Önskar er alla ett gott nytt svampår 2009. Jag hoppas att det blir än bättre än 2008, även om jag är otroligt nöjd med alla svampupplevelser i år! I kväll blir det rostade Karl Johan som tilltugg till Champagnen…Charles Heidsieck Blue Top är mycket god till krispiga Karl Johan ;=)
Kram till alla!
Hej Birgitta,
jag skär dem i tunna skivor, ringlar över en olja som jag har vitlök & lite salt i. Sen rostar jag i ugnen på 100 grader. ( detta gäller färska)
Frysta gör jag så här ( reducerar bort vätskan först): Steker dem i olivolja, vitlök och lite salt. (Teflonpanna)sen låter jag dem bli fasta. Sen lägger jag dem i långpanna och rostar dem färdigt i ungen på 75-100 grader. De ska bli knastertorra men EJ svarta.
På båda varianterna har jag lite flingsalt på innan servering/ vanligt går givetvis bra oxå. Det blir en bra kombination av nöt & vitlök ;=) urgott till Champagne eller en sval Chardonnay!
Birgitta, om du har fryst blandsopp så blir alla soppar goda så här..Smörsopp & björksopp blir smarriga men inte så nötiga ;=)
Jag gjorde “nötter” till jul med svamp, äggvita kanel ingefära honung och kardemumma till min mamma som är nötallergiker…funkade jättebra!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.