Jag har skapat en site där man kan dokumentera och dela med sig av t.ex. sina svamp- och bär-ställen. Siten finns på:
Besök gärna siten och berätta om era förbättringsförslag och dylikt. Kommentarerna kan t.ex. skrivas i sitens gästbok.
Ursäkta, men jag hoppas förstås att alla svampintresserade använder den här sajten istället:
http://www.artportalen.se
Lättare att använda, tja det är tänkbart(??) Jag tycker i alla fall inte att artportalen är speciellt svår att använda numera.
När så många, både privatpersoner och myndigheter, äntligen har förstått vitsen med att samla alla fynduppgifter på ett och samma ställe, kan jag inte tycka att det är läge att börja splittra dem igen.
jag kan inte påstå att jag använt Artportalen så mycket, men beslöt mej för att göra ett försök,
lyckades att göra en lokal skrev in mitt fynd Flammulina elastica, fick underkänt på den,
men om jag kallade arten felaktigt för F.velutipes då gick det bra att rapportera.
så nu finns det en uppgift i registret som är fel, skall det vara så,
jag tycker att i allafall de namn som finns i Funga nordica skall gå att använda
Där håller jag med dig, klas!
Man kan exempelvis skriva enbart släktnamn som art och lägga till artnamnet i kommentarer, men det gör ju inte arten sökbar.
Varför man fortfarande inte har uppdaterat den över tio år gamla artlistan, tycker jag är egendomligt, så jag förstår dem som drar sig för att lägga in fynduppgifter av den anledningen.
Men det är ändå inget bra skäl att börja rapportera fyndplatser på någon annan sajt.
Vår Micke arbetar ju på artdatabanken kan inte han fixa till detta med uppdatering av namnen?
Hittade ytterligare ett ställe dit man kan rapportera sina fynd.
http://www.algonet.se/~fungus/
bara för att förvirra. På den sidan finns bra beskrivningar av tickaor, tyvärr inga bilder.
Tack för att ni påpekade att det redan finns siter för att spara artfynd.
Jag tror nog ändå att jag hittar en nish för min site. Namnet “Natur Plats” är ganska mångsidigt så jag kan ha ganska varierande funktionalitet på den.
Jag har för övrigt nu skapat en kartfunktion där man direkt kan slå upp addresser på kartan och för hand klicka i en koordinat på kartan.
Funktionen kan användas om man t.ex. vet den ungefärliga addressen för t.ex. en naturstig och klarar av att klicka in den på kartan.
Välkommen att pröva funktionen om ni är intresserade.
Funktionen kan för övrigt användas för att slå upp addresser på kartan om man vill göra det utan att spara punkten.
Nästa steg är att utveckla funktioner för att ladda ner kordinaterna till GPS:n. Det saknar Artportalen.
Jag har också breddat kategorierna, så det går att mata in nästan vilka punkter som helst i systemet, men jag hoppas att naturpunkterna kommer att bli de dominerande.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.