0 445 visningar

11 svar

Bokens dag idag:)

svampstaff

28 dec 2008 kl. 16:40

Efersom jag hittade en bokskog, med flera hundra bokar, 4km från mitt hus:) vid norra freberga.

0

svampstaff

28 dec 2008 kl. 16:41

Bautatickor på bok.Är det fnösisar oxå?

0

svampstaff

28 dec 2008 kl. 16:43

Den sista röda är dock från tallåga.

0

klas jaederfeldt

28 dec 2008 kl. 16:52

Fnösktickor blir extrastora på bok
här kan du läsa lite om fnöskt.
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/fnosktickan.1893.html

0

Alf Pallin

28 dec 2008 kl. 17:05

Mina gissningar/ förslag.
Första bilden sidenticka, 2 och 3 luktticka på granstubbe.
Bildserie 2 fnösktickor. sista bilden vedmussling.

0

svampstaff

28 dec 2008 kl. 17:28

Tack.
Fullkommligt kryllade av sidentickor, kul!

0

svampstaff

28 dec 2008 kl. 17:38

Fler.

0

gunhild i Kåddis

28 dec 2008 kl. 18:39

Hur hittar man en bokskog? Jag har aldrig lyckats, inte heller har jag sett några sidentickor.
Hur långt söderut måste jag åka för att komma till en bokskog?
Du är rik på upplevelser svampstaff!

0

svampstaff

28 dec 2008 kl. 18:57

Jaa du Gunhild:)
Har ju rört mig mkt. i naturen förut oxå.Den här skogen tror jag har spridits från ombergs bokskog ett par tre mil över sjön.Den är nordligast för mig hitills:) Men det finns väl uppåt nån mer stans,har jag hört. Ganska kul, för det fanns betydligt fler än jag trott.

0

Gunhild

klas jaederfeldt

28 dec 2008 kl. 23:21

i södertäljetrakten finns det några “planterade” bokskogar

0

Gunhild

Jan A, Uppsala

29 dec 2008 kl. 11:01

Den nordligaste “naturliga” bokskogen anses finnas i Eksjö-trakten. Större, planterade bok"skogar” finns bl.a. på Omberg och i Surö naturreservat (Surö bokskog) norr om Mariestad. Mindre - eller små - planterade bestånd finns hod en bra bit uppåt landet. I Slottsparken i Uppsala finns en del gamla bokar och t.o.m. följeslagande svampar.

Så du får allt hälsa på i Öster-eller Västergötland för att hitta större planteringar, Småland för riktig bokskog!

0

Gunhild

svampstaff

29 dec 2008 kl. 18:19

Jo den är nog troligtvis planterad, men har spridit sig ganska duktig iaf:) Men det gör inget!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone