0 600 visningar

8 svar

Bok med konstiga, oätliga men relativt vanliga nordiska svampar?

Viktoria, Finland

27 dec 2008 kl. 21:58

Vilken bok rekommenderar ni om man vill ha en svampbok som struntar i matsvamparna (vilka ändå tas upp i andra böcker) och har mer av de roliga men oätliga nordiska svamparna? T.ex. snurrkrös kunde finnas med.. sådana som man ofta hittar men som inte tas upp i vanliga svampböcker. Finns det ens en sådan bok?

0

svampstaff

27 dec 2008 kl. 22:08

Fick faktiskt min FÖRSTA svampbok i julklapp:) (räknar inte berts)
SVAMPAR av R.Lohmeyer och Ute künkele..ca.140 spänn, 600arter.
Mkt. bra tycker jag än så länge:)
Men är ju bara nybörjare.

0

Irene A

27 dec 2008 kl. 22:09

0

Viktoria, Finland

27 dec 2008 kl. 22:27

Jag fick Nya Svampboken i julklapp men det vore kul med en kompletterande bok som struntar i matsvamparna så man orkar ta med sig båda i ryggsäcken om man vill det. Den där du nämnde svampstaff verkar ju bra och Rymans bok som omtalades i andra tråden skulle säkert vara toppen, får väl hålla ögonen öppna ifall de mot förmodan skulle finnas på rea någonstans. Åtminstone Rymans bok är lite dyr nu.

Det är ingen skillnad vilket språk det är egentligen så länge det är ett germanskt språk eller finska. Huvudsaken man får tag på latinska namnet så man kan leta mera.

0

Viktoria

Tanja i Gagnef

28 dec 2008 kl. 07:56

Ryman-Holmåsens bok finns hos adlibris http://www.adlibris.com för 283 kronor. Bra pris för en så omfattande bok tycker jag.

0

Viktoria

Tina Nordberg Kolsva

28 dec 2008 kl. 09:33

Stöder Tanjas förslag. Det är min bästa ivestering.Man får ju förstås bära med sig matsvampsidorna.

0

Viktoria

Viktoria, Finland

3 jan 2009 kl. 18:18

Är det någon skillnad på de olika upplagorna (verkar finnas från åtminstone 1984 och 1992)?

0

Viktoria

Michael Krikorev

4 jan 2009 kl. 19:41

Viktoria, 3:dje upplagan från 1992 rekommenderas, det är bl a flera bilder som är utbytta till bättre.

0

Viktoria

Jan A, Uppsala

4 jan 2009 kl. 21:34

Enligt en del bekanta som har första upplagan så saknas där en del “viktiga” arter, bl.a. tegelkremla. Jag har inte kollat detta, men har tredje upplagan, den som säljs av internetbokhandlarna till ett oftast lägre pris än de äldre på antikvariat el. motsv., dessutom portofritt åtm. här i landet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone