0 2362 visningar

38 svar

Artportalen

Lena M

3 jan 2009 kl. 11:06

Tänkte försöka lägga in en ny rapport med bild ( rosenfingersvampen )men det blir stopp. Måste jag reg. inlägget först och sedan bifoga bild, hur gör ni ?

0

Madde Småland

3 jan 2009 kl. 11:10

Ja du måste reg inlägget och efter det kan man lägga in bilder. Kommer inte ihåg hur jag gjorde men det står med i pdf filen. Jag ska kolla upp och se om jag kan skriva upp det kortfattat om ingen annan hinner före med att förklara hur du ska göra. :)

0

Madde Småland

3 jan 2009 kl. 11:40

Får se om jag kan få det begripligt. Först registrera du ditt fynd.
klicka på fliken “visa fynd”, sedan “övriga inställningar” efter det “mina obsar”. Klicka på “administrera fynd”.
Nu bör du ha en lista på de fynd du lagt in. Klicka på bildikonen längst till höger på det fynd du vill ha bild på. Klicka på “bläddra” och leta fram bilden du vill ladda upp, dubbelklicka på bilden. Skriv in bildtext om du vill ha det. Klicka på knappen “ladda upp”.
När bilden laddats upp så visas den nedanför i förminskad storlek.

Det går att lägga in fler bilder och då gör du allt igen ifrån “bläddra”

Om det inte blev begripligt så öppna “användarhandledning.pdf” och bläddra ner till sid 28-29. Där står hur du ska göra.

Lycka till!

0

Lena M

3 jan 2009 kl. 12:23

Okey, jag skall göra ett försök under helgen, tack Madde.

0

Lena M

3 jan 2009 kl. 14:24

Yes , nu har jag lyckats att rapportera vinterskivling och rosenfingersvampen , båda med bilder. Tänkte att jag skulle ta två till. fransad jordstjärna och scharlakansröd vårskål, ingen av dem finns i artportalen och den sistnämda fanns det ju så rikligt av i våras, hur kommer det sig ?

0

Irene A

3 jan 2009 kl. 14:30

Grattis! Första bilden av rosenfingersvamp i Artportalen!

Prova att skriva in fransig jordstjärna (eller Geastrum fimbriatum) och scharlakansvårskål (Sarcoscypha austriaca), det är de namn som finns på arterna.

0

Lena M

3 jan 2009 kl. 14:37

Jag har provat båda arterna med svenska namn men inga träffar, tycker det är lite märkligt. Nu tar jag en paus och testar senare med de latinska namnen.

0

Irene A

3 jan 2009 kl. 14:55

Märkligt, jag får fram 70 fynduppgifter på scharlakansvårskål och 211 på fransig jordstjärna.

Du kanske inte klickade bort årtalet 2009? Det året har det inte gjorts några fynd än.

0

Jan A, Uppsala

3 jan 2009 kl. 15:18

Artportalen är otroligt illa skött och det finns inget system i många av galenskaperna.
Några exempel;
Ett sätt att söka t. ex. de giltiga svenska namnen är att bara klicka på ‘visa fynd’ och pröva sig fram. Söker man på “kantarell” eller “kantareller” så kommer alla såna fram, men “taggsvamp (-ar) går inte, “vårskål (-ar) inte, “jordstjärnor” funkar men inte “jordstjärna”.
Jag tycker det är alldeles enastående DÅLIGT - särskilt när man inte ens kan presentera en artlista.

0

Lena M

3 jan 2009 kl. 15:48

Ja inte är den lätt inte. Nu hittade jag båda arterna om jag skrev fransig ist. för fransad och scharlakansvårskål ist. för scharlakansröd…...
Och så det att man måste “spara”  inlägget innan man kan infoga bild.
Kanske att jag gör fel men så har jag gjort , jag förstår att många drar sig för att rapportera, lite krångligt är det allt.
Nu har Jan A varit så bussig så att han skickat mig uppgifter hur jag skall förfara, utan dem har jag nog inte klarat det,

0

Irene A

6 jan 2009 kl. 17:24

Jaa Jan, det finns mycket i övrigt att önska när det gäller artlistan och sökmöjligheter. Det borde finnas möjlighet att göra sökningar även i substrat- och kommentarfält t.ex.

Fick en ingivelse att puffa upp tråden…
Kanske någon sitter inne med svar på frågan om den obefintliga artlistan?
Kommer Funga Nordica att ligga till grund för kommande uppdateringar, och vad händer med svenska svampnamn på nya arter etc?

0

Michael Krikorev

6 jan 2009 kl. 21:07

Hej!

Det ligger delvis på mitt bord att se till att den nya artlistan för svampar kommer in i Artportalen. Artdatabankens taxatabell är uppdaterad i enlighet med Funga Nordica, men ascomyceter, skinnsvampar och tickor m.fl. är inte uppdaterade på ett tag.

Anledningen till att uppdateringen har dragit ut på tiden är att Artportalen i dagsläget inte har helt optimal hantering av synonymer, och många synonymer saknas. Skulle man efter en uppdatering t ex rapportera Hygrophorus melizeus (i äldre tolkning) med avsikt att rapportera björkvaxing så skulle rapporten kunna hamna fel eftersom namnet H. melizeus numera avser äggvaxing (f.d. karstenii). I Artportalen 2 (klar våren 2010) kommer detta förhoppningsvis att lösas genom att rapportören blir uppmärksammad på ev. förändrad namnsättning, nya tolkningar av gamla namn etc. för att undvika dylika fel, men en sådan funktion är inte prioriterad i nuvarande Artportal.

Förhoppningsvis kommer en ny namnlista att ligga uppe på Artportalen under vinter/våren.

Jan A: Om du väljer Villkor: “Innehåller” (istället för “Börjar med”) i rullisten så får du träffar om du söker på “jordstjärna”, “taggsvamp” och “vårskål”, men eftersom de vetenskapliga indelningarna av svampar inte alltid överensstämmer med de svenska gruppnamnen så är det svårt att få ett bra sökverktyg på svenska. Säkrast är att söka på det vetenskapliga släktnamnet för att få upp en artlista över släktet.

0

svampstaff

6 jan 2009 kl. 22:18

Ska man öka intresset för svamp hos allmänheten, att gemene man kan rapportera sällsyntheter, är artportalen ett mörker!
Artportalen och annat, är bara till för gräddan, dom som verkligen är riktigt kunniga. Så skapar man inget allmänintresse för rapportering.

0

svampstaff

klas jaederfeldt

6 jan 2009 kl. 22:55

det ligger något i vad du skriver, men samtidigt så kanske det bara är “gräddan”  som skall rapportera in, för det gäller ju att svamparna skall vara rätt bestämda, jag har en längre tid tyckt att Artportalen kanske inte är något att ha ,efterson vem som helst kan rapportera in vadsom helst, har länge försökt få de som vill rapportera in sina fynd att sända dem till något off. herbarium, där vem som helst kan gå in å kolla om det är rätt svamp till det namnet

0

svampstaff

klas jaederfeldt

6 jan 2009 kl. 23:06

tillägg:
det finns naturligtvis ingen anledning att tvivla på om någon rapporterar Kantarell (men kanske inte gul kantarell :-)) vad jag menar är att det finns hur många som helst svampar som man kan ta fel på, och som behöver en grundligare mykologisk undersökning för att få rätt namn.

jag kan tänka mej att det kanske kommer en rapport om att det finns Fjällsopp på Kebenikajse snart (trots att den är en bokskogsart som nästan bara är sedd i skåne)

0

Klas!

ElisabethJansson

7 jan 2009 kl. 12:00

Väldigt bra skrivit Klas,jag har också funderat på att vem som helst kan registrera fynd och då blir inte Artportalen tillförlitlig!
Jag har inte brytt mig om att lära mig registrera,men om det är sällsynta fynd så kanske man kan lägga till om det finns någon mykolog som har varit med och bestämt arten.

0

Registrera mera!

Skogsfrun i Obbola

7 jan 2009 kl. 12:08

Jag tycker det är bra om det registreras så mycket som möjligt! Sedan är det upp till var och en att bedöma tillförlitligheten. En helt udda notering av en okänd person kan man ta mindre allvarligt på än om man vet att en expert har varit inblandad. De som är aktiva och kunniga blir ju snart kända i sammanhanget.

Och redan nu kan man ju ange om någon annan kunnigare person bestämt fyndet.

För övrigt har jag mer än en gång varit med om att även riktigt stora tickexperter har haft olika åsikter om bestämning av en art. Så ett skeptiskt förhållningssätt kan vara sunt även när det gäller rapporter från personer som borde veta.

Att ta belägg och spara i herbarium är förstås det allra bästa, så att man faktiskt kan kontrollera uppgifterna i efterhand!

Men rapportera så mycket som möjligt! Inte skulle vi ha haft den kunskap om fågellivet i Sverige som vi har nu om bara professionella ornitologer hade fått sina fynd registerade.

0

Registrera mera!

gunhild i Kåddis

7 jan 2009 kl. 12:42

Jag håller med skogsfrun. Rapportera mera! Trodde att någon i efterhand kollar vad man lägger in där, är det ingen kontroll? Det är ju också bra att man nu kan lägga in bilder, då syns det ju om det är helt galet.

0

Registrera mera!

Irene A

7 jan 2009 kl. 13:11

Kan bara instämma med Skogsfrun och gunhild!

Belägg på allt är orimligt att begära, eftersom herbarierna skulle bli översvämmade, och bara en bråkdel av alla fynd som görs, skulle bli kända.

Självklart ska man också skicka kollekter till herbarierna, särskilt av kritiska arter, såna som är sällsynta, svårbestämda eller hittade på oväntade ställen, men det gör inte fynduppgifterna mer sanna för det.
Vid herbarierna registreras kollekterna med de uppgifter som står på etiketten - och de får inga koordinater att placera på en karta heller.

Att skicka belägg till herbarierna kan inte ersätta rapportering via Artportalen eller vice versa, däremot kan möjligheten att bifoga bilder i Artportalen vara en bra hjälp att bedöma riktigheten av en fynduppgift. Där kan alla lämna kommentarer till andras fynduppgifter, det är en form av kontroll.
Mer kontroller kommer säkert efterhand - i de fall någon känner behov av att ifrågasätta uppgifter. I Artportalen finns mailadress till rapportörerna, det är bara att maila och ställa de frågor som behövs.

0

Registrera mera!

Lena M

7 jan 2009 kl. 13:29

Rapportera eller inte ?

Klas tycker att man skall sända svamparna för artbestämning till något herbarium, då skulle de få att göra.Och skulle bara ” gräddan” få rapportera blev det nog en mager lista.Jag kan förstå Klas om det gäller svårbestämda arter, men   ex.vis svart- och rödgul trumpet, vit hattmurkla,m.m, m.m där har jag svårt att tro att någon kan ta miste.
Och som Gunhild skriver, inlägg med bild är väl inte fel, då kan ju besökare se om fyndet är korrekt.
Som sagt, nu blir jag tveksam till artportalen !

0

Registrera mera!

Skogsfrun i Obbola

7 jan 2009 kl. 14:07

Eftersom jag är en person med många intressen kan jag jämföra med hur det fungerar på kulturområdet. Jag la ned en otrolig massa tid på att kartlägga den gamla landskapsgränsen mellan Ångermanland, Västerbotten och Åsele lappmark och skrev sedan en bok om det. Jag återfann gränsmärken som var helt bortglömda men som riskerar att förstöras av skogsmaskiner och liknande. Ändå finns det ingen möjlighet för mig att få in det i något register.

När det gäller det register som vore aktuellt i detta fall, nämligen fornlämningsregistret, är det nämligen just bara “gräddan” som kan lägga in uppgifter. Ett fåtal personer i varje län. Det spelar ingen som helst roll hur bra belägg jag har för det jag säger och hur väl jag har dokumenterat mina fynd - någon av länsmuseets arkeologer måste lik förbaskat ut och granska dem innan uppgifterna kan läggas in i ett register. Det säger sig självt att de har mycket annat att göra och att detta knappast kommer att bli av. Nu har jag publicerat alltsammans i en bok, men det vore så otroligt mycket bättre om fynden fanns i ett allmänt tillgängligt register. Då skulle ju t.ex. Skogsvårdsstyrelsen vid en avverkningsanmälan kunna se att här finns något som måste tas hänsyn till. Nu är det ren tur om de gamla gränsmärkena får finnas kvar.

Så jag är otroligt tacksam för Artportalen, trots fel och brister! Tänk att alla uppgifter kan komma in och bli tillgängliga för vem som helst! Jag tycker det är helt fantastiskt.

Men så har jag också varit med sedan den tiden då allt man kunde göra var att rapportera in rödlistade arter till Artdatabanken (på papper), utan att någonsin kunna titta på vilka andra uppgifter som låg i databasen.

Jag förstår inte din tvekan, Lena M! Rapportera mera!

0

IreneA

Elisabeth jansson

7 jan 2009 kl. 19:28

Hej!

När jag har rapporterat på listor som jag vidarebefodrat till Skövde svampklubb som i sin tur vidarebefodrat det till Stridvall eller Göteborg så har de aldrig tagit emot en rapportering om inte kordinaterna varit med,kommun,socken,län m.m.
På senare år har det även efterfrågats foto av sällsynta arter,och svampen i torkat skick utan den faktan kommer inga svampar att herbareras,så det du skriver förstår jag inte riktigt vad du menar.

Vad jag menar är att vissa människor “tar för lätt” på artbestämningen och inte inser att det måste mikroskoperas och vissa arter räcker inte bara med det utan att man måste följa dem under hela växttiden ex,släktet Ramaria.
Vissa människor är noggranna och väljer att kanske inte rapportera en art när man inte är 100%säker,medans andra tycker att det inte har så stor betydelse.
Men arterna kommer oftast tillbaka om skogen får finnas kvar och då kan man ta belägg för tveksamma arter ett annat år!

0

svampkomitten

klas jaederfeldt

7 jan 2009 kl. 21:30

när jag var med i Artdatabankens svampkommite, så togs det upp på mötena vilka svampar som vi ville ha med som rödlistade.

de från artdatabanken som hade skött underlaget, sa att det har hittats ca. xxxxx fynd av arten i sverige,dessa siffror tog de fram från vad som rapporterats till artdatabanken och artportalen.

vad det gäller siffrorna från artdatabanken så finns det hur många dubletter och tripletter som helst.

siffrorna härifrån samt de ifrån artportalen vet man inte om det är rätt art.

troligtvis har artdatabanken felaktiga siffror på vad som är funnet, men det är efter dessa siffror som arten blir placerad i en bestämd rödlisteklass,

antagligen är det rätta antalet betydligt lägre.

en art som jag vet att jag protesterade mot (utan att vinna gehör) var gropticka, i de flesta böcker står det att den har gropar i porytan och smakar bittert, något som stämmer bra med den mycket vanligare arten bitterticka, jag vet att jag på rixmuseet verkligen minskade antalet fynd av Gropticka till att vara bitterticka.

liknande fel kan man nog hitta även bland andra arter.

därför tycker jag det är fel att vem som helst kan rapportera i sällsynta svampar, vet av egen erfarenhet hur mycket “glädjebestämmningar” som Södertälje svampklubb trodde sig hittat en gång i tiden , som tur var så fanns Åke Strid på Riksmuseet och kunde berätta för oss hur fel vi haft

0

svampkomitten

klas jaederfeldt

7 jan 2009 kl. 21:32

glömde att skriva att ingen från artdatabanken kollade fyndens riktighet, utan det svaldes med hull å hår

0

Elisabeth

Irene A

7 jan 2009 kl. 21:42

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt? Jag har aldrig hört talas om att herbarierna kräver vare sig foton eller koordinater för att ta emot kollekter. Det är i och för sig glädjande om man har insett att en bild av fyndet är lika viktig som de torkade svamparna. Men hur görs den synlig för allmänheten..?

Stridvalls inventeringsarbete och kartläggning av fynd är väl egentligen den verkliga föregångaren till Artportalen(!) Det är mycket tack vare deras initiativ till riksinventeringen som startade under 80-talet, som många svampintresserade kom igång med att göra fyndlistor från sina utflykter. Att alla dessa nu kan samlas på ett och samma ställe är något som alla inventerare har sett fram emot. Tja, med några undantag då (nämner inga namn..).

0

Elisabeth

klas jaederfeldt

7 jan 2009 kl. 21:57

riksmuseet varken kräver foton eller kordinater, men om det finns med så är det jättebra
ju mer uppgifter som kan lämmnas om ett fynd till etiketten , gör den bättre

0

Elisabeth

klas jaederfeldt

7 jan 2009 kl. 21:59

och om alla sänder in allt till herbarierna så får dessa mycket svårt att hinna med,och måste nyanställa för att göra det, och i dessa tider då jobb är sällsynta så är det väl bara bra

0

Elisabeth

svampstaff

7 jan 2009 kl. 22:40

Varför ska allt vara så krångligt?
Hittar man en sällsynt svamp, så lägg in koordinaterna på fotot..Ganska enkelt att kolla då..Ett tips bara.

0

Svampstaff

Irene A

8 jan 2009 kl. 07:05

Fiffigt! Till min nästa kamera får jag önska mig inbyggd GPS, då blir det inte krångligt alls.

0

Klas

Skogsfrun i Obbola

8 jan 2009 kl. 07:54

Det du nämner om hur Artdatabankens svampkommitté hanterar fynden från Artportalen tycker jag säger mer om brister hos kommitténs än hos Artportalens. Källkritik behövs!

0

Klas

Skogsfrun i Obbola

8 jan 2009 kl. 07:56

Stryk ett par genitiv-s i mitt senaste inlägg så blir det lättare att läsa.

Om koordinater, förresten: ange inte bara koordinater, skriv alltid en hyfsat förståelig lokalbeskrivning också! Systemen för koordinatangivelser förändras nämligen lite då och då!

0

Skogsfrun i

Lena M

8 jan 2009 kl. 08:19

Jodå, jag skall fortsätta att rapportera svampar ( med bild ), har inte den funktionen som svampstaff visade med namn och kordinationer på fotot men de finns ju i rapporten.
Funderar på Gyllenskivlingen jag såg tidig höst och i sådana mängder, där kan jag ju bara höfta antalet eller skriva area, eller hur gör man ?

0

Lena M

Irene A

8 jan 2009 kl. 08:40

Vill du göra det enkelt behöver du varken skriva in antal eller area när det gäller svampfynd. Dom fälten är i första hand anpassade för kärlväxtinventering, då det kan vara viktigt att veta hur rikligt en art förekommer på en lokal.

När det gäller svampar, varierar fruktkroppsbildningen från år till år och säger egentligen inget om hur livskraftigt eller utbrett mycelet är.

0

Lena M

Lena M

8 jan 2009 kl. 08:58

Tack för de, det underlättar. Det är ju likadant med toppmurklorna som fanns i sådana mängder, luddfingersvamparna var också svårräknad, liksom alla rödgula trumpeter.
Roligast är att hitta sällsynta !
Undras om det var rödkrös jag såg eller ” trodde ” ni bara. Sådana fynd rapporterar jag inte in för det verkar osäkert.

0

Mycket läsvärt!

ElisabethJansson

8 jan 2009 kl. 11:26

Det är mycket läsvärt i den här tråden,saker som jag själv inte tänkt på!

Bra tips Svampstaff om att skriva kordinater på korten länk till bra karta enkelt att hitta kordinater http://www.gis.lst.se/lanskartor/

För längesedan när jag hade kontakt med Åke Strid så sa han att de aldrig mikroskoperade en svamp på naturhistoriska om man inte visste exakta fyndplatsen!

Jag vet varför jag alltid lämnat koordinater och det beror på att jag bara rapporterat sällsynta svampar.
Men efter min erfarenhet förra året så ska jag sluta med det också.
Jag har haft med folk från länstyrelsen och skogsstyrelsen som tagit koordinater med GPS och skogen har ändå blir stämplad för avverkning,trots växtplats för violgubbe.
Nu hjälpte ju ni till på forumet så att växtplatsen blev bevarad.

Om man tar så mycket egen tid att fylla i blanketter och kordinater och så struntar ändå myndigheterna i att lägga in kordinaterna i sina datorer,då kvittar det hur mycket sällsynta arter det hittats om inte staten registrerar våra fynd!

Jag har alltid inventerat sällsynta arter och det är en slump att det blev så, för i området där jag bor finns det mycket sällsynt som växer.

Jag tänker bara i fortsättningen registrera fynden med min kamera och njuta av dem så länge skogen finns kvar.

Att inventera vanliga arter är också viktigt och även om skogen huggs ner,så finns det dokumenterat för framtida forskning.
Att se hur svampar sprider ut sig i ett område, om man har gått där i många år är också intressant!

0

Mycket läsvärt!

Skogsfrun i Obbola

8 jan 2009 kl. 16:34

Var och en gör naturligtvis som den vill. Men för min del tycker jag att det är tragiskt när folk inte rapporterar vad de känner till om förekomster av sällsynta/hotade arter. Då finns det ju inte ens en möjlighet att länsstyrelse/SVS osv. tar någon hänsyn till dem.

Firmor som jobbar med att göra miljökonsekvensbeskrivningar, skötselplaner osv. brukar också ha för vana att titta i Artportalen (åtminstone de firmor som jag har jobbat åt). Uppgifterna där kan t.ex. utgöra underlag för fördjupade inventeringar.

Personligen har jag också stor glädje av att få ta del av andras uppgifter. Exempelvis när jag själv hittar en ovanlig art och vill veta mer om dess förekomst. Floror är ju sällan lika aktuella.

Så jag tycker det är jättetråkigt när kunniga människor inte har lust att dela med sig! Men som sagt, var och en gör ju som den vill.

0

Skogsfrun i Obbola

Elisabeth jansson

8 jan 2009 kl. 16:47

Om ditt inlägg är riktat till mig så kan jag berätta att i Gullspång bildades Mykologiska föreningen 1980 jag har nästan varit med från början.
Vår svampklubb lades ner för ett par år sedan men vi rapporterar fynd fortfarande från vår kommun det är jag och en kunnig person till och så har vi hjälp från Skövde.

Men när det gäller att rapportera till Skogsstyrelsen så har jag gett upp och det var droppen när träden var stämplade i höstas och sålda,tack vare peppning på guiden här så är växtplatsen bevarad.
Om jag inte sjäv hade smärtproblematik så skulle jag ta tag i det här problemet,men jag orkar faktiskt inte,jag blir bara besviken när man lägger ner en massa arbete och så kommer maskinerna ändå för att man inte lagt in hotade arterna och när jag påpekar efteråt att i den avverkade skogen så växte det namn på sällsynta arter så blir kommentaren jaså var det där!

En markägare har ju viss skyldighet att spara bestånd av sin skog vid avverkning, och senaste markägaren blev mycket stolt över att ha något sällsynt i sin skog.
Men alla är inte av den åsikten!

0

Mycket läsvärt!

Irene A

9 jan 2009 kl. 09:16

Det finns flera aspekter på det här med rapportering av svampar. När det gäller rödlistade arter har det funnits en inställning hos många som sysslar med naturvård, att det har varit bäst att hålla uppgifter hemliga, dels för att undvika att “samlare” besöker lokalerna, dels för att inte skrämma upp skogsägare som absolut inte vill ha några rödlistade arter på sina marker och riskera restriktioner när det gäller avverkningar.
För min del håller jag med Skogsfrun om att det är bättre ju fler fynduppgifter som blir kända, det är först då som man kan bedöma vilka arter som verkligen är hotade, och de som är naturvårdsansvariga inom t.ex. skogsbruket kan inte skylla på att de inte visste något när uppgifterna är offentliga.
Det verkar också som om inställningen har svängt åt det hållet, åtminstone redovisar länsstyrelserna det mesta öppet nu.

Sen skulle jag också vilja ta ner förväntningarna och tilltron till herbariesamlingar en aning. Jag tror att många skulle finna det intressant att besöka ett sånt ställe och titta på vad som registreras, artbestäms, och hur det går till. Emellanåt får de besök av experter på olika arter eller artgrupper, som undersöker svamparna och reviderar namnen på dem. Det är rätt kul att se hur dessa namn kan variera beroende på vem som har gjort revideringen..

I många fall har jag större tilltro till artbestämningar som har gjorts av folk med fälterfarenhet (såna som vet hur svamparna brukar se ut i färskt tillstånd, vet hur de växer, har kunnat lukta och känna på dem), än till de experter som bara har tillgång till torkat material och ibland inte haft något annat att tillgå än statistisk sannolikhet för att avgöra om en svamp ska få det ena eller det andra artnamnet.

Jag anser att herbarierna tjänar ett helt annat syfte än Artportalen, och kan definitivt inte ersätta den bredd som den stora allmänheten tillför om alla rapporterar det dom kan.

0

Artportalen!

Elisabeth jansson

9 jan 2009 kl. 12:36

Tänk vad bra det är med forumet och diskutera och få en annan syn eller uppfattning än den man haft!

Jag är inte mot rapporttering till Artdatabanken och har aldrig varit, men jag tycker att kanske inte vem som helst ska kunna rapportera.
Men efter att ha läst ditt sista inlägg Irene så kanske jag ändrar uppfattning.
Hellre felrapporterat än ingen rapportering alls!
De som har hittat något sällsynt kanske kontaktar någon mer svampkunnig person.
Angående rapportering av sällsynta arter så har jag aldrig haft den uppfattningen att det ska hemlighållas,utan tvärtom.

När markägare och länstyrelser,skogsstyrelsen får vetskap så är det bara positivt,sedan att jag har haft otur här där jag bor att det inte har skötts på rätt sätt behöver ju inte betyda att det är likadant överallt!

Jag är dock tacksam att det inte varit så mycket svampletare i de skogarna där jag inventerat ramariorna och taggsvamparna,eftersom det är viktigt att studera dem på växtplatsen en längre tid,vissa av dem kan vid en gynnsam höst stå kvar på växtplatsen i nästan fyra veckor.
Jag ska ta mig själv i kragen och lära mig att rapportera till Artdatabanken,så det slipper att vara ett vitt fält här vid Skagern.
Lena M är ju envis och hon har skrivit till mig och berättat hur man gör, och så får jag väl ställa lite frågor på forumet om det blir problem!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone