fasen vad sälgplättarna är vackra. Urfina bilder.

0

katarina

27 dec 2008 kl. 23:56

int e bilderna tage från idag?för vi har ju snö.

0

svampstaff

28 dec 2008 kl. 00:06

Ursnyggt! makroobjektiv måhända?

0

NadaL, Umeå

28 dec 2008 kl. 00:15

Ja, jag fick en i julklap. :)

0

svampstaff

28 dec 2008 kl. 00:24

Förstår det:) Jälar så snyggt det blir:)
Nästa mål blir det…

0

Helena i Lund

30 dec 2008 kl. 17:13

Supersnyggt NadaL! Lustigt, jag kommer att tänka på havsbotten och sommarens snorkling när jag ser dina bilder…. Gud vad jag längtar!

0

Skogsfrun i Obbola

30 dec 2008 kl. 20:23

Alltså... den där violtaggingen. Det ser ju väldigt mycket ut som en sån. Men jag hittar inga uppgifter om att någon annan hittat violtagging på gråal.

Hur är det med Trichaptum biforme? Är det någon här på forumet som kan den arten?

Samlade du in något ex, Nada? Violtagging och violticka ska ha ett gelatinöst lager mellan porlagret och köttet (har aldrig själv tittat på detta). Detta saknas hos Trichaptum biforme. Kan du inte kolla detta om du har möjlighet?

0

Skogsfrun i Obbola

30 dec 2008 kl. 20:28

Googlade lite på biforme… Den verkar vara ruskigt variabel. Namnet “biforme” kommer av att den finns i två olika former - en med porer och en med tänder (vilket ju visserligen inte är så ovanligt i detta släkte…). Här är en webbsida som visar tandade varianter:

http://www.messiah.edu/Oakes/fungi_on_wood/poroid%20fungi/species%20pages/Trichaptum%20biforme.htm

0

Irene A

30 dec 2008 kl. 20:55

Den här växte på gråal - jag hittade den i Dalarna för över 20 år sen och visade den för folk som var mer hemma på tickor än jag. Den avfärdades snabbt som violtagging och försvann någonstans, men jag har ofta undrat om det var något speciellt med den ändå.
Jag har också varit inne på om det hade kunnat vara biforme, men de bilder jag har sett av den, ser väldigt annorlunda ut, köttigare på något sätt..

0

NadaL, Umeå

30 dec 2008 kl. 21:16

Jag har skickat (för två månader sedan) på mikroskopering båda ex. som jag hittat på grå al , men tyvärr inte fått något svar.

0

"JAS" Helsingborg

30 dec 2008 kl. 21:32

Snyggt NadaL. Ett Gott Nytt Åt önskar jag dig och din gubbe. Kul med macro eller hur?

0

NadaL, Umeå

30 dec 2008 kl. 21:45

Tack “JAS”.
Vi önskar dig och din familj
      ett riktigt

GOTT NYTT ÅR!

0

Skogsfrun i Obbola

30 dec 2008 kl. 21:47

Jag vet inte om mikroskopering bidrar med så mycket, men det där med om det gelatinösa skiktet finns eller ej borde man ju vem som helst av oss kunna konstatera.

Jag är förskräckligt nyfiken! Om du har vägarna förbi dessa svampar igen inom kort - kan du inte samla in några och skicka till mig? Klarar jag inte att bestämma dem själv skickar jag dem vidare.

Min adress hittar du på http://www.skogsfrun.se.

0

NadaL, Umeå

30 dec 2008 kl. 21:56

Tackar Skogsfrun.
Jag hör av mig direkt efter Nyttår.

GOTT NYTT ÅR!

0

Hans-Åke

4 jan 2009 kl. 19:25

Hej nadal violtagging är bunden till tall gärna barklösa stående tall. men violticka kan du hitta på gråal.

0

NadaL, Umeå

4 jan 2009 kl. 21:02

Vi får väl se Hans-Åke. Mikroskopering får avgöra det. :)

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2009 kl. 21:11

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone