Ursäkta frågan som inte hör hemma här men då jag förstår att de finns många kunniga på forumet så undrar jag.
Min stationära dator lever sitt eget liv med “mångahanda” problem och jag funderar på att skaffa mig en bärbar sådan knuten till en router som jag kan använda var helst i huset.
Kommer problemet att kvarstå iaf.?
Eller måste jag vara kopplad till 3G för att det skall funka ? Om, innebär det att jag får två abbonemangsavgifter att betala tills bindningstiden upphört på den stationära. Eller vet någon om det går att flytta över det till den nya datorn.
Blev det förståeligt, någon som kan skingra dimman åt mig ???
Hej
Om du skaffar en laptop och använder en router så kommer det inte att bli samma problem som med din stationära dator.
Jag vet ej vad du har för trubbel med din gamla men det går nog att lösa.
En andra dator som man surfar på via en router kostar inte mer än att surfa med en.
Om du har ett adsl modem så är det en baggis att koppla upp router till en laptop.Lycka till
Tack Hasse !
Min inte så gamla dator ( ca: 4år ) slår av sig flera ggr per dag och jag får starta om den iderligen, ibland försvinner alla ikonerna på skrivbordet och jag måste stänga av strömmen och sedan köra igång igen.
Vad för modem jag har vet jag inte, får väl kolla om jag hittar några uppgifter om den.
Har du eller någon några tips på bra bärbar laptop till ett vettigt pris ?
Tja min fru köpte en fujitsu siemens för 4700 för ett tag sedan och den funkar bra.
Att din dator stänger av sig kan betyda att den blir överhettad.Dammsug kylfläkten på baksidan.Har du något virus program som är up to date? Annars kan du ladda ner avg gratis från nätet.Det verkar skumt att ikonerna försvinner.
Vad heter dit modem? Borde stå på det.
Hej Lena!
Om du kopplar upp dig mot internet med modem som är anslutet till telejacket och kan använda telefonen samtidigt så har du ADSL-modem.
(Det finns något som heter ISDN också men jag vet ingen som använder det. Det är nog inte så vanligt.)
Du funderade på om du behövde 3G:
Det är nog bara om du vill ha mobilt bredband. Alltså om du vill kunna använda din bärbara även på på andra platser t.ex. på sta´n m.m.
Lycka till!
Det är inte roligt när tekniken krånglar:(
Hi, hi, ja detta med teknik men dammsuga skall jag göra, imorgon.
Det står ADSL 2 + 4-port Gateway under modemet ( Prestige 660H Triple play modem ? )
Virusprogm ja, men det verkar som om de borde uppdateras. Och det verkar som om jag skulle köra med papper och penna, men då fick jag inte vara med och kolla på svampguiden som är så trevligt.
Tack än en gång för råd och tips.
Jag har en stationär dator, den är 5 år, och en laptop som är 3. Laptoppen går på trådlöst från en router, har adsl-bredband till den stora datorn. Faktum är att det funkar bättre att surfa på laptopen än på den stora datorn. Bägge 2 är Fujitsu Siemens, modemet är Speedtouch, routern är en D-link, och leverantör Glocalnet. Jag betalar för adsl, men inget extra för internetuppkoppling till den bärbara, routern bara liksom splittar internettet i 2 datorer! Jag har helt själv installerat och fixat så att det funkar, något som andra kanske tycker är piece of cake, men för mej är det ett storverk! Om detta överhuvudtaget kan vara till någon som helst nytta har jag ingen aning om, jag tror inte jag har skingrat din dimma! :)
Ger du din dator någon service??
Rensa bort gammalt skit, cockis rester av avinstallationer och dylikt. Finns ett mycket bra gratisprogram som heter CCleaner för detta (svenska) går att att hämta hem på http://www.piriform.com.
Dammsuga är oxå ett bra råd, på de flesta datorer kan man ställa in i BIOS om datorn skall släcka ned vid en viss temperatur(kanske det som händer) för att skydda datorn. Ibland får man helt enkelt formatera om och köra in OP:et på nytt( loosar all data om du inte har någon backup)
Mvh Stefan
Hej lena!
Vi dammsög vår dator sedan slutade den att fungera,fick reda på i dataaffären att man inte ska damsuga för det bildas statisk elektricitet när man damsuger kommer inte ihåg vad de tipsade om för att ta bort den.
Ring till en liten privat dataaffär och fråga.
Det kan vara idé att starta datorn och trycka på F 11 då återställs datorn till ursprungsskick men ingen information försvinner. Att “difragmentera” sin hårddisk då och då är inte heller fel, rensa papperkorgen ta bort onödiga program helt enkelt rensa upp ordentligt. Jag har damsugit min dator flera gånger men så klart i avstängt läge, sladden ur altså, har funkat bra.
Tjena JAS, har du rensat mina flamuliner i vallåkra ??:)
Trycka på F 11 hjälper väl inte om man inte har ett BIOS som stödjer det. Har man “orginalwindows” kan man klart köra R “reparera” för att återställa eller köra senast fungerande konfiguration. Eller repa programmet från XP eller VISTA.
Helt ok Stefan jag åker och rensar alla Flummisarna i Vallåkra imorgon så är vi kvitt:) Nej då Stefan, jag var där för 2 veckor sedan och det blev 4 l. hattar men det var mycket på gång så det är nog dags att skörda igen. Jag har ett nytt ställe som jag skall inspektera så fort det bara går och jag har på känn att det kan bli mycket bra där. Åk du och skörda i Vallåkra innan det blir för sent. Och nu önskar jag dig ett riktigt Gott Nytt År. PS. Jag är ingen hejjare på datorer men det var de här åtgärderna som PC offic tyckte jag skulle göra på min dator.
Hej Lena M
Spara alla dina viktiga filer på en CD eller ett USB-minne så fort det bara går.
Om det händer något med hårddisken, så är de filerna räddade i alla fall.
Några frågor jag funderar över är:
Vilket operativsystem används?
Hörs fläkten hela tiden, har fläktljudet blivit starkare?
Man ska vara försiktig med att dammsuga datorfläkten.
En dammsugare är väldigt kraftfull, och driver upp datorfläkten i
alldeles för höga varvtal, datorfläktens lager hänger inte med.
Om man ändå vill försöka, stäng av datorn och dra ur 220 voltssladden,
håll sedan fast i ett fläktblad så att datorfläkten inte kan snurra.
Dammsug lite försiktigt med ett smalt munstycke.
Undvik att komma i kontakt med några andra delar inne i datorn.
Stefan HBG rekommenderade ett klart vettigt gratisprogram, CCleaner:
http://www.filehippo.com/download_ccleaner/
Klicka på “Download Latest Version” så laddas det ner.
Om din hårddisk vore en trädgård,
så är CCleaner trädgårdsmästaren som rensar ogräs.
Den tar inte bort virus, men mycket onyttiga filer som inte används.
Ett annat bra och tillförlitligt gratisprogram program är Auslogics Disk Defrag:
http://www.auslogics.com/en/downloads/disk-defrag/disk-defrag-setup.exe
Auslogics Disk Defrag defragmenterar eller om liknelsen tillåts,
krattar i ordning gångarna på hårddisken, så att de kommer i form igen.
Första gången man använder de här programmen, kan de få jobba en god stund.
Men sen är de mycket snabba att använda.
Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt.
Tack till alla snälla som kommit med råd om hur jag bör förfara, men jag känner mig osäker på om jag skall ge mig på detta själv.
Jag brukar rensa, tömma papperskorgen och uppdatera den ibland men sen blir jag osäker.
Har skrivit upp länkarna jag fått och skall se om jag fixar att gå vidare, börjar nog med att föra över på CD sånt som jag vill ha kvar.Än en gång,tack.
Nu har jag städat datorn enligt era råd och sparat bilder på CD, men hur spara dokument / favoriter ?
Hasse, du frågade vilket modem jag hade och där står ZyXEL.
Östgöten, Operationssystem ? Wnndows xp, är det det du menar ?
Ja fläkten hörs rätt bra men jag vågar mig inte på att dammsuga.
Iaf. så stängde datorn inte av sig en enda gång igår och den är betydligt snabbare nu. Om det är en tillfällig förbättring vet jag inte, men glad så länge det varar.
Självklart så måste en datorfläkt också rengöras, annars kommer den förr eller senare ta skada, överhettas. Torktumlare ska också rengöras ordentligt vilket många tycks slarva med. Det leder inte alltför sällan till brand i tvättstugor. Dra ut sladden på datorn o stick in t.ex. en tandpetare eller liknande för att förhindra att fläktbladet snurrar runt, precis som Östgöten beskriver.
Du kan dammsuga från utsidan.
Jag har själv ett zyxxel modem som jag via en router använder till 2 bärbara.
Ett bra antivirusprogram är gratisversionen av avg.sök på avg free download och installera.Då får du ett komplett skydd som uppdaterar sig själv.
Men om du gör detta så avinstallera ditt gamla skydd efteråt.
Nu skall jag lämna detta ämne ( tror jag ) men kan tala om att jag storstädade datorn igår, uppdaterade m.m och att jag har ett antivirusprogram installerat.
Har även tittat på datorer men funderar över helgen och förhoppningsvis gör slag i saken nästa vecka.
Som jag sa så fungerar den bra nu iaf. tack vare hjälpsamma personer här på forumet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.