0 434 visningar

6 svar

Madde Småland

anithau

28 dec 2008 kl. 19:15

Hej!
Var läste du att solitärgetingen är rödlistad, jag vill också läsa det?
Tack på förhand

0

"JAS" Helsingborg

28 dec 2008 kl. 20:07

Hej på er. Här kan ni läsa mycket om Getingar : http://WWW.GETINGAR.COM

0

Madde Småland

28 dec 2008 kl. 20:13

Hej.
Jag skrev in solitärgeting på google och under 3:e rubriken står det att den anses vara missgynnad (NT).
Tyvärr kan jag varit för snabb med att skriva det då det verkar finnas flera arter som hör till solitärgetingarna.

Här finns lite om dom. På sid 38, nere till höger.
http://www.emg.umu.se/projects/biginst/andersn/steklar_hs.pdf

Jag ska se om jag kan hitta mer.

0

Jan A, Uppsala

28 dec 2008 kl. 22:03

Det finns inte EN solitärgeting; det finns många arter som har gemensamt att de inte bildar samhällen utan lever parvis. En del arter murar bon, andra bygger rörformade “bon” för sina larver i t.ex. vassmattor, borrhål m.m. Minns ett solitärt bi som byggde i kylarna på lastbilar, vilket inte var så bra…
Vi har en solitär art som husdjur ute i kuvösen där vi ser dem flyga in med gröna larver från äppelträden, stoppar in en larv i röret hos sitt ägg och hoppas maten ska räcka.

0

JanA

anithau

28 dec 2008 kl. 22:46

Nu har jag mailat till Björn, få om jag får något svar.

0

Anithau

Madde Småland

30 dec 2008 kl. 01:08

Jag ber om ursäkt för att jag inte kollade ordentligt innan jag skrev. Som jag skrev sökte jag på solitärgeting, som ett ord, vilket gjorde att jag först trodde att det var en art.

Tänkte bett dig om ursäkt igår men nätet låg nere. Idag lyckades jag efter mkt om och men rapportera på artportalen och behövde sen en paus från datorn till nu. :)

Har du fått ngt svar än ifrån Björn?

0

Madde,Madde!

anithau

30 dec 2008 kl. 07:14

Inte behöver du be om ursäkt.
Jag blev glad för att du hade idats anstränga dig.
Har inte fått något svar ännu. Björn kan ha långledigt. Jag återkommer så fort jag vet.

Ha det så bra, ut och fota så att vi får se fina bilder¨.
GOTT NYTT ÅR PÅ DIG.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone