0 569 visningar

13 svar

Lavar o mossor?

svampstaff

29 dec 2008 kl. 23:15

Nyfiken som jag är, har jag studerat samtliga naturskyddsområden i östergötland!
Och finner till min förvåning att svamp har ingen högre prioretet?
Lavar o svampar, blommor får 99% av all uppmärksamhet?
Det bevisar ju bara mina misstankar om att egentligen ingen vet nånting? om förekomster mm ,mm
I merparten av områdena står att svamp ej är inventerad?
Men mossor och lavar har all prioritet? Är så mångga människor intresserade av mossor och lavar? kontra svamp?

0

Boman

29 dec 2008 kl. 23:27

Har nog inget svar i gemen, men själv finner jag alla tre och dessutom övriga växt- och djurvärlden mycket intressant.

0

svampstaff

29 dec 2008 kl. 23:31

Skrev fel? Lavar,mossor och insekter skulle det vara!
Men det verkar som om snyltbaggen osv.är mkt,mkt intressantare för vetenskapen, än en sketen svamp?
Kanske det vore ett bättre forum för mig?

0

svampstaff

29 dec 2008 kl. 23:38

Jo Boman!
Missuppfatta mig rätt.
Älskar naturen, har så gjort i 40år!?
Svampar ligger mig varmast om hjärtat, men är förvånad över intresset av lavar o mossor?
Antagligen lika förvånade över att jag oxå fiskar?
Lite förundrad bara, över att lavar och mossor står överst på priolistan i samtliga naturskyddsområden

0

RasBohlin

30 dec 2008 kl. 00:08

När far utbildades till biolog (någon gång på stenåldern), behövde han endast lära sig ett hundratal valfria svamparter och då var det ju förstås matsvamp det blev mest av…
Givetvis är merparten av dessa bortglömda trotts att han kan tala om vad varenda litet strå eller blad han går förbi heter på latin… Så det kan nog stämma lite det där med att växter anses “viktigare”...

0

svampstaff

30 dec 2008 kl. 00:15

Ja får nog den känslan:)
Eller det är bara att gå in på vilket område som helst i östergötland, så nämns knappt svamp?

0

Skogsfrun i Obbola

30 dec 2008 kl. 08:09

En praktisk aspekt är ju att man kan inventera lavar och mossor när som helst under året (om marken inte är snötäckt) och få en god bild av förekomsterna. De flesta svampar (utom fleråriga vedsvampar då) är ju däremot kortlivade och kan dessutom variera mellan olika år beroende på väder m.m. Det är helt enkelt svårare att göra en heltäckande svampinventering.

Sedan kan det ju också vara så att det funnits ovanligt många lav- och mossintresserade personer i just Östergötland som lyft fram dessa arter. Här i Västerbotten har jag ingen känsla av att just dessa organismgrupper skulle vara så överrepresenterade i skyddet. Vedsvampar torde nämnas betydligt oftare.

När det gäller kärlväxter däremot så har det mycket länge funnits många kunniga och intresserade personer, så skyddsvärda växtlokaler är nog klart överrepresenterade i skyddet.

0

Birgitta D

31 dec 2008 kl. 18:33

Lysings urskog är ganska så ordentligt inventerad. Gjorde ett projektarbete där för svampettan. Finns på länsstyrelsen. Hittar du inte den hör av dig vill minnas vi var där och tog kopior (arkivvara)

0

"JAS" Helsingborg

31 dec 2008 kl. 20:14

Skogsfrun har en viktig synpunkt, de flesta svampintresserade är det på “hobbynivå” och de få mykologer som finns i vårt land kan knappast hinna med allt det rör sig ju oftast om en väldigt intensiv period på 2-3 mån då “alla” svampar skall hinnas med undantagsvis då tickorna, skinnen och kanske några till som finns under längre tid. Så svampstaff det är bara att anmäla sig till Umé universitet och gå en kurs och ut och inventera, det är ett av mina mål men jag skyndar långsamt:) Gott Nytt År på er.

0

Jas

klas jaederfeldt

31 dec 2008 kl. 21:08

så lätt är det inte att inventera, många svampar fodrar en Mikroskopisk undersökning innan de får sitt rätta namn,  å det är inte bara att titta i mikroskopet för att få namnet, mycket läsning i fackböcker samt ev. kollande i ref,herbarier behövs
visst kan man inventera enklare svampar som t.ex kantareller å fnöskticka, men skall det vara en ordentlig inventering så är det mycke jobb bakom

0

svampstaff

31 dec 2008 kl. 21:16

Tjaba Klas! God fortsättning!
Att svamp är grymt svårt har jag fattat redan)
Men det som är svårt brukar ju intressera flera?
Därför är jag lite konfunderad bara.Men det gör inte mig nåt:)
Det gör det hela bara ännu mera spännande framöver..

0

svampstaff

klas jaederfeldt

31 dec 2008 kl. 21:39

ville bara försöka berätta att en kurs i Umeå inte räcker så långt

0

svampstaff

klas jaederfeldt

31 dec 2008 kl. 21:40

nytt år på dej själv oxå

0

svampstaff

svampstaff

31 dec 2008 kl. 21:58

Tror inte heller en kurs i umeå räcker. Men man kan ju alltid börja med att skapa sig en bred uppfattning om svampar, var/hur dom växer i naturen.Sen är man ju 46 och det är väl en priofråga vad man ska ägna tiden åt.Tycker det här är grymt kul iaf:) kanske t.om skaffar ett mikroskop:) vad det lider?
Kul det här i allafall:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone