0 326 visningar

7 svar

Önskan om ett Gott Nytt!

Annette L, norr om Sthlm

31 dec 2008 kl. 10:31

Önskar er alla ett gott nytt svampår 2009. Jag hoppas att det blir än bättre än 2008, även om jag är otroligt nöjd med alla svampupplevelser i år! I kväll blir det rostade Karl Johan som tilltugg till Champagnen…Charles Heidsieck Blue Top är mycket god till krispiga Karl Johan ;=)
Kram till alla!

0

Annette L, norr on Sthlm

31 dec 2008 kl. 10:41

Oj oj, läste lite inlägg nu…det är ett tag sedan jag var här…nu får jag nog “på moppo” för att jag startade denna tråd ;=)

0

BirgittaD

31 dec 2008 kl. 11:05

Ingen fara. Jag undrar hur du rostar Karl Johan?

0

Annette L, norr om Sthlm

31 dec 2008 kl. 11:26

Hej Birgitta,

jag skär dem i tunna skivor, ringlar över en olja som jag har vitlök & lite salt i. Sen rostar jag i ugnen på 100 grader. ( detta gäller färska)

Frysta gör jag så här ( reducerar bort vätskan först): Steker dem i olivolja, vitlök och lite salt. (Teflonpanna)sen låter jag dem bli fasta. Sen lägger jag dem i långpanna och rostar dem färdigt i ungen på 75-100 grader. De ska bli knastertorra men EJ svarta.

På båda varianterna har jag lite flingsalt på innan servering/ vanligt går givetvis bra oxå. Det blir en bra kombination av nöt & vitlök ;=) urgott till Champagne eller en sval Chardonnay!

0

Annette L, norr om Sthlm

31 dec 2008 kl. 11:32

Birgitta, om du har fryst blandsopp så blir alla soppar goda så här..Smörsopp & björksopp blir smarriga men inte så nötiga ;=)

Jag gjorde “nötter” till jul med svamp, äggvita kanel ingefära honung och kardemumma till min mamma som är nötallergiker…funkade jättebra!

0

Tanja i Gagnef

31 dec 2008 kl. 12:56

Jag önskar också alla ett gott nytt år!
Anette - jag sitter här och känner hur det vattnas i munnen, dina rostade soppar låter supersmarriga! Har du provat att göra det från torkad svamp? Jag torkar alla mina soppar nämnligen!

0

Annette L, norr om Sthlm

31 dec 2008 kl. 13:23

Nix det har jag inte, men det ska inte vara något problem, kanske ha lite lite sötma på dem, men jag använder bara de riktigt små till att torka för att ha dem till lyx…

0

BirgittaD

31 dec 2008 kl. 18:28

Tack skall jag prova. Har bara torkade men det måste fungera efter blötläggning och bortkokning av överstående vätska. Blötläggningsvattnet tar jag i en sås lol. Hinner inte i kväll dock men det kommer ju flera.
Tror du det funkar på sandsopp också har massor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone