0 341 visningar

15 svar

Gå på tur

zingo

29 dec 2008 kl. 20:01

Har varit ute med kameran och förundrats.

0

zingo

29 dec 2008 kl. 20:03

Några till

Maffiga muren på sista bilden

0

missade ...

zingo

29 dec 2008 kl. 20:06

bilden på svampen som växer som en svamp ????
;-)

0

missade ...

anithau

29 dec 2008 kl. 20:47

Snygga bilder. Klibbtickan har runnit ut. Muren, den var maffig.
Var i Sverige bor du, månntro?
Ingen snö syntes.

0

zingo

29 dec 2008 kl. 21:07

Klibbticka var det, Tack!  - Jag kan inget om sådana -tyckte bara den var kul.
Muren är häftig, man kan lätt ligga tvärsöver den och den går nog upp över midjehöjd (om man är av medellängd)
Jag bor i Arvika ingen snö här inte, bara kallt just nu.. brrr..

0

svampstaff

29 dec 2008 kl. 21:22

Tjaba zingo!
Tror inte på klibbticka tyvärr!Bara vanlig fnösticka.Annars har alla här lurat mig?
Hittade en likadan igår som jag inte visade då, men slänger in den så anithaha kan verifiera den oxå  då?

0

anithau

29 dec 2008 kl. 21:48

Verifierat

0

Alf Pallin

29 dec 2008 kl. 21:56

Både svanpstaffs och zingos tickor är klibbtickor, ser ut att dom växer på granstubbar.

0

svampstaff

29 dec 2008 kl. 22:03

Där ser man:)
Bockar och viker mig för anithau1!
Trodde faktiskt inte det, fast den såg rolig ut.Såg massor, men trodde det var vanliga fnösisar…Men så är jag ju nybörjare oxå:)

0

Tina Nordberg Kolsva

29 dec 2008 kl. 22:06

Nog är det allt en klibbticka på Zingos bild. Härliga bilder.

0

svampstaff

29 dec 2008 kl. 22:06

Tack Alf!
JO det var några enstaka granstubbar bland bokstubbarna med sammetstickorna..

0

zingo

29 dec 2008 kl. 22:37

Min ticka satt på en granstubbe-
jag slarvar med att informera om sånt när jag bifogar bilder, men jag lovar att jag ska försöka bättra mig med info om växtplats och sånt. :0)
Men vad har jag fotat på bild nr 1?? Den verkar ju inte värst besvärad av kyla och is…

0

svampstaff

29 dec 2008 kl. 22:42

Så är det bara zingo:)
Man frustar hem, ivrig att delge alla sina alster.
Men noll respons,
Bara att gilla läget! Dom flesta tittar, men kommenterar inte, om det inte gäller den innersta kretsen.
Men heder åt Irene o Klas,Alf,Jan A som står ut med oss nybörjare, utan inbördes beundran.
Bara att ackseptera..

0

Hans Åke

30 dec 2008 kl. 10:56

har du varit i lövskog bild ett kan vara rynkhätta var det tvärådrer på undersidan.bild två vinterskivling bild tre raggskinn.

0

zingo

30 dec 2008 kl. 23:15

Mjaaee….okunnig är jag - men är bild 1 rynkhättor??. De var väldigt fint bruna och vid en första anblick kunde man snabbt tänka trattisar.(!!)
De växte dock på en gräsmatta mot skogskanten omgiven av mest granar ev. lite lövsly.
Nån mer som vill ge förslag?

0

Irene A

31 dec 2008 kl. 10:10

Jag tror att den första är trattnavling, Pseudoclitocybe cyathiformis (har också gått under namnet kaffebrun trattskivling). Arten uppträder bland gräs och löv sent på hösten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone