Hej!
Nu har jag skrivit till programmet Mitt i naturen gör det du också så gör de säkert repotage om Verle gammelskog.
Här kommer länken
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=61846&lid=puff_724943&lpos=lasMer Hoppas det fungerar
Annars är det bara att goggla på Mitt i naturen och så klickar man på redaktionen och där kan man skicka ett meddelande t.o.m. skicka en fil med foto!
Bra idé Elisabeth, jag har skrivit dit också nu. Problemet är nog bara att de gör programmen i så god tid att det inte hinner visar före det är “kört”. För egentligen kan man undra hur det ska gå att få ihop över 5 miljoner till i mars…. snyft!
Jag är ju en bridgespelare på nätet. Visste inte det gick att klicka från utlandet. Har nu skckat länken. Hoppas på stor respons från mina bridgekompisar över hela världen. Mitt i naturen är väl förmodligen kört men kan de inte lägga till en lten blänkare innan? Min man tycker jag är sjukt intreesserad av detta men han klickar. Jag tycker bara det ökar långsamt men ser i ala fall att rutorna blir fler
Man har fått in knappt 2,1 Mkr och ingenting annat, således ca 5,4 Mkr kvar att samla in!!! Skall försöka med att få SCA att i PR-syfte skjuta till resten, men det verkar dock inte vara så lätt att få dem att förstå att det är det bästa de kan satsa sina pengar på...
SCA har nu sagt bestämt nej till att hjälpa oss med resten av pengarna, man hänvisar till den rådande lågkonjunkturen och säger att ALLA produkter förutom dasspapper säljer mkt sämre än normalt, man har med andra ord inga “draåthelvete-pengar” för tillfället…
Tänk om alla egna företagare skulle driva sina småföretag på kvartalsekonomibasis då skulle det gå käpprakt åt helvet… Skandal att det inte finns pengar i buffertar för eventuella svackor i orderingången eller liknade saker. Det gäller att tänka om ordentligt i storföretagen. De behöver inte bli Ikea men de borde kanske snegla lite på hur det företaget drivs, nu gillar jag inte på långa vägar allt med hur Ikea drivs men de har åtminstone en långsiktig ekonomisk plan. Fy på sig SCA som inte kan lätta på plånboken med några miljoner.
Lagen säger 30 dagar om man inte har något avtal som säger annat. Vi har bevakning på våra fakturor, så om bet. inte har kommit in efter 30 dagar går påminnelse direkt, har ej bet. kommit på 5 dagar efter påminnelse går fakturen till inkasso. Nu är det lite svårt för många småföretagare men jag/vi har alltid haft policyn att alltid oavsett vad vi pysslat med att ha så många kunder som möjligt då gör det inget om några faller bort men har man endast någon eller ett fåtal sitter man lätt i klistret. Det gäller att tänka rätt och bygga vindkraftsverk när det blåser:)
Tror det vart uppe för diskussion här tidigare, du vet säkert vad det är.
http://skyddaskogen.se/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=216&Itemid=3
Jaha! Har aldrig hört begreppet förut…
Sen skiter jag i om SCA hade blivit greenwashat av att skänka återstoden av insamlingspengarna, tycker det vore kul om en av min barndoms skogar finge stå kvar bara…
Nu har jag iallafall gjort ett försök genom mina känningar, det gick inte, men kanske någon känner någon högre upp i skogsbolagshierarkien som kan tänka sig att försöka… Är ju bråttom nu!
Ett klick för skogen vill inte ta emot pengar från några skogsbolag. Jag har lagt fram förslaget i en mailkonversation för några månader sedan men fick till svar att det var helt otänkbart.
Tycker som du att det vore viktigare och bättre om skogen fick stå kvar.
Man ska klicka på den gröna ovalen, ovanför texten Lär dig mera om Allemansrätten eller gå direkt till http://www.ettklickforskogen.se
Varje litet klick hjälper till!
Kom igen, en knapp halvtimme kvar av dygnet, har du inte klickat så är det dags!
http://www.ettklickforskogen.se/
Nja Boman, det är väl snarare havet som är.
Men vi är för många här på jorden i vilket fall och varje ny individ konsumerar många tallar. Ju fler som får dela på samma kaka desto mindre får var och en dessutom så vill vi leva ett bra liv måste vi krympa befolkningen.
De länder som behöver hjälp är oftast skurkstater med korruption, och länder med krig.
OM man nu verkligen måste ge pengar så bör det vara till en effektiv hjälporganisation så att inte pengarna stannar på vägen. “Bill and Melinda Gates Foundation” är en av världens effektivaste hjälporganisationer.
Tja och världshavet får 25 % av sitt salt via Amasonfloden som, ja ni förstår säker utan skog ingen mineralnerbrytning för låg salthalt i haven ingen syreproduktion, så köp ett träd för att kunna rädda ett barn. Simpel kunskap, EKOLOGI, allt hör ihop. (PS mineralnedbrytningen får hjälp av mykorrhizasvampar som i sin tur hjälper träden och bakterier i samarbete)
Bra så du vet så “andas” träd och andra växter ut syre och tar hand om koldioxid.
Ett klipp:
Jordatmosfärens syre produceras nästan enbart genom biologisk fotosyntes. Rent syre tros ha dykt upp i stora mängder redan under tidiga proterozoikum, för cirka 2 miljarder år sedan. Syret löstes i haven och reagerade med järn, men för omkring 2,7 miljarder år sedan började syret frigöras till atmosfären, eftersom det från denna tid och framåt förekommer rostiga järnrika mineraler.
ett klipp till:
Framställning
Växterna frigör nästan all syrgas på jorden. I laboratoriet kan syre framställas genom elektrolys av vatten eller genom upphettning av kaliumklorat med magnesiumdioxid som katalysator.
OK?
Plötsligt slog blixten ner i idiotanstalten, hahaha! Jag kan logga in på 16 datorer på jobbet, både personal- och elevdatorer! Det innebär ju att jag kan klicka en gång på varje iaf tills jag fått någon annan att göra det dagligen! Datorerna står utspridda över hela skolan, så jag får dessutom motion på kuppen!
Att jag inte kommit på detta tidigare… känner mej lite dum
Men JoJa!! Förstod du inte mitt inlägg om salter och mineraler. Utan skog inget hav med 4% salthalt, vad händer då, jo om förändringen sker för fort vilket den tenderar att göra så står vi där med ett kloakdike, ja dike å dike det kan ju diskuteras och vad gör vi då??. Köp skog och det går även att ge pengar till dem som köper regnskog så gör det oxå. Här är en bra länk och man får myckwt regnskog för en hundring, jag har köpt för minst 1000:- på några år.
Det handlar inte om att skövla någon skog utan att återplantera. Alltså kommer det även i fortsättningen finnas mykorrhiza (både med träd, buskar och gräs) och lavar (vilka är mycket effektiva på att bryta mineral).
Som skogsbrukare vill jag naturligtvis har fortsatt avkastning på min areal, därför återplanterar jag. Något annat har jag inte råd med. Sveriges skogsareal har blivit större i takt med att spannmålspriserna har sjunkit. Som det är nu skulle ingen spannmålsodling i Sverige va lönsam utan EU-stöd. Så att vi bönder är bidragsodlare är ingen myt. De skulle inte löna sig annars, och knappt att det gör med bidragen. Så kan det inte fortsätta. Dessutom vill ingen betala för maten. Titta på hur “vår egen” organisation, Arla, gör. Så fort det blev lönsamt att bedriva mjölkproduktion och att några vågade satsa och kunde göra vins så sänker de ersättningarna så att vissa går på knäna.
Tror knappast på att havet skulle få för hög salthalt för att alger och sjögräs ska kunna växa. De skulle anpassa sig. Saltvatten är dessutom tyngre, det finns djuphavshålor där salthalten är betydligt högre. Även mer lättlösliga salter sedimentera med tiden.
Det bedrevs ett tag försök med att gödsla plankton med ett järnsalt vilket gav bra respons. Tyvärr för dyrt i förhållande till nyttan.
Nog om det. Jag anser att det är bra att spara skyddsvärd skog. Dock är klicket larvigt med tanke på hur otroligt lite det bidrar med. Jag skulle inte vilja va sponsor till en sida där samma person tittar på samma reklam flera gånger, där jag får betala för varje gång. Det ger inte något värde.
Köp träd istället. Med enbart klick är det dömt att skogen blir fälld och handpenningen är förlorad. Klantigt så in i helvete. Undrar vad de gjorde på mellanstadiets mattlektioner? Tur att jag inte gjort så, inte räknat innan ja köpt skog eller tagit på mig andra lån. Då hade min verksamhet varit likviderad för länge sedan.
Men egentligen är det ett statligt ansvar och de ser till helheten och prioriterar de viktigaste områdena. Med andra ord är detta område inte tillräckligt skyddsvärt, det finns andra områden med högre skyddsvärden.
Helena, du kan ju alltid idka lite utpressning på den övriga personalen, antigen lär de sig klicka eller så ger de dig 20:-/skalle att köpa träd för. För nu är det faktiskt dags att lätta på plånboken det är ju lönevecka, så kom igen nu.
Jag har köpt 1 björk och 4 tallar, julkort, musmatta och sedan har jag köpt en ruta med skog. Snart fyller jag år och ska bjuda mina släktingar och vänner på fest. Jag vill då inte ha några presenter utan gästerna ska bli erbjudna att ge ett bidrag till Ett klick för skogen. Målet är att jag ska köpa en till bit skog.
Jag ska också dela ut affischer i helgen. Jag ska sätta upp affischer på biblioteket och på universitetet. Jag vill så otroligt gärna att denna vackra skog räddas! Ha det så bra allihopa och fortsätt att klicka och skänk pengar. Jag brukar tänka på hur många onödiga saker man brukar köpa, då ens pengar kunde gå till att rädda den lilla natur som fortfarande finns kvar. /Kerstin i Västerås
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.