Fnösktickor blir extrastora på bok
här kan du läsa lite om fnöskt.
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/fnosktickan.1893.html
Jaa du Gunhild:)
Har ju rört mig mkt. i naturen förut oxå.Den här skogen tror jag har spridits från ombergs bokskog ett par tre mil över sjön.Den är nordligast för mig hitills:) Men det finns väl uppåt nån mer stans,har jag hört. Ganska kul, för det fanns betydligt fler än jag trott.
Den nordligaste “naturliga” bokskogen anses finnas i Eksjö-trakten. Större, planterade bok"skogar” finns bl.a. på Omberg och i Surö naturreservat (Surö bokskog) norr om Mariestad. Mindre - eller små - planterade bestånd finns hod en bra bit uppåt landet. I Slottsparken i Uppsala finns en del gamla bokar och t.o.m. följeslagande svampar.
Så du får allt hälsa på i Öster-eller Västergötland för att hitta större planteringar, Småland för riktig bokskog!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.