0 809 visningar

20 svar

Oj vad galla idag!

svampstaff

1 jan 2009 kl. 17:32

Har aldrig sett så mkt. plattickor med gallbildningar??
Och klibbtickor mm.mm
i Stjärnorpsravinen, bland ek och bok:)

0

svampstaff

1 jan 2009 kl. 17:35

Och fler. Det fanns säkert ett 50-60-tal på bara 200meter?

0

svampstaff

1 jan 2009 kl. 17:38

Klibb o klabb..

0

svampstaff

1 jan 2009 kl. 17:40

:::

0

svampstaff

1 jan 2009 kl. 17:42

Musslingar bl.a

Rodhodendron i skogen

0

svampstaff

1 jan 2009 kl. 17:44

??En knallgul ticka som tyvärr inte gick att nå ute i vattnet:(

0

"JAS" Helsingborg

1 jan 2009 kl. 19:48

Det du, det var en givande utflyckt med några olika tickor. Den gula kan vara samma som jag hittade för ett tag sedan, den var antagligen angripen av någon parasit. Får se nästa vecka om Sven-Åke har afft tid att kolla den och så skall jag försöka få iväg ett ex till Klas som jag lovat.

0

svampstaff

1 jan 2009 kl. 19:55

:) Otroligt intressant ravin! Bara ett stenkast från Motala ströms ravin:)
Får väl ta sjöstövlarna ut till tickan den gula…

0

klas jaederfeldt

1 jan 2009 kl. 19:59

är ingen entomolog, men jag tror att det du har på dina första bilder inte är gallbildningar utan det är insäktsskit

0

anithau

1 jan 2009 kl. 20:24

Jag kände också samma tveksamhet när jag så de första bilderna.

0

svampstaff

1 jan 2009 kl. 20:49

Ja dät ser man?
Då var det mkt.insektsbajs i den ravinen på alla plattickorna?

0

Irene A

1 jan 2009 kl. 21:04

Plattickan är flerårig, och jag tror att det är gamla gallor..? galler..? gallbildningar, i tidigare års porlager.

0

svampstaff

1 jan 2009 kl. 21:10

Ja DET köper jag Irene:)
Tack så mkt.

0

NadaL, Umeå

1 jan 2009 kl. 21:55

Du hade roligt i skogen,ännu roligare när man som amatör gissar rätt.
Känner igen känslan.

0

svampstaff

1 jan 2009 kl. 22:29

Har alltid roligt i skogen Nadal:)
Gallbildande tickor hittar jag ofta, sen i vilket stadie dom är oroar mig inte särskilt mkt:)
Bara kul att hitta nya lokaler hela tiden.

0

NadaL, Umeå

1 jan 2009 kl. 22:33

Ja, jag vet. :)

0

jag hade fel

klas jaederfeldt

5 jan 2009 kl. 20:30

det var inte bajs som jag trodde, men heller inte gallbildningar av gallmyggan Agathomyia wankowiczi.

Jag bad Bert Gustavsson på NRM Entomologiska avd, titta på bilderna å här är hans svar

Hej Klas!
Har kläckt angrepp på tickor från Ekhagen som är identiska med bilden och det var snedbandad svampmal, se http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/m/morophaga_choragella.html
Det finns emellertid även harkrankar som åstadkommer liknande spår men mest sannolikt är det ovannämnda art.
/Bert

Skickat: den 2 januari 2009 15:52
Till: Bert Gustafsson
Ämne: fråga

Hej Bert, hoppas allt är bra efter julmaten, på svampguiden har det kommit bilder som en del tror är gallbildningar, jag misstänker att det är gnagspår efter någon insekt kan du titta å låta mej veta http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=133582&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&15

Klas jaederfeldt

klas@jaederfeldt.com

gott nytt år också

0

jag hade fel

"JAS" Helsingborg

5 jan 2009 kl. 20:39

Bra Klas! Nu har jag/vi fått lära mig/oss något igen och det var roligt, har sett samma på Platticka på Söderåsen och då var kameran utan batterier men nu vet jag:)

0

jag hade fel

svampstaff

5 jan 2009 kl. 21:15

Kan det inte vara flugbajs då? Från den gula flugan:)
Man vet ju inte vad den ätit?
Svamp kanske..

0

jag hade fel

"JAS" Helsingborg

5 jan 2009 kl. 21:53

Mycker bajs för en så liten rackare. Bilden från Anitha.

0

jag hade fel

svampstaff

5 jan 2009 kl. 22:00

Jo jag har sett den oxå:) på bild!
Bra att Klas frågar ematologen eller vad han är, så får vi kanske veta. Bra med envisa gubbs ibland:)
Har bestämt att jag ska dit imorrn igen, skulle bli +5 och måste fota den förvntade saffranstickan??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone