På mina strövtåg i skogar och ängar såg jag idag en grupp svampar. Växte i barrmattan i gammal granskog. De små hade toppig hatt i beiget, skivor och fot i samma färg och den sistnämda var lång och smal, trådig. De större ex hade mörkare hatt, ( 6-7 cm:s bredd) bruna
skivor, foten mörk, trådig och ihålig. Kan någon ge ett namnförslag ?
Har ingen aning Bo, vad det var och svårt att söka på någon sajt när man inte vet vilket släkte de tillhör. Igår t.ex såg jag små ( i en tumnagels storlek ) svampar vars hattfärg gick åt ljust gulbeige, skivorna var beiga och foten smal, något mörkare. De växte i gräset på en gammal skogsväg.
Detta med spindlingar är svårt och jag fattar inte hur någon har kunnat lära sig alla dessa.
Kameran med är det som gäller och förhoppningsvis kan jag få svar på forumet. Lena
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.