0 358 visningar

9 svar

Ber om förnyad rådgivning.

anithau

27 dec 2008 kl. 23:02

Kan någon därute i etern hjälpa mig med dessa bilder.

I serie 2, bild 1 föreslog JAS, ev kärnkrös, men jag vet inte.

Tacksam för svar

0

anithau

27 dec 2008 kl. 23:03

Serie 2

0

Irene A

27 dec 2008 kl. 23:13

Kan delge några funderingar i alla fall..

Den första ser ut som strävticka på undersidan - men jag har aldrig sett så randiga översidor på dem, så det måste väl vara något annat.

I andra serien tycker jag att det påminner om broskkrös respektive fagerskinn, men ingen av dem är riktigt lik sig, tycker jag.

0

anithau

27 dec 2008 kl. 23:18

Tack Irene!
Jag blir inte heller klok på det hela. Tickorna i serie 1, har jag aldrig sett förut. De var ganska stora.

Jag får väl definitivt veta svaren om det är meningen att så ska ske.

0

Irene A

27 dec 2008 kl. 23:32

Jag kom att tänka på att den första skulle kunna vara sammetsticka. De brukar bli så fort uppätna, att man sällan ser några gamla exemplar. Då är det svårt att få någon erfarenhet av hur de kan se ut också..

0

anithau

28 dec 2008 kl. 00:12

Tack igen.
Jag ska gå tillbaka och kolla och se om det finns någon som verkar vara lite yngre.

0

Hans Åke.

28 dec 2008 kl. 14:11

bild två kann det vara tätskinn.

0

anithau

28 dec 2008 kl. 14:45

Hans-Åke!
Jag har ingen aning.

0

Hans Åke.

28 dec 2008 kl. 18:22

i den första serien är det nog sammetsticka den växer på björk. Strävtickan hittar jag på hassel bredvid altickan eller på altickan. strävtickan får ibland en parasit som heter mongformit spindelskinn.

0

anithau

28 dec 2008 kl. 19:03

Jag köper budet Sammetsticka, men det var inte björk.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone