0 338 visningar

11 svar

Julfynd Skinkticka?

Tina Nordberg Kolsva

28 dec 2008 kl. 22:48

På håll såg det ut som om någon
fäst en skinkskiva i tallågan.Det skulle ju passa i juletider.
Kan ni hjälpa mig med att klura ut vad det är?

0

anithau

28 dec 2008 kl. 22:52

Hur ser “skinktickan” ut på ovansidan,om det fanns någon?

0

Åke

28 dec 2008 kl. 23:03

Har skinn ovansidor???

0

anithau

28 dec 2008 kl. 23:07

Du kan nog besvara din egen fråga

0

Riktat till Åke

anithau

28 dec 2008 kl. 23:08

Inte till Tina!

0

Riktat till Åke

klas jaederfeldt

28 dec 2008 kl. 23:16

blodticka Gloeoporus taxicola

0

Riktat till Åke

Tina Nordberg Kolsva

28 dec 2008 kl. 23:34

Tack Klas, jag hade faktiskt den som onämnt förslag.Blev osäker när jag läste att den finns i södra delen av landet och är sällsynt. Stämmer det fortfarande?
Första gången jag sett den. Kul.

0

Tina

klas jaederfeldt

28 dec 2008 kl. 23:47

den finns nog på tall i en större del av landet,den rödare tickan som finns på gran är nog vanligare norrut, man trodde länge att det rörde sig om 2 olika taxa som vandrat in i Sverige från olika håll, men efter det gjorts DNA tester på dem ,har man kommit på att det är samma art

0

Tina

NadaL, Umeå

29 dec 2008 kl. 10:15

Vilket fynt fynd Tina och vackra bilder som vanligt.
Blodticka står högt i min önskelista,men tyvärr har jag inte hittat den än. :-(
Grattis!:-)

0

Tina

Jan A, Uppsala

29 dec 2008 kl. 10:45

Den var vacker Tina! Skulle vilja hitta en sån nån gång…

0

Nada

Irene A

29 dec 2008 kl. 11:30

Du kommer säkert att hitta blodtickan också.
Jag har en dålig bild, men den visar i alla fall hur det kan se ut på håll..
Där växte den på undersidan av en grov granlåga inte så långt från Öreälven (det fanns kötticka på samma låga också).

0

Irene

NadaL, Umeå

29 dec 2008 kl. 12:05

Tack Irene.
Bara att det kommer våren, så ska jag besöka ett par ställen, där jag hittat alla följearter.Det är så jobbigt på vinter, vill helst gå i ide just nu.:-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone