0 695 visningar

15 svar

Till Lena M. Rapportera

Alf Pallin

29 dec 2008 kl. 17:05

Jag har ingen GPS, tar ut kordinaterna via länskartor.
Klicka på länken nedan,
http://www.gis.lst.se/start.asp
klicka på Sveriges länskartor
välj län rutan uppe till höger
välj kommun i rutan som kommer upp
öppna tittskåp
zooma i kartan till rätt plats
klicka på symbolen med 2 pilar i vinkel
klicka sedan på önskad plats på kartan och kordinaterna kommer upp nederst på sidan.
Lycka till

0

Lena M

29 dec 2008 kl. 17:06

Tack Alf, skall försöka lite senare eller tidigt imorgon, sparar länken.

0

Irene A

29 dec 2008 kl. 17:09

Alfs förslag är bra, det brukar jag använda mig av ibland, men det går också att använda sig av Artportalens karta direkt:

Om du har gått in på “Rapportera” och ska registrera en ny fyndplats, väljer du “ny fyndplats”, zoomar in på kartan, klickar på den lilla blomman och sen på platsen på kartan. Då markeras platsen och du får koordinater i rutan till höger.

Om du har koordinater från GPS:en (eller länsstyrelsens kartor), har du även alternativet att skriva in dem där.

0

Jan A, Uppsala

29 dec 2008 kl. 17:09

Du har fått mail med råd!

0

svampstaff

29 dec 2008 kl. 18:11

Måste få säga att eniros kartor är grymt mkt.enklare.Bara att zooma in.Flygbild eller karta.Till vänster på kartan står koordinaterna, bara att välja system RT90 för X och Y kooordinater som artportalen kräver:)

0

Lena M

29 dec 2008 kl. 18:13

TACK till alla , jag skall verkligen försöka ( inte idag) och hoppas att jag får återkomma om det strular.
( minns ni problemen med att skicka bilder för några år sedan ) :o)

0

Irene A

29 dec 2008 kl. 18:28

Håller med om att Eniros karta är bäst, men även om Artportalens karta är mindre detaljerad, finns det en fördel med att använda den direkt:
Man undviker en felkälla som man kan råka ut för om man knappar in koordinaterna och slinter på tangenterna (eller läser fel). Jag vet, man kan kopiera och klistra in - men ifall man inte gör det..

0

svampstaff

29 dec 2008 kl. 18:32

Tycker eniro är suveränt:) Att man även kan zooma in och t.om klura ut specifika urskogar, se skillnad på löv och barrträd.Riktigt kul sysselsättning i vintermörkret.

0

Alf Pallin

29 dec 2008 kl. 19:34

Har kollat på eniro, fungerar mycket bra.

0

Lena M

30 dec 2008 kl. 10:14

Ja ni, nu är min rapport inlagd 3 ggr, puh!!!
Varför, jo jag fick hela tiden upp ett med. att det var fel start- sluttid, men när jag kollade så fanns de inlagda.

Det tar nog tid innan det här fastnar i minnesbanken, men skam den som ger sig, nästa steg kanske blir att bifoga bilder.

Jag hoppas att jag inte sabbat något, kanske går det att ta bort 2 av inläggen, men hur ???

0

Madde Småland

30 dec 2008 kl. 10:25

Hej Lena. Jag har själv inte testat att radera men om du går in på användarhandledningen och bläddrar ner till sid 28, “visa och ändra egna fynd”, så står det där hur man ska kunna gå till väga för att radera en fyndplats.
Lycka till.

0

NadaL, Umeå

30 dec 2008 kl. 10:46

Jag brukar först “looga in”,sedan trycka “visa fynd”,efter det trycka på “övriga inställningar”,där markerar jag mina obsar i kryssruta och trycker på “administrera fynd”.
Då får jag alla mina fynd.Om du vill ändra eller ta bort något,markera en eller flera kryssrutor trycker på ändra längst ner.Då kan du ändra texten eller ta bort det hela.
Lycka till!

0

Lena M

30 dec 2008 kl. 10:52

Tack Madde och Nadal,jag gör ett försök till innan jag bryter ihop. Inte nog med att det är nybörjarsvårt,  men rätt som det är så slocknar datorn och jag får börja om ifrån början. Känner huvudvärken kommer smygande, men skam den som ger sig. :o)

P.S Varför fick jag felmeddelande på start- och slutdatum tro, det var rödmarkerat, men rapporterna blev ju ( tyvärr ) inlagda D.s

0

Lena M

30 dec 2008 kl. 11:04

STORT TACK ! Nu kan jag de också !

0

Madde Småland

30 dec 2008 kl. 11:07

Grattis!
Såg att nu finns det bara en rapport kvar. Själv satt jag i 2 timmar igår innan jag lyckades få in min rapport. Men det blir nog lättare då övning ger färdighet. :)

0

NadaL, Umeå

30 dec 2008 kl. 11:16

Det kan bero på att du inte skrev sträck emellan. (tex 2008-12-30)Jag har inte läst istruktioner,men skriver alltid i startdatum när jag hittade fynd och i slutdatum när jag skriver det och har inte fått några felmeddelande än. :)
Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone