0 750 visningar

85 svar

14 299 klick i går!

Lasse

29 dec 2008 kl. 08:04

Fantastiskt! Hela 14 299 klickade för skogen i går.

0

BirgittaD

29 dec 2008 kl. 10:37

Fantastiskt.
Dubbelt så mycket som annars och det en söndag dessutom. Detbrukar ju vara mndre då.

0

Erik

29 dec 2008 kl. 11:54

Tyckte också det såg ut att va väldigt mycket. Tror det måste va något fel.

0

Lasse

30 dec 2008 kl. 08:11

Erik: Över 10 600 klick i går, så det där med att det “måste va något fel” är kanske inte rätt ändå!

0

Erik

2 jan 2009 kl. 23:22

Nej, det har ju hållit i sig ett tag nu. Jul-nyårs ledigheten som visar sig mån tro? Funderar över vad det kan bero på annars.

0

Meriona, Trollhättan

3 jan 2009 kl. 17:13

Precis, det är stadigt över 10000 nu. Jag funderar på om det är någon välbesökt hemsida som länkat nyligen?

0

Meriona, Trollhättan

4 jan 2009 kl. 11:01

De har visst lanserat sig utomlands! Smart!

0

Helena i Lund

4 jan 2009 kl. 12:15

Ni har sett vilken stad som är TREDJE BÄST I VÄRLDEN va?? Jag är stolt som bara den att vara lundensare, i alla fall just nu! ;)

0

Meriona, Trollhättan

4 jan 2009 kl. 12:57

OJ! Grattis! Men hur får de fram det? Inte kan man ange var man bor när man klickar?

0

Mitt i Naturen!

ElisabethJansson

4 jan 2009 kl. 15:31

Hej!

Nu har jag skrivit till programmet Mitt i naturen gör det du också så gör de säkert repotage om Verle gammelskog.
Här kommer länken

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=61846&lid=puff_724943&lpos=lasMer Hoppas det fungerar
Annars är det bara att goggla på Mitt i naturen och så klickar man på redaktionen och där kan man skicka ett meddelande t.o.m. skicka en fil med foto!

0

Helena i Lund

4 jan 2009 kl. 16:31

Haha, jag har ingen aning, men jag passar på att sola mej i glansen i alla fall… och jag är också en mycket flitig klickare!
Kanske det är något av våra större företag som ingått något sponsringsavtal? Eller universitetet?

0

Mitt i Naturen!

Meriona, Trollhättan

4 jan 2009 kl. 18:41

Bra idé Elisabeth, jag har skrivit dit också nu. Problemet är nog bara att de gör programmen i så god tid att det inte hinner visar före det är “kört”. För egentligen kan man undra hur det ska gå att få ihop över 5 miljoner till i mars…. snyft!

0

Mitt i Naturen!

BirgittaD

4 jan 2009 kl. 19:58

Jag är ju en bridgespelare på nätet. Visste inte det gick att klicka från utlandet. Har nu skckat länken. Hoppas på stor respons från mina bridgekompisar över hela världen. Mitt i naturen är väl förmodligen kört men kan de inte lägga till en lten blänkare innan? Min man tycker jag är sjukt intreesserad av detta men han klickar. Jag tycker bara det ökar långsamt men ser i ala fall att rutorna blir fler

0

Mitt i Naturen!

BirgittaD

5 jan 2009 kl. 12:40

Min bridgekompis i Pune i Indien har klickat idag

0

Mitt i Naturen!

Helena i Lund

5 jan 2009 kl. 17:09

Coolt! Klicken sprider sej som mycel över jordklotet! :)

0

Mitt i Naturen!

Boman

6 jan 2009 kl. 17:11

15000 klick passerades igår!

0

Bo E

7 jan 2009 kl. 10:47

Jaq det har ökat på...
tyckte 13068 klick idag var värt att notera…men då fanns det ett rekord innan.. bravo!

0

Meriona

BirgittaD

7 jan 2009 kl. 13:49

Var ser du att det fattas 5 miljoner? Är det “bara” det kvar borde det ju gå när de då fått in ca 70 miljoner.

0

Meriona

Boman

9 jan 2009 kl. 00:08

Igår gjordes 13379 klick

0

BirgittaD

RasBohlin

9 jan 2009 kl. 17:01

Man har fått in knappt 2,1 Mkr och ingenting annat, således ca 5,4 Mkr kvar att samla in!!! Skall försöka med att få SCA att i PR-syfte skjuta till resten, men det verkar dock inte vara så lätt att få dem att förstå att det är det bästa de kan satsa sina pengar på...

0

BirgittaD

Boman

10 jan 2009 kl. 09:46

Klicka o läs idag! Om alla som klickade igår köper träd så nås målet i ett..klick

0

BirgittaD

Boman

11 jan 2009 kl. 01:19

Igår gjordes 14411 klick.
Jag har just gjort dagen första, för mig.

0

Bo E

12 jan 2009 kl. 15:40

Idag normal siffra på ca 7 000 igen.

0

SCA säger NEJ!

RasBohlin

12 jan 2009 kl. 17:35

SCA har nu sagt bestämt nej till att hjälpa oss med resten av pengarna, man hänvisar till den rådande lågkonjunkturen och säger att ALLA produkter förutom dasspapper säljer mkt sämre än normalt, man har med andra ord inga “draåthelvete-pengar” för tillfället…

0

SCA säger NEJ!

"JAS" Helsingborg

12 jan 2009 kl. 17:54

Tänk om alla egna företagare skulle driva sina småföretag på kvartalsekonomibasis då skulle det gå käpprakt åt helvet… Skandal att det inte finns pengar i buffertar för eventuella svackor i orderingången eller liknade saker. Det gäller att tänka om ordentligt i storföretagen. De behöver inte bli Ikea men de borde kanske snegla lite på hur det företaget drivs, nu gillar jag inte på långa vägar allt med hur Ikea drivs men de har åtminstone en långsiktig ekonomisk plan. Fy på sig SCA som inte kan lätta på plånboken med några miljoner.

0

SCA säger NEJ!

RasBohlin

12 jan 2009 kl. 22:46

Det går väl åt fanders för småföretagen iallafall nu, när storföretagen har börjat utnyttja rätten att dröja nittio dagar med sina betalningar till sina leverantörer som ej äger sådan rätt…

0

SCA säger NEJ!

"JAS" Helsingborg

12 jan 2009 kl. 22:59

Lagen säger 30 dagar om man inte har något avtal som säger annat. Vi har bevakning på våra fakturor, så om bet. inte har kommit in efter 30 dagar går påminnelse direkt, har ej bet. kommit på 5 dagar efter påminnelse går fakturen till inkasso. Nu är det lite svårt för många småföretagare men jag/vi har alltid haft policyn att alltid oavsett vad vi pysslat med att ha så många kunder som möjligt då gör det inget om några faller bort men har man endast någon eller ett fåtal sitter man lätt i klistret. Det gäller att tänka rätt och bygga vindkraftsverk när det blåser:)

0

SCA säger NEJ!

Kalle stropp

13 jan 2009 kl. 00:41

Var man inte rädda för green wash nyss? När kom de till insikt att det inte skulle gå?

0

SCA säger NEJ!

RasBohlin

13 jan 2009 kl. 00:55

Vad är green wash för något??

0

SCA säger NEJ!

Kalle stropp

13 jan 2009 kl. 09:44

0

SCA säger NEJ!

RasBohlin

13 jan 2009 kl. 11:04

Jaha! Har aldrig hört begreppet förut…
Sen skiter jag i om SCA hade blivit greenwashat av att skänka återstoden av insamlingspengarna, tycker det vore kul om en av min barndoms skogar finge stå kvar bara…
Nu har jag iallafall gjort ett försök genom mina känningar, det gick inte, men kanske någon känner någon högre upp i skogsbolagshierarkien som kan tänka sig att försöka… Är ju bråttom nu!

0

SCA säger NEJ!

Kalle stropp

13 jan 2009 kl. 13:47

Ett klick för skogen vill inte ta emot pengar från några skogsbolag. Jag har lagt fram förslaget i en mailkonversation för några månader sedan men fick till svar att det var helt otänkbart.

Tycker som du att det vore viktigare och bättre om skogen fick stå kvar.

0

Klicka på!

Boman

16 jan 2009 kl. 08:47

Bara drygt 8000klick igår. Ni ger väl inte upp ännu! klicka på!

0

Klicka på!

dx

16 jan 2009 kl. 11:42

8486 klick

0

Bo E

16 jan 2009 kl. 15:14

8486 klick igår

2:a från mig idagh…

0

Boman

17 jan 2009 kl. 08:58

Fortsätt att klicka, och sprida länken!

0

..

17 jan 2009 kl. 09:01

vad e det man ska klicka på?

0

dryga 6000 klick i går, bara!

Boman

18 jan 2009 kl. 10:29

Man ska klicka på den gröna ovalen, ovanför texten Lär dig mera om Allemansrätten eller gå direkt till http://www.ettklickforskogen.se
Varje litet klick hjälper till!

0

Boman

18 jan 2009 kl. 23:39

Kom igen, en knapp halvtimme kvar av dygnet, har du inte klickat så är det dags!
http://www.ettklickforskogen.se/

0

Meriona, Trollhättan

19 jan 2009 kl. 11:30

Det har varit jättedåligt med klickandet ett par dagar i rad nu, undrar om folk givit upp?

0

"JAS" Helsingborg

19 jan 2009 kl. 12:11

Alldeles för dåligt klickande, så nu gäller det för oss att köpa lite träd m.m. Jag har just köpt ytterligare en tall så nu “äger” jag 11 björkar och 6 tallar hur många har ni?

0

Boman

19 jan 2009 kl. 19:49

Inga, än. Har ingen lön just nu;-( men snart så. Sprider vidare så länge.

0

Enelie, Linköping

19 jan 2009 kl. 21:59

Klickar varje dag.
För ett tag sedan så stod det ett tel.nr. på sidan som man kunde skicka sms till och skänka pengar.
Jag hittar det inte på sidan nu.
Många bäckar små...

0

SMS 20 kr

Enelie, Linköping

20 jan 2009 kl. 10:57

Idag står tel.nr. för att skicka sms igen på hemsidan.
Om man inte köper träd så kan man bidra med 20 kr på det sättet.

0

SMS 20 kr

Boman

20 jan 2009 kl. 11:33

Done! Den räkningen kommer när jag har fått lön.

0

Bo E

20 jan 2009 kl. 11:36

På gång att klicka idag igen!

0

Medmänsklighet

20 jan 2009 kl. 11:52

Ett träd - Ett barn - Vad värderar ni högst?

Jag skänker hellre mina pengar till någon hjälporganisation.

0

BirgittaD

20 jan 2009 kl. 11:59

Inga tallar ger bort dom,ett barnbarn fyller 9 år i veckan och har fått en tall. Får nog köpa en själv också

0

Meriona, Trollhättan

20 jan 2009 kl. 12:29

Ingenting hindrar väl att man skänker till både Naturvård, Fattiga barn och Djurrättsorganisationer, om man har en slant över? Men eftersom merparten skänker till barn/human-hjälp så väljer jag att lägga på djur och natur. Sån är jag.

0

Medmänsklighet

20 jan 2009 kl. 12:31

Meriona, jag räddar i alla fall hellre ett barn än en tall.

0

Boman

20 jan 2009 kl. 13:44

Det är ju bra att du tänker på barnen. Men vad ska de leva i för värld om skogen försvinner? Var får de sitt syre ifrån? Skogen är ju vår syreproducent, eller en av dem.
Jag ger till både och vuxenhjälp och spar skog.

0

Joja

20 jan 2009 kl. 23:37

Nja Boman, det är väl snarare havet som är.

Men vi är för många här på jorden i vilket fall och varje ny individ konsumerar många tallar. Ju fler som får dela på samma kaka desto mindre får var och en dessutom så vill vi leva ett bra liv måste vi krympa befolkningen.
De länder som behöver hjälp är oftast skurkstater med korruption, och länder med krig.

OM man nu verkligen måste ge pengar så bör det vara till en effektiv hjälporganisation så att inte pengarna stannar på vägen. “Bill and Melinda Gates Foundation” är en av världens effektivaste hjälporganisationer.

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2009 kl. 23:57

Tja och världshavet får 25 % av sitt salt via Amasonfloden som, ja ni förstår säker utan skog ingen mineralnerbrytning för låg salthalt i haven ingen syreproduktion, så köp ett träd för att kunna rädda ett barn. Simpel kunskap, EKOLOGI, allt hör ihop. (PS mineralnedbrytningen får hjälp av mykorrhizasvampar som i sin tur hjälper träden och bakterier i samarbete)

0

Joja

Boman

21 jan 2009 kl. 09:13

Bra så du vet så “andas” träd och andra växter ut syre och tar hand om koldioxid.
Ett klipp:
Jordatmosfärens syre produceras nästan enbart genom biologisk fotosyntes. Rent syre tros ha dykt upp i stora mängder redan under tidiga proterozoikum, för cirka 2 miljarder år sedan. Syret löstes i haven och reagerade med järn, men för omkring 2,7 miljarder år sedan började syret frigöras till atmosfären, eftersom det från denna tid och framåt förekommer rostiga järnrika mineraler.

ett klipp till:
Framställning
Växterna frigör nästan all syrgas på jorden. I laboratoriet kan syre framställas genom elektrolys av vatten eller genom upphettning av kaliumklorat med magnesiumdioxid som katalysator.

OK?

0

Bo E

21 jan 2009 kl. 10:13

Igår gjordes 13062 klick.

0

Många klick kan det bli...

Helena i Lund

21 jan 2009 kl. 14:34

Plötsligt slog blixten ner i idiotanstalten, hahaha! Jag kan logga in på 16 datorer på jobbet, både personal- och elevdatorer! Det innebär ju att jag kan klicka en gång på varje iaf tills jag fått någon annan att göra det dagligen! Datorerna står utspridda över hela skolan, så jag får dessutom motion på kuppen!
Att jag inte kommit på detta tidigare… känner mej lite dum

0

Många klick kan det bli...

Meriona, Trollhättan

21 jan 2009 kl. 20:28

Smart Helena! :) Fast någon elev kan ju hunnit före förstås…

0

Boman

Joja

22 jan 2009 kl. 19:52

Det finns inte växter i havet?

Också ett klipp;
“70 procent av planetens syreproduktion kommer från havet och produceras av mikroskopiska planktondjur och växter.”

0

Boman

"JAS" Helsingborg

22 jan 2009 kl. 20:23

Men JoJa!! Förstod du inte mitt inlägg om salter och mineraler. Utan skog inget hav med 4% salthalt, vad händer då, jo om förändringen sker för fort vilket den tenderar att göra så står vi där med ett kloakdike, ja dike å dike det kan ju diskuteras och vad gör vi då??. Köp skog och det går även att ge pengar till dem som köper regnskog så gör det oxå. Här är en bra länk och man får myckwt regnskog för en hundring, jag har köpt för minst 1000:- på några år.

0

Boman

"JAS" Helsingborg

23 jan 2009 kl. 07:19

12782 klickade i går.

0

Boman

Boman

23 jan 2009 kl. 07:58

Det tar sig!

0

Klicka mera!

Boman

24 jan 2009 kl. 06:59

Igår gjordes 16422 klick.
Kom igen! Fler kan det bli, gjort min första för idag.

0

Klicka mera!

Helena i Lund

24 jan 2009 kl. 07:19

I dag blir det bara ett klick, men igår klickade jag på 13 datorer! 16422 är ju bra, men bättre kan vi!

0

Klicka mera!

Jan A, Uppsala

24 jan 2009 kl. 08:48

Anade att det var din insats som gjorde susen, Helena!.;)

0

Klicka mera!

Boman

24 jan 2009 kl. 16:42

Nu har jag jobbat klart, och klickat min andra gång för idag, ska starta de andra datorerna också, och klicka.

0

Boman

Joja

24 jan 2009 kl. 17:07

Det handlar inte om att skövla någon skog utan att återplantera. Alltså kommer det även i fortsättningen finnas mykorrhiza (både med träd, buskar och gräs) och lavar (vilka är mycket effektiva på att bryta mineral).
Som skogsbrukare vill jag naturligtvis har fortsatt avkastning på min areal, därför återplanterar jag. Något annat har jag inte råd med. Sveriges skogsareal har blivit större i takt med att spannmålspriserna har sjunkit. Som det är nu skulle ingen spannmålsodling i Sverige va lönsam utan EU-stöd. Så att vi bönder är bidragsodlare är ingen myt. De skulle inte löna sig annars, och knappt att det gör med bidragen. Så kan det inte fortsätta. Dessutom vill ingen betala för maten. Titta på hur “vår egen” organisation, Arla, gör. Så fort det blev lönsamt att bedriva mjölkproduktion och att några vågade satsa och kunde göra vins så sänker de ersättningarna så att vissa går på knäna.

Tror knappast på att havet skulle få för hög salthalt för att alger och sjögräs ska kunna växa. De skulle anpassa sig. Saltvatten är dessutom tyngre, det finns djuphavshålor där salthalten är betydligt högre. Även mer lättlösliga salter sedimentera med tiden.

Det bedrevs ett tag försök med att gödsla plankton med ett järnsalt vilket gav bra respons. Tyvärr för dyrt i förhållande till nyttan.

Nog om det. Jag anser att det är bra att spara skyddsvärd skog. Dock är klicket larvigt med tanke på hur otroligt lite det bidrar med. Jag skulle inte vilja va sponsor till en sida där samma person tittar på samma reklam flera gånger, där jag får betala för varje gång. Det ger inte något värde.

Köp träd istället. Med enbart klick är det dömt att skogen blir fälld och handpenningen är förlorad. Klantigt så in i helvete. Undrar vad de gjorde på mellanstadiets mattlektioner? Tur att jag inte gjort så, inte räknat innan ja köpt skog eller tagit på mig andra lån. Då hade min verksamhet varit likviderad för länge sedan.

Men egentligen är det ett statligt ansvar och de ser till helheten och prioriterar de viktigaste områdena. Med andra ord är detta område inte tillräckligt skyddsvärt, det finns andra områden med högre skyddsvärden.

0

Klicka mera!/Jan A

Helena i Lund

25 jan 2009 kl. 20:41

Hahaha, en ittebitte liten del av klicken var ju faktiskt mina, jag stör mej mest över att jag inte kom på detta tidigare! I runda slängar blir det 60 klick i veckan, mot tidigare ca 15!

0

Klicka mera!

Boman

26 jan 2009 kl. 06:13

Bravo Helena! Om alla var så kreativa så skulle målet nås lätt.
Här får vi starta om våra datorer och klicka på, för vi har bara tre.

0

Klicka mera!

Und Rande

26 jan 2009 kl. 08:20

Helena i Lund, jag undrar om du hinner med ditt riktiga jobb överhuvudtaget och gillar verkligen alla dina arbetskamrater att du ränner runt i datorerna.

0

Klicka mera!/Und Rande

Helena i Lund

26 jan 2009 kl. 13:00

Jag har väl lunchrast för tusan? ;)

0

Klicka mera!/Und Rande

Helena i Lund

26 jan 2009 kl. 15:50

Och dom får gilla det eller inte, dom har ju valet att själva börja klicka! Det tar tid att uppfostra 32 pedagoger, för att inte tala om rektorn! ;)

0

Klicka mera!/Und Rande

Und Rande

26 jan 2009 kl. 16:04

:)

0

Klicka mera!/Und Rande

"JAS" Helsingborg

26 jan 2009 kl. 21:06

Helena, du kan ju alltid idka lite utpressning på den övriga personalen, antigen lär de sig klicka eller så ger de dig 20:-/skalle att köpa träd för. För nu är det faktiskt dags att lätta på plånboken det är ju lönevecka, så kom igen nu.

0

Klicka mera!/Und Rande

Helena i Lund

27 jan 2009 kl. 13:04

I’ll spread the word! :)

0

Klicka mera!/Und Rande

Boman

28 jan 2009 kl. 07:47

Under 10 000 igår. Helena, var inte du på jobbet?

0

Klicka mera!/Boman

Helena i Lund

28 jan 2009 kl. 08:27

Jodå,men tuff dag o kort rast! Hann bara klicka på 6 datorer… Och idag blir det bara 2 klick hemifrån, har nog fått influensan :(

0

NadaL, Umeå

28 jan 2009 kl. 09:39

Visst, det är bra att vi klickar,men vi kan göra mera genom att köpa en tall.
Jag ska göra det.
Hur många av er har gjort det eller ska göra det???

0

Helena i Lund

28 jan 2009 kl. 11:34

Jag!

0

Meriona, Trollhättan

28 jan 2009 kl. 12:21

Jag har köpt 3 tallar och så julkorten.

0

Kerstin

28 jan 2009 kl. 19:01

Jag har köpt 1 björk och 4 tallar, julkort, musmatta och sedan har jag köpt en ruta med skog. Snart fyller jag år och ska bjuda mina släktingar och vänner på fest. Jag vill då inte ha några presenter utan gästerna ska bli erbjudna att ge ett bidrag till Ett klick för skogen. Målet är att jag ska köpa en till bit skog.
Jag ska också dela ut affischer i helgen. Jag ska sätta upp affischer på biblioteket och på universitetet. Jag vill så otroligt gärna att denna vackra skog räddas! Ha det så bra allihopa och fortsätt att klicka och skänk pengar. Jag brukar tänka på hur många onödiga saker man brukar köpa, då ens pengar kunde gå till att rädda den lilla natur som fortfarande finns kvar. /Kerstin i Västerås

0

Robban O-hamn

29 jan 2009 kl. 06:09

Var Helena i Lund på jobbet
i går tro? Många klick blev det.

0

Helena i Lund

29 jan 2009 kl. 06:52

Nä jag ska inte ta åt mej äran för mer än 2 klick… hemma med influensan. Bra klickat iaf, men vi kan ÄNNU bättre!

0

Boman

29 jan 2009 kl. 09:36

Krya på dig, har nyss haft eländet.
Vi andra får klicka dess mer.
Och ja, jag har också köpt träd.

0

"JAS" Helsingborg

30 jan 2009 kl. 00:47

Rekord eller? Igår gjordes 29 661 klick.

0

Helena i Lund

30 jan 2009 kl. 06:02

Dubblat från en dag till nästa, helt fantastiskt! Det får gärna öka i denna takten!

0

Meriona, Trollhättan

30 jan 2009 kl. 09:06

29.661 klick, herrejösses!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone