0 469 visningar

10 svar

Vem kan ha gjort det här?

Nilla59

28 dec 2008 kl. 18:16

Det är ingen svamp det förstår jag. Kanke ett litet djur av något slag. Kanske är det gjort innan all barken föll av vad vet jag. Någon som sett något liknande och vet vad som hänt.

0

anithau

28 dec 2008 kl. 19:12

Vackert mönster.
Tror att det är “larvgångar”.
Det finns folk här på forumet som har exakt kunskap,hoppas någon av dem svarar.

0

"JAS" Helsingborg

28 dec 2008 kl. 19:24

Hade Von Däniken sett detta så hade han hävdat att det var avbilder och ritningar av rymdvarelser deras riter och landningsbanor avbildade av de gamla Kelterna eller något indiankultur i mellanamerika:) Men jag tror oxå på larver. Jan A. har säkert koll på detta.

0

Nilla59

28 dec 2008 kl. 19:29

Jag känner faktiskt till Von Däniken har en ärvd bok här hemma av honom. Så jag förstår precis vad du menar. :o)
Jag tror också att larv låter troligt.

0

Bo Reyer

28 dec 2008 kl. 19:32

Jan A kan säkert bekräfta att det handlar om någon sorts barkborre.

0

Jan A, Uppsala

28 dec 2008 kl. 22:15

Om trädet är en ask - gissar det bl.a. för att det syns ungaskar/asksly till vänster - så kan det vara larvgångar av fläckig askbastborre. Men jag är inte så bra på såna “borrar”.

0

Boman

28 dec 2008 kl. 23:31

Barkborrens larvgångar brukar se sådär konstfulla ut. Beroende på träd, så klart, kan det vara nåt annat också.

0

kusligt samma JAS

Hasse

29 dec 2008 kl. 12:35

JAS, så fort jag såg bilden tänkte jag skriva von Däniken, meddelande från rymdvarelserna. Märkligt att tankespåren hamnade i samma ristning. Andra tanken var hällristningar fast i trä då.

0

kusligt samma JAS

"JAS" Helsingborg

29 dec 2008 kl. 19:55

Vi har alltså mer gemensamt än svamp! Slukade allt med Däniken under en period men så fick jag lite distans till honom, eller ja, saltkaret togs fram och en nypa räkte inte så långt:)

0

kusligt samma JAS

Nilla59

30 dec 2008 kl. 12:37

Den eventuella barkborren har väl gjort gångar under barken då? Kan “han” tom vara orsaken till att all bark är borta?

0

kusligt samma JAS

Nilla59

30 dec 2008 kl. 12:38

Ps JanA, mina komplimanger till att du lyckades lista ut vilket träd det är, otroligt bra gjort. Ds

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone